Nu har hon äntligen gått in och lagt sig vid väster pirarm (läge 14).
Det händer i Trelleborgs hamn
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
Nehej, det var tydligen AVENIR ASCENSION, som först lade sig vid pirarmen, och så bunkrer PETER PAN. KATELINA ligger kvar utanför Trelleborg. Det skulle vara intressant att veta hur bunkringsavtalen ser ut. Det stod f.ö. L N G på sidan på AVENIR ASCENSION - kan ju förklara hvarför inte (de gröna) tankbilarna används.
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
Förseningar med konsekvenser i trafikerad inseglingsränna:
PETER PAN skulle avgått 16 mot Świnoujście men blir en dryg timme försenad, måste därmed vänta på ingående GALILEUSZ från Świnoujście. Nu har även HUCKLEBERRY FINNs avgångstid mot Travemünde infunnit sig, men så fort PETER PAN gått ut kommer SKANE JET från Saßnitz och därefter SKÅNE från Rostock, så även HUCKLEBERRY FINN avgår försenad, 45 min.
PETER PAN skulle avgått 16 mot Świnoujście men blir en dryg timme försenad, måste därmed vänta på ingående GALILEUSZ från Świnoujście. Nu har även HUCKLEBERRY FINNs avgångstid mot Travemünde infunnit sig, men så fort PETER PAN gått ut kommer SKANE JET från Saßnitz och därefter SKÅNE från Rostock, så även HUCKLEBERRY FINN avgår försenad, 45 min.
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
Troligen av mycket marginellt intresse för de flesta av forumets medlemmar, men Trelleborg - Rostock-leden är faktiskt norra Europas sista icke-ryska tågfärjeled.
Överföring av järnvägsvagnar tycks öka (endast en magkänsla, har inte suttit och räknat systematiskt). På eftermiddagarna är det normalt Green Cargos T44 https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_T44 som rangerar färjorna, men idag rangerade en T43 https://sv.wikipedia.org/wiki/T43 (okänd ägare) två vagnar ombord på SKÅNE, efter att GC T44 hade rangerat ut de vagnar som kom från Rostock. Detta lok rangerar också av och till på kvällarna, men just ikväll rangerade VÄTEs http://www.va-te.se V5 https://sv.wikipedia.org/wiki/V5_(lok) MECKLENBURG-VORPOMMERN. T43 och V5 rangerar även kombivagnarna, som inte överförs på färja men lastas och lossas med semitrailers och containers från färjorna i Trelleborg.
Överföring av järnvägsvagnar tycks öka (endast en magkänsla, har inte suttit och räknat systematiskt). På eftermiddagarna är det normalt Green Cargos T44 https://en.wikipedia.org/wiki/SJ_T44 som rangerar färjorna, men idag rangerade en T43 https://sv.wikipedia.org/wiki/T43 (okänd ägare) två vagnar ombord på SKÅNE, efter att GC T44 hade rangerat ut de vagnar som kom från Rostock. Detta lok rangerar också av och till på kvällarna, men just ikväll rangerade VÄTEs http://www.va-te.se V5 https://sv.wikipedia.org/wiki/V5_(lok) MECKLENBURG-VORPOMMERN. T43 och V5 rangerar även kombivagnarna, som inte överförs på färja men lastas och lossas med semitrailers och containers från färjorna i Trelleborg.
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
Det blåser rejält här nu, och har gjort så i ett par dagar, ändå är lustigt nog inte en enda färjeavgång avlyst, inte ens EuroAfricas COPERNICUS eller GALILEUSZ, eller FSRs SKANE JET!
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
GALILEUSZ kommer att bli c:a en timme försenad vid ankomst från Świnoujśvie, hvilket är högst ovanligt.
Re: Det händer i Trelleborgs hamn
Där kommer spårvagnar med SKÅNE (på landsvägsfordon). Är det nya Stockholmsvagnar? Eller Göteborgsvagnar? Stockholmsvagnar är väl inte vita upptill, längre?