Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mumin »

Så olika kan det vara. Jag har alltid gillat Split-modellerna samt dom vidareutvecklade uppläggen Mariella, Cinderella och (Silja) Europa som ju alla har ganska liknande däckdesign. Europa som den mest utvecklade.

Verkligen synd men förståeligt att dom måste ersättas. Alla dom har en gemensam charm som man knappast hittar på senare färjor.

Aker byggen är tråkiga, gågatorna jättesnygga men lite anonyma och Grace och Glory jättesnygga men råddiga.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mumin »

Vet katten varför det blev två gånger 😂
I väntan på nästa båtresa...
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Fyrtornet »

Nu är det 28 år sedan jag senast åkte med Silja Europa, men jag fattade aldrig tycke för henne av någon anledning. "Något" var det. Inredningen i de allmänna utrymmena kunde jag ha åsikter om, men det måste även ha varit något annat. De hytter jag hade var däremot toppen. Hytterna var nog det bästa minnet från henne.

Och Silja Scandinavia (liksom Gabriella senare) led av att hon saknade cafeterian i fören och kändes allmänt trång ombord.

Silja Serenade/Symphony håller jag fortfarande högt. Synd bara om en hög prisnivå ombord dödar den positiva reseupplevelsen. Senast jag kollade på bokningssidan så kostade en buffemiddag över 500kr, och där är smärtgränsen passerad för min del.

Baltic Queen tycker jag är helt Ok, men hon kanske passar bäst under vinterhalvåret då man inte använder de sterila utedäcken så mycket.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Förr eller senare lär man väl komma i situationen att man antingen behöver byta maskiner i Symphony och Serenade eller byta ut dem helt. Blir intressant att se hur man gör. Tror inte att det finns något egenvärde i att byta design på fartygen. Idag vet folk vad de får och de fortsätter att välja det. Kanske just därför?
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Det är väl tre fartyg av dens s k 80 talsgenerationen som kommer att köra vidare in på 30 talet Det ärSymphony och Serenade liksom Cinderella som jag tror blir kvar långt in på 2030 talet. Gabriella ryker nog om några år
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Senast jag kollade på bokningssidan så kostade en buffemiddag över 500kr, och där är smärtgränsen passerad för min del.
550 sek tror jag att den ligger på just nu. Mer än hundra kronor över Gabriellas buffé, utan att skillnaden är påtaglig i kvalité skulle jag säga. Nej tyvärr, man håller på att köra den svenska marknaden i botten med detta agerande. Håller helt med om att smärtgränsen går vid 500. Över 500 för en buffé med den kvaliten som är på Silja Line är inte rimligt någonstans.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Prova vildand istället för buffé, när de ha den på menyn. Riktigt god tycker jag!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

Testade vildanden på Eckerös viltbord, men den var sönderhackad i småsmulor tyvärr. Vart serverades vildanden ombord på Silja då?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Det är väl på Bon-Vivant de brukar ha den nordiska menyn. Eftersom du undrade kontrollerade jag och den verkar inte finnas på menyn för tillfället. Men det var mer tänkt som ett exempel på att det finns bättre mat ombord till ungefär samma pris som buffen, till och med något billigare om man håller sig till huvudrätt, nu när buffén blivit så dyr som den blivit.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Trossen »

. Men det var mer tänkt som ett exempel på att det finns bättre mat ombord till ungefär samma pris som buffen, till och med något billigare om man håller sig till huvudrätt, nu när buffén blivit så dyr som den blivit.
Men du skall ha något gott att dricka också - annars kommer nog inte anden till sin rätt … vips är du uppe i tusingen per person. Min poäng är att det måste finnas ett buffealternativ till en rimlig penning
Post Reply