Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Självklart att man inte hör svenska i gamla stan i december för då kommmer RIMBO borna på jul uppköp till gamla stan?
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för VL

Post by PelleZ »

Viking Line släppte sitt halvårsresultat här under morgonen. +6,9 MEUR blev det på sista raden men då såldes också Rosella under perioden vilket gav en positiv resultatpåverkan om 8,6 MEUR. Så rensat för försäljningen ser resultat för den egentliga trafiken att ligga på förlust eller strax under break-even?

Men detta är i högsta grad en säsongsbetonad business och årets viktigaste månad, juli, ligger i nästa rapporteringsperiod.

https://www.vikingline.com/globalasset ... apport.pdf
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Nja, det där blir ett väldigt konstigt sätt att räkna på av ett antal anledningar.

Att Rosellas försäljning har en positiv resultatpåverkan beror ju enbart på att avskrivningarna överstiger försäljningspriset, dessa 8,6 miljoner euro är alltså bokförda som kostnader tidigare år och minskat vinsten dessa år. Dessutom kan man inte räkna bort försäljningsvinsten från vinst efter skatt då skatten beror på vinsten före skatt vilken är 9,2 miljoner euro för halvåret.

Resultatet tyngs dessutom med -2,6 miljoner från delägandet i Alandia försäkringar, första halvåret 2022 ledde det delägandet till en positiv effekt om 0,9 miljoner euro. För resultatet av den egentliga trafiken är det rörelseresultatet man ska titta på.

Tittar man specifikt på Q2 och jämför med åren innan pandemin ser man hurpass lönsamt Viking har blivit (rörelseresultat).

- 2016 +1,1 MEUR
- 2017 +2,7 MEUR
- 2018 0,0 MEUR
- 2019 +5,4 MEUR
- 2023 +18,0 MEUR
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

Helt klart ett bra resultat men igen vore det ett rejält underbetyg om det inte skulle gå bra nu när man dels är överlägset störst till Åbo, blivit av med sänket Rosella samt varit utan annan än intern konkurrens för Cinderella.

Ett väldigt speciellt halvår och det återstår att se hur det artar sig framöver nu när konkurrenssituationen skärps.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

:!:
Jonsson wrote: 25 Aug 2023 20:02 Nja, det där blir ett väldigt konstigt sätt att räkna på av ett antal anledningar.

Att Rosellas försäljning har en positiv resultatpåverkan beror ju enbart på att avskrivningarna överstiger försäljningspriset, dessa 8,6 miljoner euro är alltså bokförda som kostnader tidigare år och minskat vinsten dessa år. Dessutom kan man inte räkna bort försäljningsvinsten från vinst efter skatt då skatten beror på vinsten före skatt vilken är 9,2 miljoner euro för halvåret.

Resultatet tyngs dessutom med -2,6 miljoner från delägandet i Alandia försäkringar, första halvåret 2022 ledde det delägandet till en positiv effekt om 0,9 miljoner euro. För resultatet av den egentliga trafiken är det rörelseresultatet man ska titta på.

Tittar man specifikt på Q2 och jämför med åren innan pandemin ser man hurpass lönsamt Viking har blivit (rörelseresultat).

- 2016 +1,1 MEUR
- 2017 +2,7 MEUR
- 2018 0,0 MEUR
- 2019 +5,4 MEUR
- 2023 +18,0 MEUR
Nja, man använder ju kapital för att generera rörelseresultatet. Kostnaden för detta kapital bör tas med, åtminstone vad avser de direkta finansiella kostnaderna.

Att det fanns ett övervärde i Rosella innebär mycket riktigt att man flyttat vinster från gågna år. Rent teoretiskt skulle man därför behöva lägga till dem till tidigare års resultat och dra ifrån övervärdet från innevarande års för en korrekt jämförelse. Kanske väl komplicerat, men att dra ifrån övervärdet från innevarande års resultat vid jämförelsen är kutym.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Emil G wrote: 25 Aug 2023 20:32 Helt klart ett bra resultat men igen vore det ett rejält underbetyg om det inte skulle gå bra nu när man dels är överlägset störst till Åbo, blivit av med sänket Rosella samt varit utan annan än intern konkurrens för Cinderella.

Ett väldigt speciellt halvår och det återstår att se hur det artar sig framöver nu när konkurrenssituationen skärps.
Du får det lite att låta som att Viking har tur att det går bra för dem, men det är ju deras egna satsningar och förehavanden som ligger bakom allt det du nämner. Hade man inte byggt Glory hade det varit troligt att Galaxy gått kvar och skapat konkurrens på Åbo och marknaden på 24h-kryssningar. Rosella sålde man så fort det kom ett bra erbjudande, alternativet hade ju varit att behålla henne och rutten av sentimentala och politiska skäl, nu agerade man rätt företagsekonomiskt.
Mistluren wrote: 25 Aug 2023 21:08 Nja, man använder ju kapital för att generera rörelseresultatet. Kostnaden för detta kapital bör tas med, åtminstone vad avser de direkta finansiella kostnaderna.

Att det fanns ett övervärde i Rosella innebär mycket riktigt att man flyttat vinster från gågna år. Rent teoretiskt skulle man därför behöva lägga till dem till tidigare års resultat och dra ifrån övervärdet från innevarande års för en korrekt jämförelse. Kanske väl komplicerat, men att dra ifrån övervärdet från innevarande års resultat vid jämförelsen är kutym.
Helt rätt i att man använder kapital för att kunna investera och på så sätt utveckla verksamheten för att höja resultatet. Det jag främst vände mig emot i posten innan var att räkna utifrån sista raden som ju är resultatet efter skatt som i sin tur beror på vad som stod ovanför, räknar man bort försäljningsvinsten från Rosella blir ju resultatet innan skatt lägre och därmed också skatten betydligt mindre.

Kostnaderna för kapital är generellt sett ganska låga i det stora hela, dock tyngs de finansiella kostnaderna ytterligare av minusposten kopplad till Alandia (som hamnar under finansiella kostnader). Oavsett så gör man ett väldigt bra resultat hur man än räknar, Q2-resultaten jag tog upp är alla utan störande poster från försäljningar och dylikt.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

I och för sig oklart om de där 8,6 miljornerna avser före eller efter skatteffekt. På annat ställe står det 11 miljoner som resultat av fartygsförsäljningar. Det skulle kunna vara så att resultatet av försäljningen var 11 miljoner före skatt och 8,6 miljoner efter skatt.

Orkar inte gräva mer i detta då det inte betyder något på det stora hela. Strategin är mer intressant. Man avslöjar att man tänker dra ner på dygnskryssningarna och kraftigt utöka 40-timmarskryssningarna. Det senare, med hjälp av Birka/Gotlandsbolaget till en nivå som man inte haft sedan man hade Mariella, Olympia och Cinderella samtidigt på Stockholm-Helsingfors !

Detta är förstås logiskt mot bakgrund av det monopol man har på dygnskryssningarna. Färre avgångar ger både högre priser och bättre beläggning. Samtidigt kan man ta större andel av den konkurrensutsatta 40-timmarsmarknaden.

Men frågan är om det håller i längden? -Någon, inte minst Tallink, kan ju känna sig manad att ta upp konkurrensen på dygnskryssningarna. I princip skulle ju Galaxy kunna dyka upp och erbjuda 100-kronorskryssningar i samma stund som Cinderella avseglar mot Helsingfors.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

I och för sig oklart om de där 8,6 miljornerna avser före eller efter skatteffekt. På annat ställe står det 11 miljoner som resultat av fartygsförsäljningar. Det skulle kunna vara så att resultatet av försäljningen var 11 miljoner före skatt och 8,6 miljoner efter skatt.
Det är 11 miljoner i kassaeffekt (köpeskillingen var ju 11 miljoner) men 8,6 miljoner i resultateffekt efter att värdet av Rosella i bokföringen blev avskrivet.
Orkar inte gräva mer i detta då det inte betyder något på det stora hela. Strategin är mer intressant. Man avslöjar att man tänker dra ner på dygnskryssningarna och kraftigt utöka 40-timmarskryssningarna. Det senare, med hjälp av Birka/Gotlandsbolaget till en nivå som man inte haft sedan man hade Mariella, Olympia och Cinderella samtidigt på Stockholm-Helsingfors !

Detta är förstås logiskt mot bakgrund av det monopol man har på dygnskryssningarna. Färre avgångar ger både högre priser och bättre beläggning. Samtidigt kan man ta större andel av den konkurrensutsatta 40-timmarsmarknaden.

Men frågan är om det håller i längden? -Någon, inte minst Tallink, kan ju känna sig manad att ta upp konkurrensen på dygnskryssningarna. I princip skulle ju Galaxy kunna dyka upp och erbjuda 100-kronorskryssningar i samma stund som Cinderella avseglar mot Helsingfors.
Det är ingen hemlighet att Birka (hoppas hon får ett nytt namn snart, börjar kännas fånigt att jämnt skriva Birka) kommer gå både 40h och 22h-kryssningar. Det intressanta blir upplägget och hur fördelningen blir.

Viking är väldigt spännande att följa just nu, de har fingrarna i många syltburkar och tycks inte rädda för att vara lite okonventionella. Samtidigt gör man riktigt fina resultat och har en stark ekonomi med ca. 80 miljoner euro i kassan efter köpet av halva Birka. Det kommer nog mer..
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

Jonsson wrote: 25 Aug 2023 22:28
Emil G wrote: 25 Aug 2023 20:32 Helt klart ett bra resultat men igen vore det ett rejält underbetyg om det inte skulle gå bra nu när man dels är överlägset störst till Åbo, blivit av med sänket Rosella samt varit utan annan än intern konkurrens för Cinderella.

Ett väldigt speciellt halvår och det återstår att se hur det artar sig framöver nu när konkurrenssituationen skärps.
Du får det lite att låta som att Viking har tur att det går bra för dem, men det är ju deras egna satsningar och förehavanden som ligger bakom allt det du nämner. Hade man inte byggt Glory hade det varit troligt att Galaxy gått kvar och skapat konkurrens på Åbo och marknaden på 24h-kryssningar. Rosella sålde man så fort det kom ett bra erbjudande, alternativet hade ju varit att behålla henne och rutten av sentimentala och politiska skäl, nu agerade man rätt företagsekonomiskt.
Missförstå mig rätt, jag har varit rejält kritisk av Viking men sen nyemissionen 2021/2022 verkar de ha fått ordning på sakerna och sålt av en hel del onödiga saker så jag är imponerad över arbetet de gjort. Dock blir det ju lite speciellt när största konkurrenten är satt ur spel på Åbolinjen (vilket Viking i allra högsta grad är delaktiga i) men sen har Viking gjort det bra med Grace och Glory och äntligen lyckats få upp intjäningen även i lågsäsong.

Men det blir spännande att se om man kan hålla i det när kapaciteten höjs igen, nu beror det kanske på var man letar men har uppfattat en viss kritik mot prisläget ombord - inte minst från svenskar som åker så man får se var det tar vägen.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Men frågan är om det håller i längden? -Någon, inte minst Tallink, kan ju känna sig manad att ta upp konkurrensen på dygnskryssningarna. I princip skulle ju Galaxy kunna dyka upp och erbjuda 100-kronorskryssningar i samma stund som Cinderella avseglar mot Helsingfors.
Vi får se - Tallink tycks enbart kunna chartra ut flottan just nu, inte ta initiativ till egen trafik. Dessutom- är det inte lärdomen - du tjänar inget på 100-kronors kryssningarna. Du får ”fel” publik ombord som inte har råd att spendera. Vi får avvakta tidtabellen på nya Birka - misstänker att det under lågsäsong blir mest 22h kryssningar.
Post Reply