Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Emil G »

Inte direkt överraskad även om det är trist, man satte in sitt förmodligen sämsta tonnage samtidigt som förutsättningarna förändrades drastiskt i och med kriget i Ukraina. Vikande efterfrågan ihop med en långsam överfart och undermåligt tonnage jämfört med konkurrensen var nog ingen lysande kombination.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by pepe57 »

Ganska naturligt i.o.m. Finnlines från Nådendal suger all cargo,det kommer att snart inverka på VL:s sysselsättning och Silja har redan insett det!Grimaldi har ett BRA och LÅNGT minne!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Mistluren »

Nynäshamn ligger ganska dålig till för trafik sydväst-nordost. Betydligt bättre för trafiken nordväst-sydost som man hade etablerat sedan tidigare. Trafiken till Hangö hade tjänat på att gå från Oxelösund.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Mumin »

pepe57 wrote: 07 Oct 2023 11:04 Ganska naturligt i.o.m. Finnlines från Nådendal suger all cargo,det kommer att snart inverka på VL:s sysselsättning och Silja har redan insett det!Grimaldi har ett BRA och LÅNGT minne!
Blir det inte snart långtråkigt?

Läser man pressmeddelandet noga så går det fram att tillväxten uteblivit men inte att volymerna har gått tillbaka.

Att Finnlines rutt från Nådendal är mycket mera attraktiv håller jag ändå med om. Inte bara för prisernas skull. Rutten är mera frekvent och passar perfekt lastbilschaufförernas pausregler.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Mistluren »

Det beror ju på vart man ska i och för sig. Skall man vidare med annan färja handlar det också om att få en lämplig körsträcka/kötid mellan dem. I Finnlines fall misstänker jag att sträckan Kapellskär-Malmö är den viktigaste. I Stenas fall blir det mer komplext.

Men som exempel är Nynäshamn-Trelleborg 66 mil, att jämföra med Kapellskär-Malmö som är 70 mil.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Mistluren »

Nu har Urd lagt sig i Ventspils och Stena Gothica i Klaipeda. Undrar vad som kommer att hända med dem härnäst?
Lars Ödlund
Posts: 8
Joined: 30 Oct 2023 16:20

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Lars Ödlund »

Prismässigt var Stena billigast Finland -Sverige i juni i år och Tallink/Silja dyrast, Finnlines strax efter och Viking närmast Stena.
Gällde ett olastat fordon på 13 meter.
Visst var Urd inte det flashigaste men fungerade och maten var ok och för att sova fungerade det.
Att betala ett antal tusen extra tycker jag inte att det var värt
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by PelleZ »

Lars Ödlund wrote: 31 Oct 2023 22:19 Prismässigt var Stena billigast Finland -Sverige i juni i år och Tallink/Silja dyrast, Finnlines strax efter och Viking närmast Stena.
Gällde ett olastat fordon på 13 meter.
Visst var Urd inte det flashigaste men fungerade och maten var ok och för att sova fungerade det.
Att betala ett antal tusen extra tycker jag inte att det var värt

Jag vet inte om det stämmer över tid eller på alla linjer men jag har flera gånger hört påståendet att ”Tallink aldrig priskrigar när det gäller frakten”
Det tycks ha stämt i somras i alla fall.
Lars Ödlund
Posts: 8
Joined: 30 Oct 2023 16:20

Re: Stena line drar in Nynäshamn-Hangö linjen

Post by Lars Ödlund »

Ja detta var alltså utanför högsäsongen (första 2 veckorna i juni) och vi kollade alla dagar under 2 veckor, Stena hade halva priset jämfört med Tallink (Kollat både Hel/Åbo)

Tallink begärde 1000 EUR i snitt
Finnlines begärde 700 EUR i snitt
Viking begärde 555 EUR i snitt
Stena begärde 440 EUR i snitt

Gäller en 13 m buss, tom men inkl 2 chaufförer kvällsavgång från Åbo/Nådendal i första hand.

Vi hade helst åkt med Viking till Stockholm men 115 EUR är pengar också

Det var en galen prisskillnad mellan Tallink/Finnlines och Viking/Stena
Post Reply