Tack för tipset! Svårt att tolka siffrorna dock - uppgången har skett från historiskt låga nivåer så det är svårt att säga att det är direkt succé! Om allt varit åter till det normala hade vi a) inte sett försäljning av Rosella, b) nedläggning av Siljas ordinarie Åbo-trafik samt c) en fortsättning av det halverade trafikupplägget Stockholm-Tallinn respektive Stockholm-Helsingfors.En kort och bra sammanfattning av 2022 för både VL och Tallink.
Alla dessa faktorer tyder tyvärr på att 2022 kanske innebar några steg i rätt riktning för VL och Tallink (vilket siffrorna antyder), men inte tillbaka till läget innan pandemin. Långtifrån.
Summeringen av 2022 för mig är tyvärr aningen mörk - VL lägger ned kortrutten på Ålands hav (historiskt besked) och fortsätter med halverat trafikupplägg på Helsingfors utan aviserad plan för framtiden. Tallink drar sig ur Åbo-trafiken (historiskt besked) fortsätter med reducerade trafikupplägg och chartrar ut stora delar av flottan.