Stena Scandicas reparation tar tid.
Stena Vinga flyttar till Travmünde - Leipaja från och med torsdag.
Stena Nordica åker till Dublin - Holyhead från den 21 oktober
Brand på STENA SCANDICA
Re: Brand på STENA SCANDICA
STENA SCANDICA var minuter från katastrof
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sten ... -katastrof
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sten ... -katastrof
Re: Brand på STENA SCANDICA
Utredningen av branden på Stena Scandica klar
https://www.sjofartstidningen.se/utredn ... dica-klar/
https://dmaib.dk/Media/6382940137955513 ... 202023.pdf
https://www.sjofartstidningen.se/utredn ... dica-klar/
https://dmaib.dk/Media/6382940137955513 ... 202023.pdf
Re: Brand på STENA SCANDICA
Jag kanske inte kan tillräckligt eller förbisett något som förklarar, men varför kunde man inte få fram bogserare på sex timmar, för att avvärja risken att gå på grund?
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Brand på STENA SCANDICA
Tim S. wrote: ↑06 Sep 2023 10:38 Utredningen av branden på Stena Scandica klar
https://www.sjofartstidningen.se/utredn ... dica-klar/
https://dmaib.dk/Media/6382940137955513 ... 202023.pdf
Fantastiskt jobb! Mycket välskriven rapport!
Besättningen gjorde allt rätt i början. Ingen tveksamhet. Följde rutinerna. Fick det släckt. men många kablar var avbrunna.
Maskingänget började sedan med en felsökning/ problemlösning som verkar extraordinär! Får igång nödtavlan igen och kan återstarta en kärra, och sedan en huvudmaskin. Man kan säkra fartyget mot att driva iland, och senare börja gå mot Nynäs i sakta fart.
Bra samarbete och brainstorming /planering också mellan bryggan/befälhavaren, Stenas kriscenter och MRCC vad gäller evakuering och övriga riskbedömningar.
Stena ska var stolta att de hade ett mycket bra gäng ombord, att de fått öva ihop i tillräcklig mängd och att maskingänget hade kunskap, kapacitet och ordning nog (ritningar mm) att fixa de avgörande hindren för återstart av maskiner.
//Skepptikern
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Brand på STENA SCANDICA
...glömde säga att det enda tråkiga är att just skadade kablar efter brand på rorodäck är ett sedan länge känd svaghet, och krav på bättre brandskydd borde finnas för alla fartyg där de ligger kritiskt och inte är duplicerade eller på annat sätt redundant.
Re: Brand på STENA SCANDICA
Fordi beredskap koster peng! Idag er dei fleste skip på Østersjøen i stand til å legge til uten assistanse, derfor er det ikkje lenger tilgjengelig slep-/bugserbåt i mange havner. Det er stort sett berre havner med regelmessig trafikk av cruiceskip eller store tank- og containerskip som har stasjonert bugserar.
Re: Brand på STENA SCANDICA
Men det finns ju ett flertal sådana hamnar inom sex timmar, därav frågan.Johannes wrote: ↑07 Sep 2023 20:28Fordi beredskap koster peng! Idag er dei fleste skip på Østersjøen i stand til å legge til uten assistanse, derfor er det ikkje lenger tilgjengelig slep-/bugserbåt i mange havner. Det er stort sett berre havner med regelmessig trafikk av cruiceskip eller store tank- og containerskip som har stasjonert bugserar.
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Brand på STENA SCANDICA
Avståndet till "haveristen" var runt 50NM, nästan oavsett varifrån på fastlandet du tittar (rimligen Nynäs eller Oxelösund) så de snabbaste bogserbåtarna hade 4-5h gångtid. Sedan tillkommer utkallning, att besättningen får order att lämna och hinner ner till båten o startar upp.
//skepptikern
Re: Brand på STENA SCANDICA
Jo, men hur långt hade man hunnit? Ingen stor fråga men det framgår av rapporten att man drivit i sex timmar och hade ytterligare en timme kvar innan man skulle gått på grund. Naturligt hade då varit att i sammanhanget nämna var eventuella bogserbåtar fanns.
Nu hittade jag inget om detta, därav min fundering.
Nu hittade jag inget om detta, därav min fundering.