Fd Birka

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Vet inte riktigt vilket pris du avser och det är lite svårt att jämföra priset per dygn eftersom ombordförsäljningen blir avsevärt lägre per dygn ju fler dygn resan tar.

En endygnskryssning kan alltså vara billigare per dygn än en längre kryssning och är det ofta också. Samma sak med med flera personer i hytten. Ju fler personer desto högre ombordförsäljning, men nästan utan merkostnad för rederiet. Således kan man ha betydligt lägre priser per person om fler sover i hytten.

Men om vi jämför dynspriset för en resa på knappt två dygn på Östersjön, tex Helsingfors, Tallinn, Riga eller Visby, så finns det annars alltid priser som börjar kring 500 kr per dygn och person hos Silja/Tallink och kring 300 kr hos VL, under högsäsong. (Betydligt lägre under lågsäsong) Till det tillkommer förstås dyr mat. Men det är ändå ett stycke upp till Birkas introduktionspriser. Vi får väl se hur länge det står sig.

Det blir också intressant att se hur det kommer att bli i September. Här har man ännu inte lagt ut några längre kryssningar. Men inte heller Ålandskryssningar sön-tis. Kanske kommer man så småningom att lägga ut fler Visbykryssningar och till mer gynnsamma priser?

En tur i veckan till Visby under hösten borde man väl kunna fylla, förutsatt att prissättningen är konkurrenskraftig i förhållande till alternativen?
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Nu är ju vad som är billigt väldigt subjektivt. Från mitt perspektiv känns SEK1233/pers/natt inte som dyrt, detta med en buffet. När jag senast åkte finlandsbåt var det lite över €100 för en 23h med Galaxy. Nu är jag medveten om att rederierna rear ut kryssningar i synnerhet till sina club medlemmar, så det finns säkert fynd att göra.

Men om man vänder på det: Kollade precis hotels.com och delat på två gäster finns det få hotellrum under SEK1,000 natt/pers och då får du ingen buffet och resa till Gotland tillkommer. Förövrigt är inte Ystad särskilt billigare. Därför jag tycker SEK1233/pers natt är ett bra pris.

Priset baseras på Viking Lines hemsida.
fyradagarsskryssning Sthlm–Bornholm–Visby t/r
Del i Seaside Standard-hytt för två
3 x Middagsbuffé inkl öl, vin, läsk och kaffe
Tips! Uppgradera till en à la carte måltid
Avresa 12/5, 18/8 & 25/8 2024. Ord prisex 3690:-/pers
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Går det att göra en envägs resa på Ystad kryssningarna?

Som bördig från Skåne, tycker jag att det vore toppen att resa sjövägen till Stockholm via Visby.
När jag är I Sverige brukar jag vara 50/50 i Skåne och Stockholm/Åland, så Ystad-Visby-Mariehamn vore en perfekt semester - men accepterar att jag är en ovanlig resenär. ;)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

Ingen aning om huruvida det skall gå att boka enkel till Ystad, men förstod det som att det skulle vara möjligt till Visby.

Man kan jämföra med hotell, men man kan också jämföra med shoppinggallerior där det inte brukar vara inträde överhuvudtaget. Saken är väl den att en riktigt kort resa jämförs bäst med en shoppinggalleria och sedan blir det mer och mer likt en hotellvistelse ju fler nätter man lägger till.

Min poäng var dock om någon står i valet mellan två olika tvådygnskryssningar och inte tycker resmålet i sig är så viktigt, då prisar man ut sig. Nu riktar man uteslutande in sig på de som specifikt vill resa till Visby eller Riga. Frågan är hur länge man har råd med det?
Böpi
Posts: 30
Joined: 03 Sep 2023 10:03

Re: Fd Birka

Post by Böpi »

Ok okokokokok
Post Reply