Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Framtiden för VL

Post by Marre »

Jag håller med Viking line att Drotten inte passar som ersättare för Rosella. Hon är modern och snabb och har tillräcklig passagerarkapacitet och bildäck som räcker till och blir över på Ålands hav. Men sen saknar hon mängder av kriterier som jag förställer mig finns i Vikings kravspecifikation.
Drotten har endast ett restaurangtorg med något hundratal sittplatser. Skulle kunna motsvara Rosellas cafeteria.
Drotten saknar både à la carte restaurang och bufférestaurang även om utbudet på restaurangtorget kanske kan kompensera i viss mån.
Drotten har en mindre bar som inreddes i en av vilsalongerna i aktern inför trafiken på Rostock.
Drotten har mängder av vilfåtöljer, fövisso mycket bekväma, i salonger som kan mest liknas vid en buss eller med god vilja en biosalong. Skulle vilja se folk dansa i bänkraderna där eller läppja på drinken från det fällbara bordet i stolsryggen framför.
Drotten har ett butiksutrymme som väl mest kan liknas vid ett litet förråd om man jämför med den utrymmen som finns på Rosella.

I Medelhavet finns det flera färjor som är betydligt mer lämpade som sommarfärjor för trafik på Åland.
Gamla Drotten från 1972 som Viking chartrade 1982 heter idag Corsica Victoria och blir ledig nu när hon ersätts av Amorella. Corsica Victoria är förlängd och anpassad för Medelhavet men har passagerarutrymmen som säkert skulle fungera på Ålands hav en sommar. Hon saknar dock en rejäl butik, men det kanske skulle gå att ordna i hyttavdelningen eller någon vilsalong.
Gamla Thjelvar, byggd 1981 som Travemünde, har bra utrymmen. Kanske för stora bildäck. Hur standarden är idag vet jag inte, men misstänker att det mesta är oförändrat sen hon lämnade Östersjön.
Moby Line har nybyggen på gång och får då ett överskott på äldre färjor. Problemet är att de bäst lämpade, Moby Baby Two, Moby Niki och Moby Kiss är typiska sommarfärjor och behövs som bäst då i sin ordinarie trafik. Moby Vincent är då lättare att ersätta. Likaså systerfärjorna Corsica Marina Seconda och Sardinia Vera skulle kunna passa om de är tillgängliga.
Problemet med alla dessa Medelhavsfärjor är väl att de inte faller in i Vikings miljötänk utan är väl ännu större miljöbovar än Rosella.
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Magnusson »

En kollega med årskort på linjen Mariehamn-Kapellskär fick information om att årskortet inte kan användas efter 8 januari och att årskortet ska lösas in. Detta tyder på att VL i närtid inte planerar att ersätta Rosella. Att man därtill i sommar sätter in Cinderella på Helsingfors, innebär det att man helt lägger ned trafiken som enbart går mellan Åland-Sverige. Det ställer onekligen till det för ålänningar som pendlar till Sverige….

Har denna trafik upprätthållits av andra skäl än rent affärsmässiga?

Tråkigt detta. Och jag tycker att Rosella är bland det vackraste fartygen VL har seglat. Mycket fina proportioner
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Nej enig med dig Marre om att Drotten inte är lämplig, men det går nog att bygga om passagerarutrymmena. Min poäng är att linjen skulle kunna trafikeras vidare om viljan verkligen fanns!
Har denna trafik upprätthållits av andra skäl än rent affärsmässiga? Tråkigt detta. Och jag tycker att Rosella är bland det vackraste fartygen VL har seglat. Mycket fina proportioner
Helt enig - fina linjer. Ja det tror jag - för det åländska samhällets skull har nog Viking kört på. Men nu finns inte det utrymmet kvar längre att köra på andra grunder än rent ekonomiska. Sedan är nog planen den att beställa nybyggen och fortsätta köpa aktier i Eckerö.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Det har väl framgått med all önskvärd tydlighet att man avser att i framtiden sköta sitt deltagande i trafiken mellan Sverige och Åland via "dotterbolaget" Eckerö. Såklart hade man affären med Rosella i princip klar redan då man köpte aktierna.

Dock tror jag som sagt inte på att låta Birka ersätta Cinderella inom denna ordning är den primära planen. Helst vill man nog bara få bort Birka. Men det är klart att om detta visar sig helt omöjligt, så vet man ju aldrig.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Men det är klart att om detta visar sig helt omöjligt, så vet man ju aldrig
Nu skall vi kanske inte diskutera Birka Sthlm i denna tråd, men ärligt talat - hur länge till kan hon ligga upplagd innan skroten är enda alternativet? År 2023 måste det hända något med skutan! Tycks ha blivit en prestigefråga att inte sänka priset!
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Hur länge har Pommern lägat i Mariehamn,Birka har långt till dess.Ålänningarna får den stora äran och åtnjuta Tallinks el Finnlines service!Detta är
resultatet av den enorma snålheten,avudsjukan och bitterheten som råder och har alltid varit närvarandet i den Åländska samhället!Varifrån den
härstammar och varför?det skulle vara intressant och veta,kanske men vet inte kanske alla lite släkt med varandra?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Om jag förstått saken rätt så har VL hög intjäning på Glory och Grace pga fartygen stora kapacitet. Därför känns ju ett eventuellt övertagande av Birka lite konstigt. Det smartaste VL kan göra är att bygga två fartyg liknande Grace och Glory så man kan rotera fyra fartyg på Stockholm-Åbo/Helsingfors
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Absolut, skall man se Eckerö som en del av VL så finns det ingen logik i att sätta Birka i trafik. Hon tillför inget till det som redan finns på Glory. Cinderella är lite mer komplementär. Hon har en scen och stor nattklubb för vintersäsongen och hon kan sättas in på Helsingfors under högsäsong tack vare bildäcket.

Men om en uppgörelse om Birka krävs för att komma framåt i sammarbetet, så vet man ju ändå inte säkert vad som kommer att hända.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Prestigefråga är det säkert när det kommer till Birka. Jag vet inte exakt vad problemet är som Eckerö har med Viking men det är något djupt rotat, det måste vara mindervärdighetskomplex. De säljer hellre Birka som skrot än att sälja den till Viking för ett normalt pris. Viking är inte längre aktiva på den korta sträckan Sverige-Åland så de kan köpa Eckerö utan problem med konkurrenslagen. Finnlines kommer troligen att åka till Mariehamn året runt på helgerna 2024 och varje dag under högsäsong. Viking kommer att göra Sverige-Åland med dotterbolaget Eckerö linjen.

Det vore bäst för Åland i alla fall, Eckerö är ett företag som inte har drivits bra på flera år. Ingen vet vad de egentligen försöker göra, de avslutar planer för Birka, säljer Eckerö Shipping, inga planer på nytt tonnage på de andra linjerna. De behöver Viking.

Jag förväntar mig också fullt ut att Viking kommer att beställa två nybyggen i sommar till Stockholm-Helsingfors, de har pratat om det i ett drygt halvår nu. Om inte Tallink/Silja följer efter snart kommer de att saknas i både Åbo-Stockholm och Stockholm-Helsingfors.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Om man kollar på VL:s delårsrapporten,så borde väl alla inse att det är alldeles makabert att ens drömma om nya fartyg(men inte förbjudet).Vem el
vilken bank skulle finansiera VL:s fartygs beställningar?På 1980 -talet hade rederiaktiebolaget Aurella,Kapella,Marella,Rosella ,Turella och Ålandsfärjan
bolaget var så gott som skuldfritt.Jag hade en kompis på ApolloIII som hade fått via arv 2st SF-lines aktier,så även han jobbade ombord som matros och
hemma på Brändö Åland fiskeodlingar så huvudsysslan var aktieägare i SF-line så mycket gav de dividend årligen!Det är under allkritik att klandra på
konkurenterna el på fackena el andra omständigheter?Det är bara att VL:s operativa ledningen tar spegeln i handen då ser man orsaken?
Post Reply