Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by Tim S. »

Tim S.
Posts: 148
Joined: 13 Sep 2022 10:41

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by Tim S. »

Rapport: Skrovskadorna orsakade av bottenkontakt
https://www.sjofartstidningen.se/skrovs ... enkontakt/
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by Mistluren »

Simuleringen tycker jag faktiskt bara är fluff. I en sådan modell finns alltid en massa parametrar att skruva på så att man kan få den att komma tillräckligt nära det man önskar.

Mer intressant är frågan hur eller om man verkligen kunde missa en spricka längs en så stor del av skrovet första gången?

Tycker också att det är ofint att ge sig på dokumentärfilmarna för att deras beskrivning av botten varit felaktig. Denna beskrivning har de ju tagit från tidigare haverikomissions "arbete".
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by Markmeister89 »

Mistluren wrote: 09 Oct 2023 22:54 Simuleringen tycker jag faktiskt bara är fluff. I en sådan modell finns alltid en massa parametrar att skruva på så att man kan få den att komma tillräckligt nära det man önskar.

Mer intressant är frågan hur eller om man verkligen kunde missa en spricka längs en så stor del av skrovet första gången?

Tycker också att det är ofint att ge sig på dokumentärfilmarna för att deras beskrivning av botten varit felaktig. Denna beskrivning har de ju tagit från tidigare haverikomissions "arbete".
Klart man kunde missa den då vraket har vridit på sig genom året och den sidan där sprickan är tidigare var vänd ner mot bottendyn.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by Mistluren »

Fast det var ju ingen dy, vilket man också missade. Dessutom var den inte bara under, utan även över fendern.

Men det är klart att man kan ha missat sprickan. För att det skall vara möjligt krävs dock en mycket stor inkompetens och det är väl det som utgör grunden för frågeställningen inkompetens eller konspiration?

Personligen tror jag att många underskattar graden av inkompetens som finns hos våra myndigheter, oavsett vad svaret på frågan är i detta specifika fall.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by VikingGlory »

Fallet med Estonia är en av de värsta olycksrapporterna någonsin. Och det för en av de största olyckorna någonsin. Inkompetensen från den svenska regeringen ända fram till utredningskommissionen är anmärkningsvärd. Det faktum att de fortfarande måste forska i denna katastrof nästan 30 år senare är en enorm skam.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Post by shwimmente »

Mistluren wrote: 09 Oct 2023 22:54 Tycker också att det är ofint att ge sig på dokumentärfilmarna för att deras beskrivning av botten varit felaktig. Denna beskrivning har de ju tagit från tidigare haverikomissions "arbete".
Håller med. Nu är jag dock inte expert på olyckor till sjöss, men nåt jag faktiskt är är medievetare, och tycker precis som dig att det var väldigt hårdvinklat mot att sätta dit Evertssons dokumentär istället för att bara låta fakta stå för sig själv.

Tycker även det är spännande att man kritiserar Evertssons dokumentär för att använda vanliga dukumäntärfilmsknep och sen använder man sig av exakt samma knep själv. Men som sagt, mediavetare inte sjöfartsolyckeexpert. Men skönt att jag inte var ensam att lägga märket till det.
Post Reply