Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

M.H wrote: 09 Aug 2023 17:57 Viking Cinderella ska dockas tidigt 2024, då passar man väl på att flagga om till finsk flagg och målar skrovet rött
Jag undrar vad de ska göra med flaggan och färgen!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Upplägget - Kryssning som är både taxfree OCH till Visby är omöjlig att ha som daglig daglig avgång - det är för långt
Uppfattade upplägget som så att Visby var någon tur i veckan under högsäsong, i övrigt Mariehamnskryssningar. Tonvikten på Mariehamnskryssningar alltså med Visby som komplement.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

Intressant, går ju helt klart att se som en win-win. Gotlandsbolaget får halva köpeskillingen tillbaka och slipper konkurrensen och Viking frigör ett fartyg till Helsingfors. Logiskt är väl att Viking lär släppa det rätt mycket fritt till Gotlänningarna att göra vad man vill och vara nöjd över halva vinsten och ingen huvudbry.

Sen är väl Gotlandsbolaget nästan lika stora opportunister som Stena så känns ju inte helt orimligt att detta var planen redan från start, man hade pengar och såg en chans att få monopol på linjen och slog till...

I framtiden kan det ju dock bli intressant att se om denna konstellation slänger in någon av de utchartrade Gotlandsbåtarna i sommartrafik på kortlinjen.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Efter att ha rest med både msViking Glory och msGotland(SF1650) i närtid förstår man att upplägget år totalt olika varandra.Jag tror att Gotlandsbolaget behöver Viking Lines kompetens gällande östersjökryssningar
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

M.H wrote: 09 Aug 2023 23:55 Efter att ha rest med både msViking Glory och msGotland(SF1650) i närtid förstår man att upplägget år totalt olika varandra.Jag tror att Gotlandsbolaget behöver Viking Lines kompetens gällande östersjökryssningar
Gotlandsbolaget har ju å andra sidan Marcus Risberg som VD för destinationen och han lär väl ha en del koll från sina år på Tallink. Men ja, blir intressant att se vad man hittar på och vad målgruppen blir.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Framtiden för VL

Post by Jonsson »

Emil G wrote: 10 Aug 2023 07:02
M.H wrote: 09 Aug 2023 23:55 Efter att ha rest med både msViking Glory och msGotland(SF1650) i närtid förstår man att upplägget år totalt olika varandra.Jag tror att Gotlandsbolaget behöver Viking Lines kompetens gällande östersjökryssningar
Gotlandsbolaget har ju å andra sidan Marcus Risberg som VD för destinationen och han lär väl ha en del koll från sina år på Tallink. Men ja, blir intressant att se vad man hittar på och vad målgruppen blir.
Viking har ju dock en hel organisation som är mycket kunnig inom bland annat tax-free inköp, anslutningar samt ett gediget kunnande om just kryssningsmarknaden på Östersjön. Jag tror att Gotlandsbolaget ser en väldigt stor fördel i detta och vill ha med Viking av bland annat den anledningen, starta upp kryssningstrafik helt själv hade mycket väl kunnat sluta i fiasko.

Risberg lär fortsätta fokusera på Destination Gotland, för kryssningsrederiet har man anställt Susanne Kaarnimo-Knight som kommer vara VD för Gotlandsbolagets och Viking Lines gemensamma bolag.
Sam
Posts: 18
Joined: 29 Aug 2022 15:21

Re: Framtiden för VL

Post by Sam »

Tycker att det är synd att Viking ska nu vara inblandat i Birka, betyder att snart är hon också helt nedkörd ifall dom fortsätter med samma koncept som Cinderella. Detta betyder också att jag kommer nog inte sätta min fot på Birka, hade verkligen sett framemot lite nytänk och nya krafter i och med att Gotlandsbolaget köpte Birka.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Ja det stämmer VL:n har gott om informations direktörer,informations chefer och t.o.m övrig informationspersonal!
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Intervju med Vikings VD idag i Ålands Radio - sägs att samtalen om samarbete kom igång i maj. I övrigt typ att ambitionen är att påbörja försäljningen av biljetter i november/december.

Viking har ju kunskap om marknaden och hur den utvecklats efter pandemin så antar att det är rätt beslut - samtidigt innebär detta att det inte längre blir 24h kryssningar under rent Vikingflagg till Mariehamn. En tradition med Athena, Dancing Queen och Apollo III går därmed i graven.

Man kunde i intervjun klämt Hanses på mer info om hamnen i Stockholm, om biljetter säljs via Vikings hemsida etc (inte fixar du ett fristående bokningssystem innan november!) Hur separerat blir detta från Viking? Han slapp undan de svåra frågorna!

https://alandsradio.ax/nyheter/jan-hans ... -marknaden
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Ett bokningssystem fixar man nog oavsett om det blir fristående eller inte. Man har väl dessutom redan arbetat ett par månader. Däremot är det förstås en öppen fråga om det blir fristående eller kopplat till VLs och Gotlandsbolagets?

Apollo III och Athena var som bekant också Gotandsägda, så helt ny är väl inte situationen?
Post Reply