Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Sam »

VikingGlory wrote: 07 Dec 2022 23:06
Trossen wrote: 07 Dec 2022 21:01 Fick en tanke angående senaste tidens diskussioner - varför har man inte kört en nattavgång med Rosella till Åbo istället för kvällsturen till Mariehamn? Skulle det inte löna sig att ta last/bilar på en kvällsavgång som sedan tar vägen via Mariehamn på morgonen på returen? Sedan en dagtur som vanligt Kapellskär-Mariehamn och retur.
Bra fråga men jag tror inte att det skulle finnas en marknad för detta. Det mesta av den lasten kommer att tas av antingen Glory/Grace och Finnlines. Glöm inte heller att 10/12 månader åker Baltic Princess från Kapellskär till Åbo med mycket last. Det skulle inte finnas mycket för Rosella att ta om du inte gör fraktpriserna väldigt billiga, men det måste förbli lönsamt. Också för det tycker jag inte att rosella är perfekt, hon är gammal med höga bränslekostnader.
Det kan ju vara så att det gick nätt och jämt runt tidigare, i och med att Baltic Princess började lägga till i kapellskär så kanske det har blivit en förlust affär för Viking Line. Plus så tror jag att just nu blöder man pengar i och med att vinter säsongen är en dålig period för intäkter över alla linjer! Så kanske det inte var så dumt av Tallink att pausa in lite, då kryssandet inte har återhämtat sig riktigt eller frågan är om det gör då människor har hittat andra alternativ till kryssningar.

Är det någon som har koll på hur det har gått med satsningen för Baltic Princess har dom tagit mycket av Grace festkryssare då BP har mycket bättre avgångstider?
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Sam »

User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL - tillägg

Post by /jes »

Viking Line framstår som allt annat än sentimentala och rustar sig för vargavinter. Rosella är väl egentligen för stor (oekonomisk) för sin rutt. Trafiken Kapellskär-Mariehamn har man nog tänkt sig att lösa på något sätt. M/S Eckerö kanske. Eller walk over till Finnlines. Sist men inte minst kan Viking Line kanske visa vinst första kvartalet 2023. Inte oviktigt och visar på en företagsledning som inte är handlingsförlamad enligt Landgången. Rejäl bokföringsmässig vinst på försäljningen av Rosella.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

utvärderar alternativa lösningar för kortruttstrafiken till Sverige
Vi har sett vad detta inneburit på Helsingfors-linjen. På kort sikt ingenting. Man funderar vidare. Räknar kallt med att linjen upphör helt på obestämd framtid from 9 januari. Nu blir det upprört på Åland när en viktig väg till Sverige kommer att kapas. Alternativet att sitta och skumpa fram på dåliga roslagsvägar till/från Grisslehamn kan inte locka. Väldigt svårt att tro att det finns lämpligt tonnage som uppfyller Vikings miljökrav att tillgå inför våren 2023.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Hanses hävdar i HBL att man är väldigt intresserad av Birka Stockholm om den nuvarande ägaren förstår att sänka priset.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

https://www.hbl.fi/artikel/118c18ca-1a3 ... ddabd86db7

Intressant artikel som ger många ledtrådar om framtiden. Människor som arbetar i land kommer att drabbas mest och man vill samordna trafiken Åland-Sverige med Eckerö. Med andra ord ingen återvändo för Viking till Kapellskär.
Verkligen intresserad av Birka men inte nöjd med sina ägare. Skulle nog se Cinderella åka till Helsingfors året om. Det tills de har två nya fartyg som jag räknar med att beställas i sommar baserat på tidigare kommentarer.
Jag är rädd att vi inte kommer att se Viking med mer än 6 fartyg de kommande åren.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Hanses motsätter sig också reporterns konstaterande att linjen läggs ned. Men i praktiken läggs den ned och det är svårt att se hur en comeback skulle vara möjlig för VL. Det hål man nu lämnar efter sig fylls snabbt av Finnlines och Eckerö Linjen kommer givetvis utöka tidtabellen. Hur tusan skulle Viking kunna komma tillbaka efter ett uppehåll på några år? Precis samma sak med Tallink och Åbo.

Historiskt besked idag - Vikingskylten har alltid lyst i Kapellskär så länge jag levt. Nu plockas den ned för gott. Inga fler röda båtar från roslagshamnen.

Förbannat synd - tänk alla gånger man kommit körande på E18 och plötsligt bakom träden har skorstenen från Vikings fartyg dykt upp - Diana, Rosella, Jupiter och vår kära Ålfen. En epok går i graven den 8 januari.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

I mina ögon är nog det mest logiska att Grisslehamn-Eckerö läggs ner till förmån för Kapellskär-Mariehamn. Men de kommer säkert inte överens Eckerö och Viking. Jag har varit sommarålänning i många år och när öborna blir osams så öppnas ett avgrundsdjup, ungefär som Marianergraven.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Detta skulle vara att föredra, Eckerö säljer Birka till Viking och anskaffar Color Viking för att inleda trafik mellan Kapellskär-Mariehamn . ms Eckerö kör vidare från Grisslehamn
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

M.H wrote: 09 Dec 2022 09:04 Detta skulle vara att föredra, Eckerö säljer Birka till Viking och anskaffar Color Viking för att inleda trafik mellan Kapellskär-Mariehamn . ms Eckerö kör vidare från Grisslehamn
COLOR VIKING är redan såld!
Post Reply