Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Framtiden för VL

Post by Skepptikern »

M.H wrote: 09 Aug 2023 17:32
Skepptikern wrote: 09 Aug 2023 17:18 Oj, det här såg man inte komma!?!

Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!

Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby.
Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.

//Skepptikern

Det upplägget låter bra men är det inte bättre att ta bort en Visbykryssning och köra Mariehamn fredag,lördag och söndag(23h)
Jag tänker mig att man vill attrahera "stug-gäster" utan bil att ta kryssningbåten till Gotland istället för den vanliga färjan. Därmed vill man nog ha båten ankommande och avgående i samband med vanliga bytesdagar. Lördagen är väl den vanligaste dagen.
Stugbyarna kan sedan arrangera anslutande buss till och från båten.

//Skepptikern
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Mistluren wrote: 11 Aug 2023 06:05 Ett bokningssystem fixar man nog oavsett om det blir fristående eller inte. Man har väl dessutom redan arbetat ett par månader. Däremot är det förstås en öppen fråga om det blir fristående eller kopplat till VLs och Gotlandsbolagets?

Apollo III och Athena var som bekant också Gotandsägda, så helt ny är väl inte situationen?
För mig är det självklart att man kommer att använda sig av Vikings bokningssystem. Allt annat vore ekonomiskt vansinne. Det blir ny adress för hemsidan, logotyp och alla texter i bokningsdialogen blir nya med nytt typsnitt etc. En anpassad kopia som driftas av Viking IT.

När det gäller namnfrågan finns säkerligen redan ett antal alternativ som man funderar på och förmodligen är internetadresserna redan uppbokade. Den som är kunnig kan luska fram dessa.😀
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Framtiden för VL

Post by Fyrtornet »

Skepptikern wrote: 11 Aug 2023 09:40
M.H wrote: 09 Aug 2023 17:32
Skepptikern wrote: 09 Aug 2023 17:18 Oj, det här såg man inte komma!?!

Viking har 19MEUR i kassan att lägga på fartygsköp, istället för att amortera Glory!

Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt.
Sträckan Stockholm - Mariehamn - Visby är 244NM, så ca 16-17 timmar. Tillbaka samma väg och hamnuppehåll för pax o proviant/städning så är rundresan ca 38-40timmar minimum.
Man kunde göra det som Helsingforslinjen och ha avgång 17:00 varannan dag från varannan hamn. Måndag, Onsdag, fredag från Stockholm, Tisdag, torsdag Lördag från Visby.
Liggedag eller vanlig 23h Mariehamnskryss på söndagar.

//Skepptikern

Det upplägget låter bra men är det inte bättre att ta bort en Visbykryssning och köra Mariehamn fredag,lördag och söndag(23h)
Jag tänker mig att man vill attrahera "stug-gäster" utan bil att ta kryssningbåten till Gotland istället för den vanliga färjan. Därmed vill man nog ha båten ankommande och avgående i samband med vanliga bytesdagar. Lördagen är väl den vanligaste dagen.
Stugbyarna kan sedan arrangera anslutande buss till och från båten.

//Skepptikern
Är det realistiskt att stuggäster som stannar en hel vecka på Gotland reser utan bil eller åtminstone cykel? Då tror jag mer på att markadsföra lillsemester till Visby. Det lär väl innebära minst 2 hotellnätter i Visby innan Birka återkommer till ön på nästa tur, men då hinner man inte köra någon "vanlig" 24 timmars Mariehamnskryssning däremellan. Då blir nog Visby-vistelsen för lång för de gästerna.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Tårta på tårta,mycket rök ingen eld likväl som Cinderella till Stockholm via Kappelskär,Gotlandsbolaget gjorde finurligt att få VL med säkra lite sin rygg att inte förlusten blir för stor max 12mån så är denna sagan slut!Att inte gubbarna fattar att det inte finns underlag för kryssningar på Östersjön ?Birka Princess,Birka Queen!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Sam wrote: 10 Aug 2023 13:11 Tycker att det är synd att Viking ska nu vara inblandat i Birka, betyder att snart är hon också helt nedkörd ifall dom fortsätter med samma koncept som Cinderella. Detta betyder också att jag kommer nog inte sätta min fot på Birka, hade verkligen sett framemot lite nytänk och nya krafter i och med att Gotlandsbolaget köpte Birka.
Det är ju det som är poängen, Cinderella-konceptet är man på väg bort från. Det gick ju dåligt för Birka redan före pandemin så det gäller att hosta upp ett nytt lönsamt och hållbart koncept. Birka kommer att rustas upp och bli mera säljbar på begagnatmarknaden om trafiken läggs ner.

Jag tycker att Cinderella är välhållen men visst har åren satt sina spår. Med hon skulle vara nerkörd menar du förmodligen konceptet som du inte gillar. Cinderella har haft det lugnt och behagligt i många år nu på Ålands hav. 🙂
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

/jes wrote: 11 Aug 2023 11:03 När det gäller namnfrågan finns säkerligen redan ett antal alternativ som man funderar på och förmodligen är internetadresserna redan uppbokade. Den som är kunnig kan luska fram dessa.😀
Inga nya webbadresser hittade med reverse whois för varken Viking Line eller Destination Gotland
VL:s nyaste är vikinglinegroup.com från 2018
DG:s nyaste är hansadestinations.com från 2021
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Jag bara undrar varifrån skall VL och GB hitta kunderna till dessa kryssningar?Visby och M:hamn är förvisso intressanta destinationer men man måste komma ihåg att sommaren här i skandinavien är väldigt kort och på högsäsongen kommer det att vara konkurans av andra kryssnings rederier.Varken Visby el M:hamn ånjuter sådant intresse som tex den Grekiska skärgården?Var i år tre veckor i juli i Santorini vart det kom dagligen med kryssningsfartyg 3000-4500 gäster(f.r.o.m.2022 begränsat till 5000 ).Jag tror varken Visby,M:hamn,H:fors el Stockholm är intressanta destinationer i oktober,november el december för de mellan europeiska gästerna?Kryssningar till Mariehamn för de svenska pensionärerna är ok de kan spela bingo och travlotto men räcker intresset kommer det tillräckligt med pengar in med lite mat&mazarin försäljning?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Att döma av Cinderellas enorma framgång tror jag att de kommer att få in tillräckligt med pengar ja. Fartyget kommer att vara billigare att använda eftersom det också är mycket yngre.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

pepe57 wrote: 12 Aug 2023 09:43 Jag bara undrar varifrån skall VL och GB hitta kunderna till dessa kryssningar?Visby och M:hamn är förvisso intressanta destinationer men man måste komma ihåg att sommaren här i skandinavien är väldigt kort och på högsäsongen kommer det att vara konkurans av andra kryssnings rederier.Varken Visby el M:hamn ånjuter sådant intresse som tex den Grekiska skärgården?Var i år tre veckor i juli i Santorini vart det kom dagligen med kryssningsfartyg 3000-4500 gäster(f.r.o.m.2022 begränsat till 5000 ).Jag tror varken Visby,M:hamn,H:fors el Stockholm är intressanta destinationer i oktober,november el december för de mellan europeiska gästerna?Kryssningar till Mariehamn för de svenska pensionärerna är ok de kan spela bingo och travlotto men räcker intresset kommer det tillräckligt med pengar in med lite mat&mazarin försäljning?
Du har aldrig varit i gamla stan i stockholm i december ser jag, det är inte direkt svenska som hörs pratas där då.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

VikingGlory wrote: 12 Aug 2023 10:48 Att döma av Cinderellas enorma framgång tror jag att de kommer att få in tillräckligt med pengar ja. Fartyget kommer att vara billigare att använda eftersom det också är mycket yngre.
Lägre rörliga kostnader. Men de fasta kostnaderna blir givetvis högre. Det kommer det att kosta ett antal hundratusenkronor per dygn extra i kapitalkostnader, vilket gör det dyrare att låta henne ligga än det varit med Cinderella. (Det har inte varit billigt för Eckerö heller.)

Jag tror att VLs plan var att just låta Cinderella ligga under vardagarna, så fort nyhetens behag med Glory var över. Men det skulle ju inte funkat lika bra om Gotlandsbolaget började köra med Birka.
Post Reply