Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by shwimmente »

Trossen wrote: 27 Aug 2022 22:23 Tack för länken - hotellet kvar i Tallinks ägo mao. Såg i Åbo underrättelser följande rubrik:
”Uthyrningen av Galaxy kändes som käftsmäll” – besättningen kämpar med att hålla humöret uppe under de sista resorna
Tydligen skall personalen blivit informerad om chartern av Galaxy via pressen. Stämmer det är det rent ut sagt för jäkligt - vad är det för bolagskultur inom Tallink om inte ledningen personligen informerar besättningen om beslutet innan det går att läsa i tidningen. Bedrövligt.

Någon som läst hela artikeln? låst tyvärr …
Åkte Galaxy igår och blev imponerad över hur väl dom lyckades med det. Varit i liknande situation själv nyligen så vet hur svårt det.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

M.H wrote: 28 Aug 2022 10:51 Kan man inte tänka sig att TS sätter in Star med svensk flagg till våren 2023?
Tror att det är svårt att tänka sig så många fler fartyg under svensk flagg mot bakgrund av regeringens krishantering.

Inte nog med att man kräver att företagen skall ta på sig någon roll av arbetstagarförsäkrare. Dessutom mixtrar man med skattereglerna för anställda till sjöss och slutligen har man mage att påstå att mam "ger stöd" då man betalar någea få procent av de permiteringskostnader man påtvingat företagen.

Det finns många stora problem med den svenska näringslivispolitiken, men ett gndläggande problemet är att man har velat gynna facken genom att avlasta dem/atbetstagarna en stor del av kostnaderna för arbetslöshetsförsäkringen och lägga den på alla skattebetalare. Ett problem med det är dock att staten på så vis blir förmedlare av dessa skattemedel. När det då bränner till så dumpar staten kostnaden på någon annan. I det här fallet rederier med fartyg under svensk flagg.

Med en såda politik får vi nog vara glada för de fartyg som fortfarande är kvar under svensk flagg. Nya tror jag att vi kan glömma.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 27 Aug 2022 22:23 Tydligen skall personalen blivit informerad om chartern av Galaxy via pressen. Stämmer det är det rent ut sagt för jäkligt - vad är det för bolagskultur inom Tallink om inte ledningen personligen informerar besättningen om beslutet innan det går att läsa i tidningen. Bedrövligt.
Troligen fick de väl läsa det på nätet snarare än genom pressen? -Det är ju ett problem som följer av att informationssflödet blivit snabbare snarare än något annat.

Det har nog alltid varit så att aktieägarna behövts informeras först, möjligen med undantag av några fackliga företrädare som haft tystnadsplikt. Skillnaden är att informationen till ägarkretsen nu sprids så snabbt till alla att man inte hinner med någon särskild personalinformation däremellan. Det gäller i alla aktiebolag.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Skillnaden är att informationen till ägarkretsen nu sprids så snabbt till alla att man inte hinner med någon särskild personalinformation däremellan. Det gäller i alla aktiebolag.
Säkert så - nya tider. Men jag tycker fortfarande att det är åt helskotta dåligt. Finns viljan går det att kommunicera beslutet bättre än så här till personalen. Tycker jag alltså.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Från annan tråd
Sam wrote: 30 Aug 2022 08:42Sedan så vet vi ju inte hur mycket partykryssare Tallink kommer att roffa åt sig i och med att dom kommer ha betydligt bättre avgångstid från Turku, skulle gissa att just avgångstiden kommer att spela en stor roll för många när dom väljer att åka på kryssning och även ankomsten är nog lockande så slipper man vara hemma mitt i natten om man rest lite utanför Åbo. Vi vet ju alla att det är finländare som åker mest på kryssning.

Betänk även att Tallink hade ju en massa kampanjer för Åbo - Stockholm linjen. Att dom gjorde detta snabba omläggning med att hyra ut Galaxy och Europa kan ju tyda på att dom fått en (deal you can´t refuse) riktigt bra betalt, spekulera om dom får 1000:- sek per hytt och dygn utan att man har större utlägg för bunker och personalkostnader under en period som alltid har varit en förlust period för linjerna mellan Finland och Sverige. Kan ju vara så att dom får in mycket mer i hyra än vad dom hade fått om dom sålt Europa.

Sedan är det nog tyvärr som några har nämnt att stödet har ju inte varit det bästa från Sveriges regering under Corona pandemin som drabbat Silja hårdare då dom haft fler fartyg under Svenskflagg och vem vet ifall Galaxy kommer tillbaks så är nog risken stor att det blir under Finsk flagg för att vara säkrare ifall det blir en pandemi igen.
Det som talar mot att de fick en så bra deal är att det rimligen måste funnits mängder med sysslolösa kryssningsfartyg att hyra som alternativ. Men det kan ju hända att inhyraren var i ett akut behov och att man kunde få bra betalt just genom att agera snabbare än andra kunde?

Galaxy flaggas nu om till Estnisk flagg. Det är väl inte helt osannolikt att hon får behålla den om hon återkommer i Tallinks trafik? Förvisso beror det kanske i viss mån på vilka andra fartyg som kommer tillbaka och vilken linje hon i så fall landar på.

Vad gäller Baltic Princess nya tidtabell hoppas man så klart på fler gäster. Men lika viktigt är säkert att de förmodligen konsumerar mer om de kommer ombord tidigare. I första hand middag förstås, men även i barer och shoppar.

Vidare kommer man nog att försöka locka över resenärer från Europas nedlagda kryssningar. Här finns fördelen att det är Tax-free på Baltic Prinsess, vilket ger betydligt bättre marginaler än om man både måste betala estniska (förvisso relativt låga) skatter och konkurrera med landförsäljning.

Har man hunnit marknadsföra Baltic Princess från Åbo i Helsingfors ännu?

Kanske inte, faktum är att man fortfarande inte kan köpa reguljärbiljetter Kapellskär-Åbo på Tallinks hemsida. Säger lite om hur överraskade marknadsorganisationen måste blivit.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Det kan för övrigt noteras att inte heller Sailors avgångar från Kapellskär kan bokas från den 26/9 och tre månader framåt. Jag tror inte att det beror på att man tänker lägga ner linjen, utan snarare på att man håller på med att lägga om tidtabellerna. Kanske med fler fartyg?
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Sam »

Mistluren wrote: 30 Aug 2022 12:25 Det kan för övrigt noteras att inte heller Sailors avgångar från Kapellskär kan bokas från den 26/9 och tre månader framåt. Jag tror inte att det beror på att man tänker lägga ner linjen, utan snarare på att man håller på med att lägga om tidtabellerna. Kanske med fler fartyg?
Låter faktisk rätt så logiskt ifall man skulle göra detta!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Anmärkningsvärt är dock att man inte tänker ta passagerare utan fordon på Baltic Princess från Kapellskär. Förstår faktiskt inte varför. När Europa gick från Kapellskär hade man väl till och med landgång.

Om inte annat fanns väl ett och annat konferenssällskap som var mödan värd att släppa ombord. Går ju att ta om bord via bildäck om man inte tror att det lönar sig att investera i en landgång.

Men även om man inte alls tänker sig fotpassagerare från Kapellskär så är det rimligt att komplettera med några avgångar för Sailor mot Åbo.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Hur ska man ta sig till Kapellskär till avgången 07.15 om man inte har bil? Ta sista bussen kvällen före och övernatta i terminalen? :) Enligt den inte uppdaterade hemsidan kostar en däcksbiljett 9 €.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Det är ganska sällan man klarar sig utan bil om man skall till en konferensanläggning rent generellt. Dock brukar bilen kunna parkeras utanför, vilket skulle var möjligt även vid Kapellskär då det finns en stor parkering för ändamålet. Vidare brukade dagsavgången mot Åbo i varje fall tidigare nyttjas av de som var ute efter de absolut billigaste biljetterna, studenter etcetera och då är väl skjuts en tänkbar lösning?

Det är förstås möjligt att den senate kategorin är så fåtalig att det inte gör det lönt att anordna landstigning enbart för dem och att man låter den förra parkera ombord. Men jag tycker ändå att det är märkligt att man inte får till det. Någon stor kostnad för att anordna ombordstigning för fotpassagerare kan det inte vara. Det är inte heller gratis att använda bildäck för parkerade bilar som åker fram och tillbaka, om det skulle vara tanken.
Post Reply