Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Framtiden för VL

Post by Magnusson »

I samband med VLs försäljning av tonnage, är det spännande att diskutera vad som komma skall. Saken har diskuterats i andra trådar, men det kanske kan vara på sin plats att samla spekulationer i en och samma tråd.

Under vintern nöjer sig VL, så vitt jag vet, att köra endast med Gabriella på linjen Helsingfors - Stockholm. Ett fartyg på den linjen kommer nog vara otillräckligt under högsäsong 2023. Frågan är vad VL hittar på? Köper de Tallinks helsingforssyrror och säljer Gabriella? Kan kanske Cinderella vara ett bra alternativ och samtidigt köpa Birka och sätta in henne på Åland? Köpa "tillbaka" Silja Europa, det skulle vara riktigt kul. Eller så fortsätter man köra med endast Gabriella och "släpper" således Helsingforslinjen.

Det är en riktigt spännande framtid, om än något oroande....
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Om vi börjar med Cinderella så tror jag att hon gör sin sista höst som Ålandskryssare. Jag har i och för sig länge trott att hon skall bort utan att det skett. Men det ser jag mer som följden av tillfälligheter och jag tror fortfarande att hon inom en snar framtid försvinner.

Vart hon försvinner ser jag dock som en öppen fråga. Får man bra betalt för henne blir hon förmodligen såld. Men det är förstås fullt möjligt att hon annars får gå till Helsingfors nästa sommar.

Nästa fråga är om VL kommer att köpa Birka? -Jag har svårt att se det. Möjligen om det sker i någon form av byteshandel, där Eckerö samtidigt köper XPRS.
Marre
Posts: 51
Joined: 11 Feb 2022 17:44

Re: Framtiden för VL

Post by Marre »

Ingen vet. Jag tror inte ens ledningen på Viking Line vet, men de har säkert funderingar.

På kort sikt är det enklaste scenariot att Viking kör med Gabriella ensam till Helsingfors i vinter. Om man anser det finns underlag och lönsamhet för två båtar lär det bli Cinderella som kompletterar. Kanske med weekendkryssningar till typ Gotland som komplement.

Om Cinderella sätts in på Helsingfors och det fortfarande finns kryssningsunderlag till Åland, skulle Viking mycket väl kunna chartra Birka som ersättare och komplettera Ålandskryssningarna med weekendkryssningar, men jag tror inte priset är attraktivt för köp.

Jag tror inte att Tallink/Siljasystrarna på Helsingfors säljs till Viking. Varför skulle Tallink göra en sådan affär? Skulle i så fall vara en ren panikåtgärd av akuta ekonomiska skäl. Jag tror inte heller Viking är intresserade av att investera i dessa numera till åren komna systrar och framförallt inte bara för att ”rädda” Tallink.

På längre sikt har ju Viking sagt att om man ska ha kvar Helsingforslinjen så måste man bygga nya färjor. Ett annat scenario är att behovet av nya mer fraktinriktade färjor av lönsamhetsskäl kanske är större till Åbolinjen, färjor med två, eller tre, lastdäck, något i stil med Finnlines nybyggen. Gabriella och Cinderella kommer då, om inte tidigare, att säljas. Finns underlag kan säkert Viking Grace och Glory anpassas som kryssningsfärjor på Helsingfors.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Om vi börjar med Cinderella så tror jag att hon gör sin sista höst som Ålandskryssare. Jag har i och för sig länge trott att hon skall bort utan att det skett. Men det ser jag mer som följden av tillfälligheter och jag tror fortfarande att hon inom en snar framtid försvinner.
Skulle vara intressant att veta varför du ständigt drar detta om att Cinderella skall sluta göra Ålandskryssningar. Baserar du det på passagerarstatistik, eller är det mer av personligt önsketänkande? Tror inte alls på den idén nämligen, man har mer eller mindre monopol på det konceptet och själva linjen så varför skulle man göra det?? Inte alls troligt att så kommer att ske om du frågar mig.

När det gäller Viking i största allmänhet är det ju intressant vad som är på gång inför sommaren 2023 på Helsingforslinjen. Man skulle kunna hyra in tillfälligt tonnage, Tallink har ju en del men de lär nog inte vara behjälpliga kan man tänka. Vad finns det för något mer ute på marknaden som skulle kunna vara av intresse för Viking?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Trossen wrote: 30 Sep 2022 22:41
Om vi börjar med Cinderella så tror jag att hon gör sin sista höst som Ålandskryssare. Jag har i och för sig länge trott att hon skall bort utan att det skett. Men det ser jag mer som följden av tillfälligheter och jag tror fortfarande att hon inom en snar framtid försvinner.
Skulle vara intressant att veta varför du ständigt drar detta om att Cinderella skall sluta göra Ålandskryssningar. Baserar du det på passagerarstatistik, eller är det mer av personligt önsketänkande? Tror inte alls på den idén nämligen, man har mer eller mindre monopol på det konceptet och själva linjen så varför skulle man göra det?? Inte alls troligt att så kommer att ske om du frågar mig.

När det gäller Viking i största allmänhet är det ju intressant vad som är på gång inför sommaren 2023 på Helsingforslinjen. Man skulle kunna hyra in tillfälligt tonnage, Tallink har ju en del men de lär nog inte vara behjälpliga kan man tänka. Vad finns det för något mer ute på marknaden som skulle kunna vara av intresse för Viking?
Hur går det för Color Line nuförtiden? Color Fantasy skulle vara något.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

M.H wrote: 30 Sep 2022 23:28 Hur går det för Color Line nuförtiden? Color Fantasy skulle vara något.
Tror knappast att hvarken COLOR FANTASY eller COLOR MAGIC är tillgängliga. Båda krävs för att upprätthålla daglig avgång. 8-)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 30 Sep 2022 22:41
Om vi börjar med Cinderella så tror jag att hon gör sin sista höst som Ålandskryssare. Jag har i och för sig länge trott att hon skall bort utan att det skett. Men det ser jag mer som följden av tillfälligheter och jag tror fortfarande att hon inom en snar framtid försvinner.
Skulle vara intressant att veta varför du ständigt drar detta om att Cinderella skall sluta göra Ålandskryssningar. Baserar du det på passagerarstatistik, eller är det mer av personligt önsketänkande? Tror inte alls på den idén nämligen, man har mer eller mindre monopol på det konceptet och själva linjen så varför skulle man göra det?? Inte alls troligt att så kommer att ske om du frågar mig.

När det gäller Viking i största allmänhet är det ju intressant vad som är på gång inför sommaren 2023 på Helsingforslinjen. Man skulle kunna hyra in tillfälligt tonnage, Tallink har ju en del men de lär nog inte vara behjälpliga kan man tänka. Vad finns det för något mer ute på marknaden som skulle kunna vara av intresse för Viking?
Att någon har monopol brukar sällan vara en garant för upprätthållna avgångar. Nu konkurrerar man bara med sig själv och riskerar lite på att lägga ner den ena. Förvisso har man lyckats med att få till en segmentering där Glory tar hand om det dyrare segmentet och Cinderella det billigare. Men Cinderella tar förstås en del av de resenärer som annars skulle ha varit beredda att betala för det dyrare alternativet. Detta kommer att öka succesivt i takt med att nyhetens behag avtar. Såsmåningom kommer det att bli väldigt frestande att ta bort Cinderella, även om man då förlorar några resenärer totalt. Det enda motivet att ha henne kvat blir till sist för att mota bort nya konkurrenter.

Kanske får hon först ligga sön-ons och bara gå på helgerna, innan hon försvinner helt?

Skulle Galaxy och Birka bli sålda, tror jag att Cinderella försvinner omedelbart.
20220930_181916.jpg
Bild tagen med tveksam mobilkamera från Elfviks brygga igår kväll, 30/9-22. Glory på ingång, Cinderella på utgång.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Jag förstår inte heller riktigt resonemanget om Cinderella. Det måste i första hand handla om lönsamhet. Så länge Cinderella tjänar pengar med nuvarande koncept, varför skulle man ändra på det? Cinderella-trafiken är ju dessutom relativt bränslesnål, inte oviktigt i dessa dagar.

Helsingfors-trafiken upprätthålls mera av status-skäl eller prestige om man så vill. Lönsamheten försvann väl mer eller mindre när Helsingfors-färjorna tvingades gå via Åland när skattefriheten inom EU avskaffades. Undrar hur mycket mera bunker (uttryckt i kbm och reda pengar) som krävs för omvägen via Åland?

De ska vara dagliga avgångar året runt för så har det varit under många år? År 1998 köpte det företag jag arbetade i då en stor verksamhet i Finland. Det blev skytteltrafik över Östersjön och Finska viken för att integrera denna stora verksamhet i vår koncern. Även jag hade projektarbete i Helsingfors med många resor. Jag var den ende, jag säger ende, som tog alltid tog färja till Helsingfors. Alla andra flög och suckade över fakirflyg. Uppdrag i Tammerfors: Amorella till Åbo och sedan tåg. Då 1998/1999 fanns inget lågprisflyg men att åka färja fanns inte på kartan för mina kollegor.

Biljettpriserna må vara låga men all konsumtion ombord är dyr och tangerar landpriser förutom alkoholförsäljningen i taxfree-butikerna. Det blir en tuff vinter, även för Viking Line. Som någon insiktsfullt uttryckte sig här om att Tallink är ett affärsprojekt. Viking Line med flera rederier styrs också av traditioner och ger inte upp förrän man ser döden i vitögat. I affärsprojekt drar finansiärerna sig ur när det osar katt eller att man behöver pengarna någon annanstans.

Tiderna förändras och vi med dem!, latinsk ordspråk [tempora mutantur et nos in illis]
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 01 Oct 2022 06:55
Att någon har monopol brukar sällan vara en garant för upprätthållna avgångar. Nu konkurrerar man bara med sig själv och riskerar lite på att lägga ner den ena. Förvisso har man lyckats med att få till en segmentering där Glory tar hand om det dyrare segmentet och Cinderella det billigare. Men Cinderella tar förstås en del av de resenärer som annars skulle ha varit beredda att betala för det dyrare alternativet. Detta kommer att öka succesivt i takt med att nyhetens behag avtar. Såsmåningom kommer det att bli väldigt frestande att ta bort Cinderella, även om man då förlorar några resenärer totalt. Det enda motivet att ha henne kvat blir till sist för att mota bort nya konkurrenter.
En parallell är ju faktiskt Color Line som helt ersatte sin fina färja COLOR FESTIVAL Oslo - Hirtshals, PETER WESSEL på Larvik - Frederikshavn och de ordentliga färjorna på Kristiansand - Hirtshals med SUPERSPEED 1 Larvik - Frederikshavn och SUPERSPEED 2 Kristiansand - Hirtshals. De förlorade sannolikt de flesta passagerare som hade åkt med COLOR FESTIVAL, men betraktar själv ändå schackdraget som en succé.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

I en monopolsituation är det inte längre fråga om huruvida en viss avgång är lönsam eller inte. Frågan blir plötsligt om det inte i stället vore lönsammare att tränga ihop de resenärer som har råd på en enda avgång med högre priser.

Det är ju bara att titta på hur SJ och SAS betedde sig på monopoltiden. SAS fortfarande på linjer till Kina och Japan där de ännu idag har en reglerad monopolställning.

Nu är förvisso inte VLs nuvarande monopol på 24-timmars kryssningar reglerat, så hotet finns alltid att någon annan dyker upp om man missbrukar det för mycket. Men ser man till hur Stena lyckats upprätthålla sitt monopol på västkusten måste man inse att risken finns att VL prövar en liknande bana.
Post Reply