Framtiden för Tallink Silja

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Har någon en förklaring till den massiva nedgången av lastenheter som transporteras av Tallink mellan Helsingfors och Tallinn?
Eckerö sa att marknaden stiger men Tallink verkar ha tappat otroligt många fraktkunder. Trafiksituationen liknar augusti 2022. De hade Silja Europa förra året men det var ett kryssningsfartyg.

https://www.globenewswire.com/news-rele ... -2023.html
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

VICTORIA I IN PÅ HELSINGFORS-TALLINN
Idag kommer beskedet att Tallinks M/S Victoria I inleder trafik på Helsingfors-Tallinn den 12 oktober. Victoria I lämnade Skottland i somras efter charter som flyktingboende. Fartyget är byggt 2004 i Raumo.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Det kom lite snabbare än väntar. Men det är ju logiskt, har man inte fått henne uthyrd ännu och även väntar på Romantika bör man göra något och dygnskryssningarna är nog enklare att starta upp på hösten än att utöka 40-timmarskryssningarna.
Last edited by Mistluren on 05 Sep 2023 14:08, edited 1 time in total.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Det går absolut snabbt och jag är fortfarande förvånad över att de föredrar det framför ett andra Stockholm-Tallinnfartyg.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

VikingGlory wrote: 05 Sep 2023 11:36 Har någon en förklaring till den massiva nedgången av lastenheter som transporteras av Tallink mellan Helsingfors och Tallinn?
Eckerö sa att marknaden stiger men Tallink verkar ha tappat otroligt många fraktkunder. Trafiksituationen liknar augusti 2022. De hade Silja Europa förra året men det var ett kryssningsfartyg.

https://www.globenewswire.com/news-rele ... -2023.html
Hade man inte något fraktfartyg i drift förra året då?
Det var väl först då MyStar kom som man började använda både Sailor och Reagal Star till Sverige?

Årets volym motsvarar ungefär den för två år sedan. Då var det fortfarande pandemi, men inte så mycket i augusti i Estland och Finland.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Ja du har rätt. Jag glömde lastfartygen.

Intressant tanke: Kommer inte Tallink att starta en intern tävling nu mellan Baltic Princess och Victoria I?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by Mistluren »

Jo, men det är väl så det är. Om man är ensam på en marknad eller om konkurrensen är svag så blir den förväntade effekten på befintliga tjänster nästan viktigare än vinsten på den nya.

Detta gäller förstås även i förhållande till linjen Helsingfors-Stockholm. Här kan den annonserade trafikstarten för Cinderella spelat in såtillvida att man inser att prisbilden ändå skulle eroderats och att man därför lika gärna själva kan göra en egen satsning mot budgetsegmentet från Helsingfors.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by M.H »

Då kan man misstänka att det här med att chartra ut kryssningsfärjor till flyktingboende har nått vägs ände, Galaxy och Europa har ju utgående kontrakt även om jag inte kan några detaljer. Romantika ska åter till Tallink så om man inte avyttrar eller lyckas chartra ut så får man ju lägga upp ellet återstarta trafik. Galaxy ska säkert trafikera Stockholm-Tallinn i en framtid
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by VikingGlory »

Ja vad som kommer att hända med Romantika nu är nästa stora intressanta sak.

Jag ser ärligt talat inte var hon skulle passa in. De ser helt klart inte att Åbolinjen är lönsam utanför 1,5 månad på sommaren. De har inga önskemål om ett andra Tallinn-fartyg och om de vill ha ett andra fartyg på Stockholm-Tallinn eller Åbolinjen måste det vara Victoria och inte Romantika på grund av Victorias bilkapacitet.

Så det enda alternativet för Romantika i mina ögon är som kryssningsfartyg Helsingfors-Tallinn om de använder Victoria på antingen Åbo eller Tallinn-Stockholm.

Silja Europas charter gäller till januari 2025 och Galaxys charter till september 2024.

Jag tror det kommer se ut så här:
Sommaren 2024
Stockholm-Tallinn: Baltic Queen
Stockholm-Åbo: Baltic Princess
Helsingfors-Tallinn: Mystar, Megastar, Victoria I
Stockholm-Helsingfors: Serenade, Symphony
Romantika: Upplagd, uthyrd eller såld.

Sommaren 2025
Stockholm-Tallinn: Baltic Queen, Galaxy
Stockholm-Åbo: Baltic Princess
Helsingfors-Tallinn: Mystar, Megastar, Victoria I
Stockholm-Helsingfors: Serenade, Symphony
Romantika: Upplagd, uthyrd eller såld.

Sedan 2025 är det mycket dags att börja titta på nytt tonnage för Stockholm-Helsingfors om Viking inte har varit före dig och gjort livet väldigt svårt för dig.

Vad som till och med skulle kunna hända i det mest extrema fallet: Victoria stjäl kunder från Baltic Princess, Finnlines stjäl bort de sista fraktkunderna från Baltic Princess Åbo-Kapellskär-rutten och plötsligt står Baltic Queen också utan jobb.

De kommande två åren kommer att bli mycket intressanta.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för Tallink Silja

Post by /jes »

Och Isabelle!
Post Reply