Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Överraskande nyheter minst sagt - Galaxy och Europa chartras ut - vad händer med Åbo-linjen? Bedrövligt också att besättningen på Galaxy varslas - båten byter till estniskt flagg. Allt detta med mycket kort varsel från och med 20 augusti. En svart dag för Östersjötrafiken.


https://se.tallink.com/press?fbclid=IwA ... st-3195935
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mumin »

Hörde der just på Yle Vega, Sjöfartstidningen skriver också om det
https://www.sjofart.ax/nyheter/tallink- ... otrafiken/

Har VL tagit så stora marknadsandelar att Tallink nästan ger upp?
I väntan på nästa båtresa...
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Aj då, ska man resa på kortkryssning(23timmar) på kvällen från Stockholm finns bara Viking Cinderella och Viking Glory kvar att välja på. Galaxy, Birka och Birger Jarl är borta. På det är ju Rigatrafiken nedlagd och trafiken till Tallinn går på halvfart.Kunde man möjligtvis sätta in Star när MyStar levereras för att upprätthålla frakten och pic nic på kvällsavgången till Åbo?
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Ja - marknadsandelen på rutten för VL var uppe på 70%!

Men det är historiskt - Silja har bedrivit trafik med två fartyg på rutten sedan 50-talet om jag minns rätt, men nu är det över.

Sedan fattar jag inte strategin - man säger att beslutet tas för att kunna säkerställa en comeback på längre sikt - men hur skall det gå till? Då har man sagt upp avtalen med speditörerna och lämnat dörren vidöppen för konkurrenterna. Passagerarna hittar alternativ.Hur gör man comeback då? Låter som en avveckling av Silja i mina öron. Snart är hela flottan på charter mer eller mindre.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

I det här läget kanske det är lönsamt att aktivera Birka Stockholm . Förvisso får man använda Värtaterminalen men det borde väl fungera eller är Birka som fartyg hopplöst att tjäna pengar på?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Hej på er !

Har försökt avhålla mig från skrivande en tid. Men svårt att låta bli att spekulera i denna mörka tid.

En ljusglimt är som sagt att sannolikheten för att Birka går i trafik kanske ökar? -Men personligen tror jag i så fall mer på att hon får gå in på Europas rutt än från Stockholm igen.

En annan fundering jag har är om Tallink med detta kommer att flytta ut den återstående Åbotrafiken till Kapellskär för att spara bränsle?

-Utan kvällsavgång för kryssare är poängen med att gå hela vägen in till Stockholm begränsad. I Kapellskär har man också ro-paxar att komplettera med. Även Star skulle förstås kunna flyttas dit när hon blir ledig.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

När FinnSirius/FinnCanopus kommer i trafik nästa år blir det ju ännu tuffare för Tallink. Känslan jag har är att man ger upp trafiken till Åbo helt.Viking har sin nisch som man gör bra och bättre än Tallink och Finnlines har sin. Baltic Princess och Galaxy har i mina ögon alltid känns som någon sorts nödlösning.Finnlines kan ju också erbjuda charter till törstiga finska studenter under lågsäsong som idag frekventerar Boltic Princess
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

-Men personligen tror jag i så fall mer på att hon får gå in på Europas rutt än från Stockholm igen.
Ett gyllene tillfälle för Eckerö Linjen att aktivera Birka på Tallinn- Helsingfors. Jag trodde dessa kryssningar var lönsamma för Tallink! Nu lämnar man walk-over även här. Vad ersätter Europas kryssningar från Helsingfors?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Värsta scenarot är väl om det finns en tyst överenskommelse om att Tallink lämnar Åbo mot att Viking Line lämnar Helsingfors?

- Men låt oss hoppa på att så inte är fallet !

Vad gäller Baltic Princess så är det ju relativt enkelt gjort att flytta henne till Tallinn för trafik på antingen Stockholm eller mer troligt Helsingfors. Dock skulle man väl antagligen ha varslat personal om man tänkt sig det som en omedelbar lösning?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 28 Jul 2022 17:50
-Men personligen tror jag i så fall mer på att hon får gå in på Europas rutt än från Stockholm igen.
Ett gyllene tillfälle för Eckerö Linjen att aktivera Birka på Tallinn- Helsingfors. Jag trodde dessa kryssningar var lönsamma för Tallink! Nu lämnar man walk-over även här. Vad ersätter Europas kryssningar från Helsingfors?
Egentligen en öppen fråga, vars svar dock kommer att säga en del om framtiden. Förutom Birka och Baltic Princess är förstås Cinderella en kandidat!
Post Reply