Framtiden för VL
Re: Framtiden för VL
Ett påpekande: Nyan är en mindre aggressiv konkurrent till Ålandstidningen och är alltså inte den enda tidningen på Åland.
Re: Framtiden för VL
Men ägarna till båda tidningar nästan samma människor?Wiklöv,Lundquist etc,en seriös aktieägare ville veta hur mycket
pengar VL betalat till fartygsanställda att undkomma arbetsdomstolen under 2016-2020 fick inte svar!
pengar VL betalat till fartygsanställda att undkomma arbetsdomstolen under 2016-2020 fick inte svar!
Re: Framtiden för VL
Va äger Lundquist aktier i Nya Åland, dvs dom boycottar sin egen tiding(!)? I så fall blir det hela verkligen skruvat.
Att dömma av Nyans egen presentaion äger dock Wiklöf 76%. Men, den verkar inte ha uppdaterats på 10 år så detta kan ha ändrats.
Säger för övright en hel del om Nya Åland att dom till synes inte gitt att uppdatera sin företagspresentation på 10år.
https://www.nyan.ax/kontakt/om/
Re: Framtiden för VL
Kollade konkurenten Ålandstidningens årsredovising.
Där hittar vi Viking Line intressenter, nr2 Ben Lundqvist 8.7% nr1 Wiklöv & Lunqvist ab 25.2% - kan bara spekulera om Viking LIne kopplingar.
En viss Jan Hanses sitter i styrelsen där det även återfinns en Jessica Lundqvist. Där ser man.
Där hittar vi Viking Line intressenter, nr2 Ben Lundqvist 8.7% nr1 Wiklöv & Lunqvist ab 25.2% - kan bara spekulera om Viking LIne kopplingar.
En viss Jan Hanses sitter i styrelsen där det även återfinns en Jessica Lundqvist. Där ser man.
Re: Framtiden för VL
På Åland även många småkusiner och kusiner gifta med varandra av vilken orsak känner ej!
Re: Framtiden för VL
Syssling tror jag är det i första hand rekommenderade ordet på rikssvenska. Men ja, det är samma sak tremänning, nästkusin och småkusin.
På finlandssvenska betyder dock syssling det som på rikssvenska heter brylling (eller fyrmänning)
Hur som helst tror jag att pepe57 har en poäng. Detta är nog i första hand att se som familjebråk...
Re: Framtiden för VL
https://svenska.yle.fi/a/7-10036430
Såpan fortsätter.
Jag vill bara påpeka att Herr Hanses målar om sig i en knut som han svårt kommer ut från.
Det finns exempel där sådana egentligen helt onödiga situationer lett till att den ansvarige tvingats avgå.
Såpan fortsätter.
Jag vill bara påpeka att Herr Hanses målar om sig i en knut som han svårt kommer ut från.
Det finns exempel där sådana egentligen helt onödiga situationer lett till att den ansvarige tvingats avgå.
I väntan på nästa båtresa...
Re: Framtiden för VL
Jag bodde på Åland i 10 år, först studerade jag sedan gjorde jag ett par år på en rad olika fartyg inom den åländska sjöfarten. Min sambo är åländska och många av mina närmsta vänner är på ön. Vi är där stup i kvarten.(hehe bakgrunden avklarad). Suttit och funderat över Rosellas försäljning. Vad säger Viking Lines tillbakadragande från Kapellskär-Mariehamn om utvecklingen på ön? Innan Rosella pratades det om ett nybygge anpassat för linjen(ADCC) till att nu helt lägga ned den och hänvisa till att linjen saknar lönsamhet. Vad har hänt? Hur kan Mariepark som ligger på ett kanonläge vara öde? Hur kan det stället inte utvecklas till ett välkomnande turistcenter?(jag vet om de planer som finns. Men kom igen, det är riktigt bra läge som bara står tomt. Hur kan man från stadens sida inte hitta en bra lösning?) Är det vanligt med tomma fastigheter på attraktiva adresser någon annanstans? Jag läste i någon av ålandstidningarna om kommande problem med åldrande befolkning och vad det leder till med den allmänna tillväxten på ön. Jag förstår att Nyan väljer att granska det här. Man tar bort en service som iaf jag ansett varit självklar samtidigt som åländska företag har problem(?) med de skatteregler som utgör grunden för taxfreen. Att ifrågasätta om det är värt problemen när upplevelsen är att man får ut mindre service är väl sunt? Men vad tror ni, säger den indragna linjen något som landskapet kanske borde lyssna till och fundera över? Eller är det bara rädda ogrundade funderingar jag har? Kom på en fråga till. Är linjen helt utdömd eller handlar det här om en konsolidering av färjetrafiken från Viking Lines sida?
- shwimmente
- Posts: 69
- Joined: 10 Feb 2022 21:17
Re: Framtiden för VL
Corona, krig och (valuta)kurser, om vi ska allitterera ner det i korthetVictory wrote: ↑16 Jun 2023 14:12 Jag bodde på Åland i 10 år, först studerade jag sedan gjorde jag ett par år på en rad olika fartyg inom den åländska sjöfarten. Min sambo är åländska och många av mina närmsta vänner är på ön. Vi är där stup i kvarten.(hehe bakgrunden avklarad). Suttit och funderat över Rosellas försäljning. Vad säger Viking Lines tillbakadragande från Kapellskär-Mariehamn om utvecklingen på ön? Innan Rosella pratades det om ett nybygge anpassat för linjen(ADCC) till att nu helt lägga ned den och hänvisa till att linjen saknar lönsamhet. Vad har hänt? Hur kan Mariepark som ligger på ett kanonläge vara öde? Hur kan det stället inte utvecklas till ett välkomnande turistcenter?(jag vet om de planer som finns. Men kom igen, det är riktigt bra läge som bara står tomt. Hur kan man från stadens sida inte hitta en bra lösning?) Är det vanligt med tomma fastigheter på attraktiva adresser någon annanstans? Jag läste i någon av ålandstidningarna om kommande problem med åldrande befolkning och vad det leder till med den allmänna tillväxten på ön. Jag förstår att Nyan väljer att granska det här. Man tar bort en service som iaf jag ansett varit självklar samtidigt som åländska företag har problem(?) med de skatteregler som utgör grunden för taxfreen. Att ifrågasätta om det är värt problemen när upplevelsen är att man får ut mindre service är väl sunt? Men vad tror ni, säger den indragna linjen något som landskapet kanske borde lyssna till och fundera över? Eller är det bara rädda ogrundade funderingar jag har? Kom på en fråga till. Är linjen helt utdömd eller handlar det här om en konsolidering av färjetrafiken från Viking Lines sida?