Jag undrar vad de ska göra med flaggan och färgen!
Framtiden för VL
Re: Framtiden för VL
Uppfattade upplägget som så att Visby var någon tur i veckan under högsäsong, i övrigt Mariehamnskryssningar. Tonvikten på Mariehamnskryssningar alltså med Visby som komplement.Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt
Re: Framtiden för VL
Intressant, går ju helt klart att se som en win-win. Gotlandsbolaget får halva köpeskillingen tillbaka och slipper konkurrensen och Viking frigör ett fartyg till Helsingfors. Logiskt är väl att Viking lär släppa det rätt mycket fritt till Gotlänningarna att göra vad man vill och vara nöjd över halva vinsten och ingen huvudbry.
Sen är väl Gotlandsbolaget nästan lika stora opportunister som Stena så känns ju inte helt orimligt att detta var planen redan från start, man hade pengar och såg en chans att få monopol på linjen och slog till...
I framtiden kan det ju dock bli intressant att se om denna konstellation slänger in någon av de utchartrade Gotlandsbåtarna i sommartrafik på kortlinjen.
Sen är väl Gotlandsbolaget nästan lika stora opportunister som Stena så känns ju inte helt orimligt att detta var planen redan från start, man hade pengar och såg en chans att få monopol på linjen och slog till...
I framtiden kan det ju dock bli intressant att se om denna konstellation slänger in någon av de utchartrade Gotlandsbåtarna i sommartrafik på kortlinjen.
Re: Framtiden för VL
Efter att ha rest med både msViking Glory och msGotland(SF1650) i närtid förstår man att upplägget år totalt olika varandra.Jag tror att Gotlandsbolaget behöver Viking Lines kompetens gällande östersjökryssningar
Re: Framtiden för VL
Gotlandsbolaget har ju å andra sidan Marcus Risberg som VD för destinationen och han lär väl ha en del koll från sina år på Tallink. Men ja, blir intressant att se vad man hittar på och vad målgruppen blir.
Re: Framtiden för VL
Viking har ju dock en hel organisation som är mycket kunnig inom bland annat tax-free inköp, anslutningar samt ett gediget kunnande om just kryssningsmarknaden på Östersjön. Jag tror att Gotlandsbolaget ser en väldigt stor fördel i detta och vill ha med Viking av bland annat den anledningen, starta upp kryssningstrafik helt själv hade mycket väl kunnat sluta i fiasko.
Risberg lär fortsätta fokusera på Destination Gotland, för kryssningsrederiet har man anställt Susanne Kaarnimo-Knight som kommer vara VD för Gotlandsbolagets och Viking Lines gemensamma bolag.
Re: Framtiden för VL
Tycker att det är synd att Viking ska nu vara inblandat i Birka, betyder att snart är hon också helt nedkörd ifall dom fortsätter med samma koncept som Cinderella. Detta betyder också att jag kommer nog inte sätta min fot på Birka, hade verkligen sett framemot lite nytänk och nya krafter i och med att Gotlandsbolaget köpte Birka.
Re: Framtiden för VL
Ja det stämmer VL:n har gott om informations direktörer,informations chefer och t.o.m övrig informationspersonal!
Re: Framtiden för VL
Intervju med Vikings VD idag i Ålands Radio - sägs att samtalen om samarbete kom igång i maj. I övrigt typ att ambitionen är att påbörja försäljningen av biljetter i november/december.
Viking har ju kunskap om marknaden och hur den utvecklats efter pandemin så antar att det är rätt beslut - samtidigt innebär detta att det inte längre blir 24h kryssningar under rent Vikingflagg till Mariehamn. En tradition med Athena, Dancing Queen och Apollo III går därmed i graven.
Man kunde i intervjun klämt Hanses på mer info om hamnen i Stockholm, om biljetter säljs via Vikings hemsida etc (inte fixar du ett fristående bokningssystem innan november!) Hur separerat blir detta från Viking? Han slapp undan de svåra frågorna!
https://alandsradio.ax/nyheter/jan-hans ... -marknaden
Viking har ju kunskap om marknaden och hur den utvecklats efter pandemin så antar att det är rätt beslut - samtidigt innebär detta att det inte längre blir 24h kryssningar under rent Vikingflagg till Mariehamn. En tradition med Athena, Dancing Queen och Apollo III går därmed i graven.
Man kunde i intervjun klämt Hanses på mer info om hamnen i Stockholm, om biljetter säljs via Vikings hemsida etc (inte fixar du ett fristående bokningssystem innan november!) Hur separerat blir detta från Viking? Han slapp undan de svåra frågorna!
https://alandsradio.ax/nyheter/jan-hans ... -marknaden
Re: Framtiden för VL
Ett bokningssystem fixar man nog oavsett om det blir fristående eller inte. Man har väl dessutom redan arbetat ett par månader. Däremot är det förstås en öppen fråga om det blir fristående eller kopplat till VLs och Gotlandsbolagets?
Apollo III och Athena var som bekant också Gotandsägda, så helt ny är väl inte situationen?
Apollo III och Athena var som bekant också Gotandsägda, så helt ny är väl inte situationen?