Ystad fick tågfärjeled till Świnoujście, som man haft bilfärjor till sedan 1965, 1974.
I bägge hamnar fraktade färjorna i stort sett gods på lastbilar med chaufför och järnvägsvagnar.
Nu är Trelleborg - Rostock-leden norra Europas sista tågfärjeled utanför Ryssland, och frakten av järnvägsvagnar minskar. Green Cargo har redan deklarerat att de inte avser betjäna leden i framtiden. Stena lade ner Trelleborg - Saßnitz-leden 2020. Då hade man redan upphört att frakta godsvagnar på leden - de enda järnvägsvagnar som fraktades var Snälltågets Malmö - Berlin-tåg. Däremot fraktas på tågfärjeleden och TT-Line's alla bilfärjeleder en massa löstrailers och t.o.m. containers, som lastas på järnvägsvagnar i Trelleborg.
På Ystad - Świnoujście-leden renodlas det ytterligare; vid ombyggnaden av färjebangården i Świnoujście klipptes spåren till tågfärjelägena, och frakten av järnvägsvagnar på tågfärjorna upphörde redan 2018. Istället satsar man där också på kombilast, som lastas på järnvägsvagnar.

Inte bara löstrailers utan även rena containers återfinns på Trelleborgs kombiterminal, trots att hamnen inte betjänas av containerfartyg

Järnvägsvagnar för containers och semitrailers – lastas och lossas i Trelleborg, och fraktas inte på tågfärjan till Rostock

En av många uppställningsplatser för löstrailers i Trelleborgs hamn
LKW Walter är ett intressant transportföretag. Trots namnet fraktas deras trailers i hög grad utan chaufför på färjor och tåg, och deras trailers dominerar lasten på tyska kombitåg.
Problemet är bara att det tar fruktansvärt längre tid att lossa och lasta en och en löstrailer, även om man sätter in 10 tugmasters, än att dra ut ett helt tåg från en tågfärja. Förseningarna vid Stenas och TT-Line's färjeavgångar orsakas ofta av detta.