Du får gärna fortsätta att rapportera men jag skulle sätta värde på lite mera analys varför det ser ut som det gör. En begränsning i trafiken är förstås den trånga farleden till och från Trelleborgs hamn. Finns det några planer på kunna öka flödet - muddring, breddning, annan pirkonfiguration eller vill Trelleborgs hamn bara växa och överlåter eventuella problem till rederierna?Risberg wrote: ↑19 Oct 2022 11:52Nej, tittar bara ut genom fönstret i mitt hvardagsrum och jämför med TTs hemsida, och skriver omedelbart i detta forum om jag tycker något "uppsiktsväckande" inträffar, som t.ex. att nu ligger NILS DACKE och blockerar läge 2 för HUCKLEBERRY FINN, som skall avgå en halv timme innan till Rostock, än hvad NILS DACKE skall till Travemünde.shwimmente wrote: ↑19 Oct 2022 11:40Måste fråga, för du anteckningar i typ Excel eller liknande?Risberg wrote: ↑19 Oct 2022 11:02 Enligt TTs hemsida (och i verkligheten) avgick AKKA en halv timme försenat till Rostock, men avgick, enligt samma hemsida, enligt tidtabell till Travemünde en halv timme tidigare.
I eftermiddag är det MARCO POLO som går till Klaipéda (hon anländer just nu från Travemünde).
(Efter att jag slutade med det fick jag anmodan i ett annat forum från en som läser detta, men inte är medlem i detta forum, om att fortsätta)
Som jag förstår det är det bara TT-Line som har problem med rätt-tidigheten? Inte de övriga rederierna?
Om det är så att det bara är TT-Line som inte kan hålla tiden vad beror det på
- Färjor inte lämpliga för denna trafik (lastning/lossning)
- Orealistiska tidtabeller (gångtider, hamntider osv)
- Problem som inte beror på TT-Line i andra hamnar och som fortplantar sig till Trelleborg
- Bristande underhåll av färjorna (tekniska problem)
- Kvantitet i ställer för kvalitet (expansion utan konsekvensanalys.) Kunderna borde väl tröttna på oförutsägbarheten i tidtabellerna
- Dålig operativ ledning hos TT-Line
- Allmän inkompetens är det gäller effektiv färjetrafik
Beträffande användandet av truckmasters(?) som du berört tidigare så måste väl Trelleborgs hamn hålla i taktpinnen. Knappast bra image för Sveriges största färjehamn att så banala saker förorsakar något slags kaos i hamnen. Vill man vara störst så får man försöka vara bäst!?
Trelleborg har ju en oslagbar fördel genom sitt geografiska läge men det måste ju också förvaltas väl. Ystad får väl uppvakta Trafikverket att E65 blir motorväg hela vägen.