Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Mistluren wrote: 01 Oct 2022 12:47 I en monopolsituation är det inte längre fråga om huruvida en viss avgång är lönsam eller inte. Frågan blir plötsligt om det inte i stället vore lönsammare att tränga ihop de resenärer som har råd på en enda avgång med högre priser.

Det är ju bara att titta på hur SJ och SAS betedde sig på monopoltiden. SAS fortfarande på linjer till Kina och Japan där de ännu idag har en reglerad monopolställning.

Nu är förvisso inte VLs nuvarande monopol på 24-timmars kryssningar reglerat, så hotet finns alltid att någon annan dyker upp om man missbrukar det för mycket. Men ser man till hur Stena lyckats upprätthålla sitt monopol på västkusten måste man inse att risken finns att VL prövar en liknande bana.
Nu finns det ju inga formella monopol. Det är ju också en fråga om vad som utgör monopol i detta fall. Ja, för den som absolut inte vill flyga uppstår en monopolsituation, annars finns det i dagsläget tre flygbolag som trafikerar Stockholm-Helsingfors. Åbo är annorlunda.

Cinderella har ingen trafikuppgift utan är enbart en nöjeskryssning. Monopol? Tja, det finns också något som heter priselasticitet. För dyrt hittar kunderna andra alternativ som inte nödvändigtvis betyder färja. Det ska ju "löna sig" också men med högre priser blir det kanske inte så. Alla är ju inte besatta av att köpa taxfree-sprit och öl. Det är nog inte bara jag som tycker att hemresan på dessa kryssningar (Åbo/Mariehamn) är en enda lång transportsträcka - är vi inte hemma snart? :)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Som sagt till Japan och Kina är det fortfarande just formellt monopol. Eller egentligen så finns en utsedd operatör från respektive sida. Från Skandinaviskt håll är det SAS.

Dessutom är/var tillståndet för överflygningar över ryskt luftrum reglerat till antal och i all väsentlighet tilldelat SAS.

Naturligtvis var även flygningarna till Ryssland reglerade på ungefär samma vis. (Dock med ett monopol per stad.) Men dit flyger man kanske inte så gärna längre ändå?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Mistluren wrote: 01 Oct 2022 13:18 Som sagt till Japan och Kina är det fortfarande just formellt monopol. Eller egentligen så finns en utsedd operatör från respektive sida. Från Skandinaviskt håll är det SAS.

Dessutom är/var tillståndet för överflygningar över ryskt luftrum reglerat till antal och i all väsentlighet tilldelat SAS.

Naturligtvis var även flygningarna till Ryssland reglerade på ungefär samma vis. (Dock med ett monopol per stad.) Men dit flyger man kanske inte så gärna längre ändå?
Monopol för skandinaviska flygbolag, ja! Norwegian försökte ju komma till Asien men fick aldrig flyga över ryskt territorium.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Det ryska avtalet är ju konstruerat så att SAS får flyga från vilket skandinaviskt land man vill, normalt får man bara flyga från ett land, sitt eget, mot att totalantalet avgångar är väldigt begränsat. Detta ger ju SAS ett väldigt strikt monopol. Dessutom är det så att endast SAS och ANA respektive Air China får flyga på Tokyo respektive Peking.

Hade man inte haft dessa formella monopol hade det förstås varit omöjligt att hänvisa folk via Köpenhamn. Vilket man gör trots att direktavgångar i sig hade varit lönsamma från Stockholm.

Nåväl VL har inget formellt monopol. Men jämförelsen är ändå relevant eftersom det vid en molopolsituation ofta kan vara lönsamt att lägga ner avgångar, trots att de i sig är lönsamma.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

I dagens läge när ingen vet vad Putte i öst hittar på och Östersjön inte är så säker mer så tror jag knappast nåt rederi vågar sig på nåt nytt utan mer väntar o ser vart det bär. Ett par atombomber på strategiska ställen runt Östersjön/väst (vilket inte är ett helt omöjligt skenario) så rör sig inga båtar nånstans...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Putin är verkligen svårbedömd. Så säker på något kan ingen vara och det är väl antagligen så han vill ha det.

Men sedan finns också problemet med oljepriserna. Det är inte helt självklart vad som är orsak och verkan där. Elmarknaden lider förvisso direkt av kriget, med vad gäller oljan kan man också se det som att Putin snarare försöker använda tillfället med höga oljepriser för sitt krig, än att kriget i sig orsakar de höga priserna.

Den senare tolkningen grundar sig på att den oerhörda ökningen av penningmängden de senare åren och med en spurt möjliggjord av pandemin (vilken dämde upp den omedelbara inflationskonsekvensen) har lett till ett läge där oljepriducenterna helt enkelt vill ha fler sedlar för att få samma pris. (På samma vis som skedde när USA släppte guldmyntfoten för att finansiera Vietnamkriget.)

Vid denna tolkning kommer de kännbart högre driftkostnaderna vara bestående. Krig eller inte.

Men om man skulle satsa är väl ett systerfartyg till Glory och att Grace flyttar det mest rimliga?
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

I dagens läge tror jag att inte att Viking Line ens tänker tanken på investeringar utan mera på hur man ska ta sig igenom de svåra år som väntar.

Tallink/Silja satsar ju friskt, åtminstone på intensiv reklamkampanj av sitt BeachBoat-koncept på systrarna med kraftiga rabatter. Yielden kan knappast vara lysande.

Imorgon ska jag åka första gången med Viking Glory. Det är nog ganska tomt mitt i veckan. Hoppas jag, då jag ska arbeta på hemresan och njuta av utsikten.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Ser man till de biljettpriser som gäller nu och jämför med oktober 2019 så skulle jag nog säga att de generellt är ungefär dubbelt så höga nu.

Beat Boat handlar väl om ett nytt koncept som man försöker upprätta som ersättning för Galaxy, så det ät ju svårt att jämföra historiskt?

Glory kan inte heller jämföras med Amorella. Amorella var Östersjäns billigaste båt. Glory är än så länge den dyraste, med mångdubbelt högre pris. Lustigt nog är det det nu mer dyrare att ta en dygnskryssning med Glory än att stanna än dag i Åbo och åka åter med Grace! -Det är förstås inte hållbart i längden eftersom det blir nästan dubbel produktionskostnad (två hyttnätter) och sämre ombordförsäljning (ingen dagöverfart). Troligen handlar det om att man inte längre kan fylla Glory till de priser man begär för dygnskryssningar och därför har detta erbjudande parallellt en period hellre än att sänka priserna för dygnskryssningarna. Men förr eller senare måste man göra något mer. Antingen sänka priset på Glory eller ta bort parallellavgångar med Cinderella. Om Tallink lyckas med sitt Beat Boat koncept på Stockholm-Helsingfors öppnar man förvisso en marknad även för Cinderella på den linjen.

Hur som helst, biljettpriserna är inte problemet nu. Inte heller beläggningen på fartygen. (Undantaget linjen Tallinn-Helsingfors där det fortfarande är glest ombord.) Problemet är att man har så få fartyg i drift och att man inte gärna kan ha de utchartrade som förläggningar hur läng som helst. Ett problem främst för Tallink förvisso, men det blir ju ett problem för VL också om Tallink tvingas sänka priserna för att kunna sätta dem i drift.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Tja, min resa med Viking Glory ikväll kostar 260 kronor för insides hytt men kostade på mig tillägg för utsides, 200 kronor extra för utsides, totalt 460 kronor för två personer. Rabattcheck på 20 € i taxfree ingår! Okej, kampanjerbjudande som slutar på torsdag för resenärer som åkt tidigare. :)

Tallinks VD sa i pressmeddelandet om utchartringen av Silja Europa och Galaxy att det är mycket bättre affär att hyra ut fartygen än att använda dem i egen drift. Ett budskap till aktiemarknaden, men knappast till hemmamarknaden, resenärerna.

Har volymerna minskat på Helsingfors-Tallinn? Månadssiffror september??

Märkligt, vi står inför en vargavinter, kanske i dubbel bemärkelse och i forumet drömmer man om utökad trafik, nyinvesteringar. Befinner vi oss på samma planet? :roll:
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Tallink passagerare Helsingfors-Tallinn
Sept 2019: 377 000
Sept 2022: 240 000

Som synes en bytydande nedgång i volym samtidigt som man inte har kunnat dra ner kapaciteten. Tvärt om kommer den att öka.

På övriga linjer har man förstås också volymtapp, men där har ändå beläggningen ökat tack vare en ännu större kapacitetsneddragning.

Det var ju ett intressant erbjudande du fått till Glory. Men det bevisar väl bara ännu en gång att nyhetens behag är på upphällningen och att man nu försöker suga ut det sista genom prisdifferensiering mot de som ännu inte åkt med henne.

Dock ligger det pris du fått fortfarande betdligt högre än vad som gällde på Amorella. Hon var ju i praktiken helt gratis så här års. Du måste ju ändå betala en 50-lapp netto + hyttillägg...
Post Reply