Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

En kort och bra sammanfattning av 2022 för både VL och Tallink.
Tack för tipset! Svårt att tolka siffrorna dock - uppgången har skett från historiskt låga nivåer så det är svårt att säga att det är direkt succé! Om allt varit åter till det normala hade vi a) inte sett försäljning av Rosella, b) nedläggning av Siljas ordinarie Åbo-trafik samt c) en fortsättning av det halverade trafikupplägget Stockholm-Tallinn respektive Stockholm-Helsingfors.

Alla dessa faktorer tyder tyvärr på att 2022 kanske innebar några steg i rätt riktning för VL och Tallink (vilket siffrorna antyder), men inte tillbaka till läget innan pandemin. Långtifrån.

Summeringen av 2022 för mig är tyvärr aningen mörk - VL lägger ned kortrutten på Ålands hav (historiskt besked) och fortsätter med halverat trafikupplägg på Helsingfors utan aviserad plan för framtiden. Tallink drar sig ur Åbo-trafiken (historiskt besked) fortsätter med reducerade trafikupplägg och chartrar ut stora delar av flottan.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Inför 2023 kan vi nog hoppas på och kanske förvänta oss att effekterna av pandemin avtagit. Kanske börjar till och med turisterna från Asien att återkomma?

Ryssarna lär dock inte göra det och effekerna av krig och inflation består. (Två samverkande men separata företelser med olika grund. Även om kriget skulle ta slut återstår problemen härhörande från den kraftig utökade penningmängden.)

Inflationen äter sig in via importpriserna och då förstås främst bränslepriserna. Den verkar i det korta perspektivet dubbelt. Dels direkt på kostnaderna, men också på hur mycket pengar resenärerna har att röra sig med. Kortkryssare har som regel inte så stora marginaler och är därför extra inflationskänskiga. De måste dea ner någonstans, när mat, bensin och el blivit dyrare. På kort sikt blir det nog i stor utsträckning sådant som helgtripper.

Summa summarum är jag rädd att vi nu ligger ganska nära en ny balans mellan utbud och efterfrågan. Utifrån den balansen är det knappast fler fartyg på Östersjön som är det sannolikaste. Tvärt om tycks det snarare som om ytterligare ett par kommer att behöva lämna permanent.

Finnlines nybyggen kommer och jag tror att man kommer att gå upp till dagliga avgångar mellan Stockholm och Tallinn igen. Men så mycket mer av "expansion" tror jag inte på, tyvärr.

För VLs vidkommande blir det nog mest att slicka såren och köra på såsom nu aviserat. Knappast något nytt.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

För VLs vidkommande blir det nog mest att slicka såren och köra på såsom nu aviserat. Knappast något nytt.
Men det måste komma besked angående Helsingfors i år - antingen beställning av nytt fartyg/begagnat eller att linjen läggs ned
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Gabriella redan under försäljning?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag är väldigt övertygad om att Viking kommer att beställa nybyggen till Helsingforslinjen i sommar. Jag ser inte att Grace går till Helsingforslinjen med en nybyggnad för Åbolinjen, grace och glory är ett par att stanna. Cinderella och Gabriella är inte till salu även om jag tror att vi alla vet att de skulle kunna gå till rätt pris. Om man tittar på årssiffrorna har Cinderella varit mycket framgångsrik. Att sälja henne skulle helt säkert resultera i att man köpte Birka.

Min förutsägelse är i sommar ett tillkännagivande om en nybyggnadsorder med option på en andra för Helsingfors. Gabriella kommer inte att säljas förrän den första är levererad. Ju längre tid det tar för Birka att sälja Birka desto större är chansen att Viking tar henne. De har visat intresse för henne så ofta.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

Mistluren wrote: 05 Jan 2023 10:35 Summa summarum är jag rädd att vi nu ligger ganska nära en ny balans mellan utbud och efterfrågan. Utifrån den balansen är det knappast fler fartyg på Östersjön som är det sannolikaste. Tvärt om tycks det snarare som om ytterligare ett par kommer att behöva lämna permanent.
VikingGlory wrote: 05 Jan 2023 13:46 Jag är väldigt övertygad om att Viking kommer att beställa nybyggen till Helsingforslinjen i sommar... ...Min förutsägelse är i sommar ett tillkännagivande om en nybyggnadsorder med option på en andra för Helsingfors.
Jag tror också på en ny jämnvikt. På Sto-Åbo kör Viking med två nya LNG fartyg, Tallink Silja gave upp vintertrafiken. Kan återuppta det över sommaren.
På Sto-Helsingfors gav Viking istället upp, men tar upp trafiken till högsäsong.
På Åland gav Viking upp även där. Trots bästa sträckningen för huvuvuddelen av paxen så var fartyget och hamnkostnaderna för dyra, jämfört med försäljningsvärdet på fartyget.

På Hel-Tal har inget av detta hänt. Både Eckerö och Viking konkurrerar med giganten Tallink men från olika hamnar och haltande tidtabeller.
Så Vikings lite "fientliga bud" på Eckerö har många skalfördelar. Istället för att krångla med nybyggen så kan man spendera pengarna på aktier och påtvinga ett samarbete med Eckerö på Tallin, med koordinerade hamnar, priser, biljetter och tidtabell.
Samma kan även göras på Ålandstrafiken där Eckerölinjen koordineras för att komplementera Vikings ordinarie färjeanlöp med Åbo och Helsingforsfartyg.

//Skepptikern
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Min förutsägelse är i sommar ett tillkännagivande om en nybyggnadsorder med option på en andra för Helsingfors. Gabriella kommer inte att säljas förrän den första är levererad.
Låter vettigt. Fartyg anpassade för triangeltrafik året runt i så fall. Kanske är rätt läge, även om Siljas fartyg är något alldeles extra åldras skutorna snabbt. Har Serenade och Symphony en framtid på några års sikt? Här kan Viking ta initiativet och staka ut framtiden för Stockholm-Helsingfors
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Precis, tyvärr har Serenade och Symphony ingen framtid på Östersjön. De nya utsläppsreglerna är mycket strikta. Därför sa Viking att om de vill stanna på Helsingforslinjen är det bara nybyggen som gäller.

Om Viking beställer två nybyggda LNG/Future fuel-färjor till Helsingforslinjen MÅSTE Tallink följa efter. Då kommer de kanske in med en stor order på upp till fyra för att även omfatta fartyg för Tallinn-Stockholm och Åbolinjen. Då kommer samma misstag att göras som med Baltic Princess, Baltic Queen och Galaxy. Alla fartyg är identiska och om du har sett ett så har du sett alla.

Viking verkar vara mer framtidsinriktad just nu, låt oss inte heller glömma ryktena om att Tallink inte kan komma åt sina pengar av olika anledningar...

Mycket mycket intressanta tider som kommer med många flotta förändringar.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Det kommer nog att dröja några år innan LNG blir lönsamt och då blir det kanske inte så många lönsamma år kvar att skriva av investeringen mot?

Förr eller senare får man väl ordning på elsystemet och när elen åter finns tillgänglig till rimligt pris, lär det också finnas batterier till överkommligt pris.

Helsingforslinjen är idag uppdelad på två delsträckor. Dessa kunde bli tre eller göras mer jämnlånga genom att flytta uppehållet. Linjen är således möjlig att elektrifiera, då den kan jämföras med två eller tre kortare linjer på rad.

Åbolinjen är faktiskt svårare, då tidtabellen inte möjliggör längre hamntider.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Tiden får utvisa, jag tror personligen inte att vi kommer att se stora linjer som Helsingfors och Åbo bli elektriska. Väte och metanol är det som främst tittas på nu, motorerna i Glory är redan redo att använda metanol när det kommer tillgängligt. Jag tror inte att vi kommer att se Glory-stora elektriska långdistansfärjor under min livstid, och jag är fortfarande ganska ung ;)
Post Reply