Amorella säljs

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Magnusson
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Amorella säljs

Post by Magnusson »

Nya Ålands tidning rapporterar idag om att Amorella säljs till Corsica Ferries för 19,1 miljoner Euro. Leverans i oktober. Sorgligt men väntat.

https://www.nyan.ax/nyheter/amorella-sa ... oner-euro/
User avatar
Mumin
Posts: 52
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Amorella säljs

Post by Mumin »

Såg det just på Yle:
https://svenska.yle.fi/a/7-10019321?utm ... n=ylefiapp

Det var inte alls roligt!
Amorella 06-2022 Tallinnkryssning
Finnlady 07-2022 Travemünde-Helsingfors
Gabriella 08-2022 Stockholmskryssning
Silja Serenade 08-2022 Helsingfors-Stockholm
Trossen
Posts: 27
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Amorella säljs

Post by Trossen »

Vad skall man säga om priset? Bra/dåligt?

Tråkigt givetvis men det ingick i kalkylen till Glory att Amorella skall säljas, oundvikligt således. Dock försvagas Helsingforslinjen ånyo - för hur länge?

Splitbåtarna har varit mina favoriter på Östersjön så det känns tråkigt att de försvinner, men Gabriella är kvar och Isabelle (vad som nu blir hennes öde)

https://www.vikingline.com/press-room-o ... AEA487A37A
M.H
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Amorella säljs

Post by M.H »

Tråkigt men det är väl enligt hur man tänkt sig , i nästa steg är hur Cinderella skall sysselsättas och det har man ju kommunicerat att hon passar utmärkt på Stockholm-Helsingfors. Här kommer ju Birka Stockholm in som en eventuell ersättare till Cinderella om priset är rätt i VLs ögon. Spännande
User avatar
Mumin
Posts: 52
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Amorella säljs

Post by Mumin »

I princip kan Cinderella ju passa på linjen Helsingfors-Stockholm. Men Amorella har 970 lm emot Aktuellt 760 lm på Cinderella. Där krävs nog justeringar. Redan 970 lm är inte alltför mycket...
Amorella 06-2022 Tallinnkryssning
Finnlady 07-2022 Travemünde-Helsingfors
Gabriella 08-2022 Stockholmskryssning
Silja Serenade 08-2022 Helsingfors-Stockholm
User avatar
Mistluren
Posts: 23
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Amorella säljs

Post by Mistluren »

Vet inte om det är att klassa som konspirationsteoretiskt. Men min farhåga är att det finns en tyst överenskommelse mellan VL och Tallink om att den senare avvecklar Stockholm-Åbo mot att den förra avvecklar Stockhom-Helsingfors.

Cinderellas framtida placering kommer att ge en vägledning om hur det är med det.

Tycker att man fick ett bra pris för Amorella.
M.H
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Amorella säljs

Post by M.H »

Mumin wrote: 05 Aug 2022 10:58 I princip kan Cinderella ju passa på linjen Helsingfors-Stockholm. Men Amorella har 970 lm emot Aktuellt 760 lm på Cinderella. Där krävs nog justeringar. Redan 970 lm är inte alltför mycket...
Cinderella behöver anpassas så att bildäcket kan användas maximalt, jag vet inte om hon kan behöva utvändiga sponsoner. Hanses sa för något år sedan att VL inte skulle ha några problem att sysselsätta Birka vid ett ev köp men man tycks vara ganska långt ifrån varandra gällande priset o andra sidan är det väldigt dyrt för Eckerö att ha Birka upplagd
User avatar
Mistluren
Posts: 23
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Amorella säljs

Post by Mistluren »

Till Shipax säger Hanses att Gabriella skall gå ensam under vintern och sedan skall ma utvärdera strategiska alternativ för linjen.

Betyder det att man skall vänta och se om man får rätt pris för Gabriella?
M.H
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Amorella säljs

Post by M.H »

I Hbl säger Hanses att ett nybygge inte är omöjligt och enligt Hanses kan en beställning vara något år bort med några års byggtid.. verkar otroligt..
User avatar
Mistluren
Posts: 23
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Amorella säljs

Post by Mistluren »

Det verkar i varje fall inte vara aktuellt att sätta in Cinderella på Stockholm-Helsingfors den kommande vintern.

Skall emellertid bli intressant att se vad som händer med Cinderella. Tyvärr gör den bristande konkurrensen, med Galaxy och Birka borta att man nu har möjligheten att ställa in turer utan att riskera att passagerarna går till någon annan. Kanske får vi helt enkelt se henne liggande under vardagarna?

Att göra så är förmodligen ett säkrare kort än att sätta in henne på Helsingfors eftersom det dels håller Tallink nöjda, dels kanske avskräcker Ecekerö från en återstart med Birka?
Post Reply