Fd Birka

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Absolut H
Posts: 2
Joined: 07 Nov 2023 15:25

Re: Fd Birka

Post by Absolut H »

Tidigare hadde Birka både Cinderella och Galaxy som konkurrenter, så nog borde det gå att få bra med resenärer om dom är ensamma om Ålands kryssningarna.

Det borde va tillräckligt ha visby kryssning har en gång i veckan under högsäsong, så dom som hyr stuga kan resa via Åland och handla taxfree, utöver det tror jag man behåller destinations kryssningarna, så som höga kusten , riga Bornholm.

Resten av året räcker det med några julmarknads kryssningar och nån vår kryssning till Visby, svårt tänka mig att det går att få fler än så att åka via Åland när dom ska till Gotland.

Så övrig tid kryssningar till Mariehamn som förr i tiden.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Fd Birka

Post by Markmeister89 »

M.H wrote: 07 Nov 2023 11:08 Det drar ut på tiden, har man svårt att komma överens om inriktningen? Snart borde det presenteras någonting. Hon ska dockas har jag förstått…
Man har öppnat rekryteringen för intendentur avdelningen idag.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Fd Birka

Post by Skepptikern »

Jag tror nog att partnern Gotlandsbolaget inte bara vill tjäna pengar utan också avlasta reguljärbåtarna, utveckla turism och erbjuda en trevlig produkt för "öjn". Fartyget borde vara ganska upptaget med Visbykryssningar under högsäsong 15 juni - 15 augusti. Kanske att en kryssning i veckan är 24h åland eller tre dygn temakryss för att få övriga avgångar samma veckodag och därmed matcha "stugbytesdagar". Kan också se Visbykryssningar på storhelger och annat, typ Visby julmarknad, Skördefest o dyl.
Övrig tid borde vara fri att köra lite mer konventionellt kryssningsprogram.

//Skepptikern
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Fd Birka

Post by Fyrtornet »

De som hyr stuga på Gotland vill sannolikt ha med sin egen bil, packad med utrustning, samt för att ta sig runt på ön. Kan man ens ta med egen cykel på Birka?

Nej, jag tror det blir rena kryssningsresor med Birka, möjligtvis med hotellnätter i Visby där man inte behöver bil/cykel.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Fd Birka

Post by PelleZ »

Fyrtornet wrote: 08 Nov 2023 09:52 De som hyr stuga på Gotland vill sannolikt ha med sin egen bil, packad med utrustning, samt för att ta sig runt på ön. Kan man ens ta med egen cykel på Birka?

Nej, jag tror det blir rena kryssningsresor med Birka, möjligtvis med hotellnätter i Visby där man inte behöver bil/cykel.
Just därför är det lite synd att man inte har ett bildäck. Tror att det hade varit ganska populärt att ta en tax-free båt på väg till den hyrda semesterstugan.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Fd Birka

Post by Mistluren »

På tisdag kommer hon tydligen att pröva kajerna vid vikingterminalen. Därefter skall hon ligga för utrustning vid värtan. (Gamla Åboläget, inte piren om jag förstått det rätt)
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Fd Birka

Post by M.H »

Mistluren wrote: 17 Nov 2023 08:45 På tisdag kommer hon tydligen att pröva kajerna vid vikingterminalen. Därefter skall hon ligga för utrustning vid värtan. (Gamla Åboläget, inte piren om jag förstått det rätt)
Tack för info, det blir spännande att se upplägget för Birka. Vikingterminalen var given, jag tror att man bör använda Viking Line i marknadsföringen Ett Vikingfartyg med Gotland ombord och Visby som destination då och då.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Jag undrar om inte vägen framåt är en ”code-share” (jämför med flyget)

Birka får en neutral målning där fartygsnamnent framhävs mer änn rederiet, om det ens finns med på skrovet – jämför med dagens Cinderella där Viking Line bara målats i en mindre storlek. (Eftersom RAB Gotland blir huvudägare får hon dock ett stort G i skorstenen)

I mitt scenario finns Birka (eller vad hon nu kommer att heta) med i bägge rederiers bokningsajter. Viking Line marknadsför turerna till Mariehamn och special kryssningarna. Destination Gotland marknadsför Gotlandsturerna och ev specialkryssningar via Visby, som även kan bokas på vikingline.se Det kan väll antas att ingen letar efter en kryssning till Mariehamn på en domän som heter destinationgotland.se, så det blir nog inte så lönt att ta med 24h kryssningar till Mariehamn i DGs bokningssystem.
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Fd Birka

Post by St David »

Mistluren wrote: 17 Nov 2023 08:45 På tisdag kommer hon tydligen att pröva kajerna vid vikingterminalen. Därefter skall hon ligga för utrustning vid värtan. (Gamla Åboläget, inte piren om jag förstått det rätt)
Planerar dom en omfattande renovering av Birka? Tre månader bara för utrustning känns ju som väldigt länge!
Trafikstart blir ju tidigast i mars.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Fd Birka

Post by Trossen »

Som jag förstod ett uttalande av Hanses var inga omfattande förändringar ombord planerade.
Post Reply