Flod- och kanalkryssningar
Posted: 12 Feb 2022 09:45
Att resa på floder och kanaler skiljer sig väldigt mycket från kryssningar på havet. Fartygets totala rörelsefrihet på havet kontrasteras av de stora begränsningar som flod, kanal och inte minst slussar utgör.
Kanalresor föregår ofta på båtar som en gång i tiden fungerat som samfärdsel men har blivit rena utflyktsbåtar, om än på sin ursprungliga route. Sådana, med övernattning i hytt, har jag företagit med Götakanalrederiets WILHELM THAM på Göta Kanal Stockholm - Göteborg 1982, och som rena dagstourer utan hytt med VICTORIA och HENRIK IBSEN på Telemarkskanalen Skien - Dalen flera gånger 1995-2014 och med PUIJO på det finska sjö- och kanalsystemet Nyslott - Kuopio 1998.
Resan på Den Stora Kanalen (också kallad Kejsarkanalen) med PARADISE Hangzhou - Suzhou 1995 var fortfarande samfärdsel, och jag var den ende touristen ombord. Det speciella var att man reste ombord i en pråm, kopplad till en bogserbåt i fören och en likadan passagerarpråm i aktern. Upptill femton pråmar kopplades till en bogserbåt för godstransporter.
KRISTINA BRAHE på Saimaa kanal Kotka - Vyborg - Villmanstrand 1991 var inte på samma sätt en "omgjord" passagerarbåt i transportsyfte.
Flodkryssningar har jag gjort med
Ama Waterways' AMAPRIMA Budapest - Amsterdam 2017
SCI's NESTOR Wien - Tulcea 2017
Lüftner Cruises' AMADEUS SILVER III Amsterdam - Basel 2017
Croisi Europe's LEONARDO DA VINCI Remich (Luxemburg) - Frankfurt/Main 2019
Dessa kryssningar är i första hand tidtabellslagda för att se städer och andra sevärdheter längs floden, medan jag främst var intresserad av själva flodsträckningen och slussarna, så det blev mycket uppesittande på nätterna. Extrema var Ama Waterway's AMAPRIMA (och sedan AMALEA på kanaler och floder i Nederländerna och Belgien 2018), där besättningen inte hade en aning om hur vi seglade eller hade någon karta över routen - inte så svårt på Donau, Main och Rhen, värre i Nederländernas och Belgiens nät av floder och kanaler. Heller inte på deras hemsida fanns någon karta över routen. NESTOR gör en av de mycket få Donaukryssningar som verkligen går till Svarta Havet, både i ukrainska Sulina och sluthamnen rumänska Tulcea. De flesta Donaukryssningar slutar ofta i Ruse (med buss till Bucuresţi).
Passazjir Rets Trans' V. TSJKALOV, som jag åkte Krasnojarsk - Dudinka - Krasnojarsk 2017, var i högsta grad samfärdsmedel och jag var ende touristen (och utlänningen) nerströms, uppströms var dessutom fyra tyskar ombord.
Kanalresor föregår ofta på båtar som en gång i tiden fungerat som samfärdsel men har blivit rena utflyktsbåtar, om än på sin ursprungliga route. Sådana, med övernattning i hytt, har jag företagit med Götakanalrederiets WILHELM THAM på Göta Kanal Stockholm - Göteborg 1982, och som rena dagstourer utan hytt med VICTORIA och HENRIK IBSEN på Telemarkskanalen Skien - Dalen flera gånger 1995-2014 och med PUIJO på det finska sjö- och kanalsystemet Nyslott - Kuopio 1998.
Resan på Den Stora Kanalen (också kallad Kejsarkanalen) med PARADISE Hangzhou - Suzhou 1995 var fortfarande samfärdsel, och jag var den ende touristen ombord. Det speciella var att man reste ombord i en pråm, kopplad till en bogserbåt i fören och en likadan passagerarpråm i aktern. Upptill femton pråmar kopplades till en bogserbåt för godstransporter.
KRISTINA BRAHE på Saimaa kanal Kotka - Vyborg - Villmanstrand 1991 var inte på samma sätt en "omgjord" passagerarbåt i transportsyfte.
Flodkryssningar har jag gjort med
Ama Waterways' AMAPRIMA Budapest - Amsterdam 2017
SCI's NESTOR Wien - Tulcea 2017
Lüftner Cruises' AMADEUS SILVER III Amsterdam - Basel 2017
Croisi Europe's LEONARDO DA VINCI Remich (Luxemburg) - Frankfurt/Main 2019
Dessa kryssningar är i första hand tidtabellslagda för att se städer och andra sevärdheter längs floden, medan jag främst var intresserad av själva flodsträckningen och slussarna, så det blev mycket uppesittande på nätterna. Extrema var Ama Waterway's AMAPRIMA (och sedan AMALEA på kanaler och floder i Nederländerna och Belgien 2018), där besättningen inte hade en aning om hur vi seglade eller hade någon karta över routen - inte så svårt på Donau, Main och Rhen, värre i Nederländernas och Belgiens nät av floder och kanaler. Heller inte på deras hemsida fanns någon karta över routen. NESTOR gör en av de mycket få Donaukryssningar som verkligen går till Svarta Havet, både i ukrainska Sulina och sluthamnen rumänska Tulcea. De flesta Donaukryssningar slutar ofta i Ruse (med buss till Bucuresţi).
Passazjir Rets Trans' V. TSJKALOV, som jag åkte Krasnojarsk - Dudinka - Krasnojarsk 2017, var i högsta grad samfärdsmedel och jag var ende touristen (och utlänningen) nerströms, uppströms var dessutom fyra tyskar ombord.