Galaxy och Europa chartras ut

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Det troliga är att Baltic Queen skiftar till Tallinn-Helsingfors som ersättare till Europa och då får vi en situation där den gigantiska Värtaterminalen kommer att användas för två anlöp per dygn tillsvidare. Baltic Princess korta anlöp på morgonen och Serenade/Symhonys hamnuppehåll över dagen, terminalen kommer inte att användas alls kvällstid. Det har nog inte Stockholms hamnar riktigt tänkt sig. Man kanske ska försöka att hitta en annan aktör istället för Tallink. Viking Line vill absolut inte flytta från tegelvikshamnen men kan ju bli tvingad till det i en framtid. Tallink tycks vara i rejäl gungning
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Nja, tror inte att man lämnar Stockholm-Tallinn helt utan avgångar. Det är i och för sig fullt möjligt att Baltic Queen får gå in och ersätta Europa. Men då tror jag nog att man har något fartyg som får gå in på Baltic Queens plats. Har inte helt koll på hur alla charteravtal löper. Men det kan ju tänkas att det är någon som skall eller vill lämna tillbaka sitt fartyg.

För övrigt finns en möjlighet till och det är att Baltic Queen går in och tar Galaxys tur någon dag i veckan. Då kan man ha spelningar etcetera.

Fredag kväll är en möjlighet. Då kan man även fortsätta att erbjuda dagskryssningar på lördagar från både Åbo och Stockholm. Nackdelen är utresa torsdag och en hotellnatt i Stockholm för de ester som vill göra en helgkryssning till Stockholm.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Det kommer säkert fler förändringar framöver! Svårt att förutse vilka, tror Tallink enbart utgår från kalkylbladet och svarta siffror inte mål om att trafiken måste upprätthållas på en viss linje.

Som sagt, vilken är den långsiktiga strategin? Går det att göra comeback om man stympar trafiken på detta vis? Vilka är långivarna som ligger och pressar på i bakgrunden?
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mumin »

TS har erhållit en hel del stöd från finska staten under pandemin, jag tror knappast att detta skapar förtroende i Finland för framtiden.

Jag utgår ifrån att bankerna ställer krav på TS med de stigande räntorna och den höga skuldsättning. Illa vore det om TS, som många i Norden gör, hade avtalat rörlig ränta i stället för fast ränta.

Gott möjligt att TS inte kan fortsätta i nuvarande form.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Det stöd man erhålligt från finska staten har nog vägts in då man inte varslade på Baltic Princess, men naturligtvis också på att detta inte skett tidigare. I princip hade man ju kunnat sätta upp en reducerad tidtabell med Baltic Queen och Baltic Princess varvade mellan linjerna Åbo-Stockholm och Tallinn-Stockholm, med båda fartygen under estnisk flagg.

Tyvärr blev ju balansräkningen väldigt belastad under pandemin, vilket var lite synd då den faktiskt hade hunnit komma i god balans dessförinnan. Självklart har det betydelse när Mystar skall lösas ut.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Självklart har det betydelse när Mystar skall lösas ut.
Är det detta det handlar om i grund och botten - att säkerställa betalning/leverans av My Star? Man kanske haft ekonomisk ork att vänta ut detta om det inte varit för nybygget?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Mistluren »

Trossen wrote: 30 Jul 2022 12:22
Självklart har det betydelse när Mystar skall lösas ut.
Är det detta det handlar om i grund och botten - att säkerställa betalning/leverans av My Star? Man kanske haft ekonomisk ork att vänta ut detta om det inte varit för nybygget?
Vet inte de exakta vilkoren i det här fallet. Men lånelöften av den här typen innehåller stabilitetsklaisuler för företaget. Om man då hamnar i ekonomisk obalans, oberoende av orsaken, hamnar man i en obekväm omförhandling. -Så redan utifrån det så kan man dra slutsatsen att man hade haft större handlingsfrihet om man inte hade varit tvugna att lösa ut MyStar.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by /jes »

Jag tänker fritt:

Om jag förstått saken rätt så har Viking XPRS för liten kapacitet i dagsläget. Om hon är tillräckligt intressant för andrahandsmarknaden skulle kanske Viking kunna få ett större fartyg i Mystar. Konceptmässigt har jag ingen aning om skillnaderna mellan Tallink, Eckerö och Viking på Helsingfors-Tallinn och vad eventuellt konceptbyte skulle innebära i praktiken, det vill säga kostnaden för att anpassa inredningen.

Spekulation, spekulation! :-) Over and out i detta ämne!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by Trossen »

Skulle kunna vara ett tillfälle för Viking att flytta fram positionerna, men jag undrar om det finns ekonomi för det. Bättre att ligga lågt i detta läge.

Eckerö däremot borde testa med Birka Sthlm på Tallinn-Helsingfors, vad kostar det inte att ha fartyget upplagt? Något måste de göra inom kort. Ohållbart att ha henne upplagd år efter år.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Galaxy och Europa chartras ut

Post by M.H »

Star trafikerar Finska Viken tom 1/9 -22 då MyStar tar över. 11/9-22 lämnar Galaxy, jag har inte hört något om att Star är såld/utchartrad så hon kan hamna på Åbolinjen. Dock tycks ju dom svenska jobben vara borta oavsett om Star kommer i trafik eller ej
Post Reply