Fd Birka

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Fd Birka - Birka Gotland!

Post by Fyrtornet »

Intressant med sträckningen "Stockholm-Mariehamn-Visby-Mariehamn-Stockholm". Man angör alltså Mariehamn både på ut- och hemresa. Cinderella har väl tidigare angjort Mariehamn enbart på returresan på sina Visbykryssningar? Är det kanske för att möjliggöra för ålänningar att besöka Gotland på ett smidigt sätt?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Fd Birka

Post by pepe57 »

Finns det ombord eventuel hamburgar bar?
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Fd Birka

Post by Fyrtornet »

pepe57 wrote: 05 Dec 2023 12:50 Finns det ombord eventuel hamburgar bar?
Du får ringa och fråga :roll:
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Man tycks behålla henne exteriört med den gröna och helvita i övrigt kostymen. Den blå randen försvinner. Inga onödiga kostnader..
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Fd Birka

Post by PelleZ »

Jag fattar att man gärna vill ta över den gamla kundstocken från Eckerö/Birka Cruises. Men kunde man inte ha haft lite mera fantasi med namnet än att behålla en del av ett gammalt varumärke från en konkurrent? Tycker nog tom att "Viking Gotland" hade varit bättre.
McStone
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2023 15:30

Re: Fd Birka

Post by McStone »

PelleZ wrote: 05 Dec 2023 16:52 Jag fattar att man gärna vill ta över den gamla kundstocken från Eckerö/Birka Cruises. Men kunde man inte ha haft lite mera fantasi med namnet än att behålla en del av ett gammalt varumärke från en konkurrent? Tycker nog tom att "Viking Gotland" hade varit bättre.
Jag håller med!
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Fd Birka

Post by Mumin »

https://www.linkedin.com/posts/kathrins ... er_android

Jag blev faktiskt besviken. Namnet är fruktansvärt och var är länken till Viking Line? Något säger mig att detta inte blir långvarigt.
I väntan på nästa båtresa...
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

OK, namnet kanske suger men det är nog av mindre betydelse. Upplägget känns bra och Birka Gotland kommer att locka passagerare i mängd. Det gäller att kunna ta ordentligt betalt bara. Frågan är om Birka Gotland som fartyg genererar pengar med tanke på att hon är relativt liten
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

M.H wrote: 05 Dec 2023 15:29 Man tycks behålla henne exteriört med den gröna och helvita i övrigt kostymen. Den blå randen försvinner. Inga onödiga kostnader..
Det kommer ju att bli ett unikt fartyg. Inger varumärke annat än fartygsnamnet.
Har något sådant överhuvudtaget gått tidigare i ordniarie trafik? Att ev inte ens ha skorstensmärke går inte det emot alla maritima traditioner?
(Kommer att verkligen bli förvånad om hon blir helvit)
Post Reply