Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

M.H wrote: 27 Jul 2023 13:55
Emil G wrote: 27 Jul 2023 09:22
M.H wrote: 26 Jul 2023 21:50 Både Grace och Glory har blivit försenade från Stockholm under senare tid, det är nog trångt och rörigt på kajen med alla fordon som ska med.23 knop är inget ovanligt på ålandshav. Glory tycks hoppa över Långnäs (iallafall igår)har jag sett då man blivit sen och ankomsten till Långnäs kolliderar med Europalink
Hur funkar det med taxfreen i de fallen? Vid hård blåst åberopar man ju force majeure och kan sälja ändå om man inte kan angöra säkert. Detta kan jag köpa då det ligger utanför rederiets kontroll men känns ju märkligt att kunna åberopa det för att man behöver köra in en försening som beror på att man inte har tillräckligt bra logistiklösningar för att klara tidtabellen om fartyget är fullt - något som ligger inom rederiets kontroll.
Jag kan inte heller den finstilta när det gäller inställd anlöp till Långnäs. Det jag sett med egna ögon under innevarande högsäsong är att stadsgården har svårigheter att svälja trafiken vid vid vissa avgångar. Trafiken till framför alt Glory fastnar på den kraftigt trafikerade Stadsgårdsleden och det blir även stopp i busstrafiken där. Man bör nog se över logistiken till nästa sommar
Har för mig att jag läst på gamla landgången att Viking Lines avtal med Stockholms stad angående Stadsgården löper ut 2024 dock.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Emil G wrote: 26 Jul 2023 17:43
VikingGlory wrote: 26 Jul 2023 17:15 Jag håller med om att Tallink knappt är en konkurrent på Åbolinjen och att Finnlines är den större konkurrenten där. Men när det kommer till Stockholm-Helsingfors är Tallink i högsta grad fortfarande en stor konkurrent, om något så är de större än Viking. Viking har nu ekonomin att göra allt de kan för att ändra på det.
När jag diskuterar ett nybygge för Stockholm-Helsingfors tror jag inte att Finnlines är relevant, inte heller Stena Line. Fraktnumren är alltid låga på Stockholm-Helsingfors. Det är framförallt passagerarna som är väldigt viktiga där.
I Vintertid är Åbolinjen fortfarande mycket lönsam med mycket gods, på Stockholm-Helsingfors är det svårare.

På den noten undrar jag hur mycket Finnlines kommer att ta ifrån Viking. Jag tror att när det kommer till passagerare kommer de inte att göra något mirakulöst och Viking kommer att vara mer än bra. Visst kommer de att ta lite frakt men Jan Hanses sa tidigare att majoriteten av deras fraktkunder vill direkt till Stockholms centrum så de slipper Kapellskär.

Jag tror att Finnlines potentiella inflytande på Viking är mycket överdrivet. De konkurrerar inte om samma sorts kunder, det gör Silja och Viking, och Silja är borta från Åbolinjen. Viking trodde inte heller att det skulle påverka dem så mycket.

Självklart kan jag ha helt fel, jag är bara en snubbe på ett forum och ingen expert med tillgång till bokningsnummer, men det är vad jag tror.

Jag håller helt med om att dynamiken nästa år kommer att bli väldigt, väldigt intressant att se. Birka, nya Finnlines, vad gör Tallink? Med Glory fullbokat så mycket, skulle det ha funnits en marknad för Galaxy? Folk kommer att föredra Glory så kanske inte tillräckligt för att vara mycket lönsamma. Tallink sa att Baltic Princess var en succé i somras men i samma meddelande meddelade de att de skulle gå tillbaka till sitt vinterschema två veckor tidigare. Hur stor framgång är det då?

Vad menar du med Stena Lines ambitioner? Det känns som att jag missat något där. Har de inte mycket gamla Urd och Stena Gothica där?
Gällande Finnlines är det svårt att sia, det beror väl helt på hur de väljer att agera. Drar de igång en prisdumpningskampanj för att fylla lastdäcken och marknadsför sig rätt kan de nog bli kännbart men det är som sagt svårt att säga om de kommer, sen behöver de få till en vettig anslutningstrafik från både Kapellskär och Nådendal om de ska kunna konkurrera om passagerare utan fordon. En rätt rejäl fördel som de dock har är avgångstiderna på dagturerna, betydligt bättre än de från Stockholm/Åbo om man kommer utifrån.

Avseende Stena är det lite det jag syftade på, med Urd och Gothica kan de knappast konkurrera om passagerarna annat än på en marginell nivå och är de nöjda som de har det är det väl lugnt men frågan är vad som skulle hända om de gjorde en rokad och kastade in något annat mer passagerarvänligt tonnage till nästa sommar.
Jag håller med. Jag är mycket förvånad över att Finnlines inte har gjort bussförbindelser från Stockholm och andra städer till Kapellskär. Då kunde de verkligen konkurrera med Viking och Eckerö. Att de inte försöker detta är en välsignelse för Eckerö och Viking.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

shwimmente wrote: 27 Jul 2023 15:00
M.H wrote: 27 Jul 2023 13:55
Emil G wrote: 27 Jul 2023 09:22

Hur funkar det med taxfreen i de fallen? Vid hård blåst åberopar man ju force majeure och kan sälja ändå om man inte kan angöra säkert. Detta kan jag köpa då det ligger utanför rederiets kontroll men känns ju märkligt att kunna åberopa det för att man behöver köra in en försening som beror på att man inte har tillräckligt bra logistiklösningar för att klara tidtabellen om fartyget är fullt - något som ligger inom rederiets kontroll.
Jag kan inte heller den finstilta när det gäller inställd anlöp till Långnäs. Det jag sett med egna ögon under innevarande högsäsong är att stadsgården har svårigheter att svälja trafiken vid vid vissa avgångar. Trafiken till framför alt Glory fastnar på den kraftigt trafikerade Stadsgårdsleden och det blir även stopp i busstrafiken där. Man bör nog se över logistiken till nästa sommar
Har för mig att jag läst på gamla landgången att Viking Lines avtal med Stockholms stad angående Stadsgården löper ut 2024 dock.
Jag tror att Stockholm ville bygga lägenheter där någon gång men de idéerna har sedan övergivits. Jag tror att Viking är fri att stanna.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Utan att vara säker så tror jag att VLs avtal med Stockholm är många år framåt gällande. Det är väldigt trång på kajen nu när fartygen är större Glory/Grace och utbudet totalt är lägre när framförallt Galaxy försvunnit. Man bränner ju bränsle med spaken i botten när avgångarna försenas. Sträckan Mariehamn-Åbo tycks vara mer ”avspänd” så att säga, lättare att köra in..
Fyrtornet
Posts: 35
Joined: 13 Mar 2023 23:29

Re: Framtiden för VL

Post by Fyrtornet »

Jag misstänker att samma problem med nya stora fartyg och för liten hamn existerar även mellan Norge-Sverige. Flera gånger nu i sommar har jag sett på Marinetraffic att Color Hybrid drar upp farten till 20 knop när den normalt ligger mellan 16-17kn. Ikväll var hon 15min sen att lämna Strömstad...
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Fyrtornet wrote: 27 Jul 2023 20:36 Jag misstänker att samma problem med nya stora fartyg och för liten hamn existerar även mellan Norge-Sverige. Flera gånger nu i sommar har jag sett på Marinetraffic att Color Hybrid drar upp farten till 20 knop när den normalt ligger mellan 16-17kn. Ikväll var hon 15min sen att lämna Strömstad...
Avgången ikväll var 30 minuter sen med Glory vilket är något bättre än dom 45 minuter som varit legio. Intressant om Glory ”satsar” med 23 knop på Ålandshav för att hinna föra Eutopalink eller att man drar ner till 20knop och hoppar över Långnäs. Den som är nattuggla och gillar Marintraffic kan ju kolla
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

Jag vill gärna fortsätta att spekulera. För att inte tappa min egen tråd här texten från Ålandstråden jag anknyter till.

Nu är vi ju i fel tråd...

... men Silja Scandinavia blev ju en viking en gång i tiden med.

Om affärerna lockar tror jag nog att man temporärt skulle ta in en båt som är bara hälften till ålders som Amorella var det. Allt har med vinst, lönsamhet och avkastning att göra. Men jag skrev ju själv, att den spekulationen är ytterst vild.
Silja Scandinavia köptes inte från Silja utan från Euroway. Silja hade den bara på charter. Isabella skulle vara ett bättre exempel men detta från Viking till Tallink.
Jag håller med om att allt handlar om vinst så det kan hända men Victoria är ett av de mer moderna fartygen som de har tillgängliga för charter och de kommer förmodligen att ha planer för henne i trafiken i framtiden. Kombinerat med att Viking sa att de inte är intresserade av att köpa second hand tonnage. Men vem vet om en charter.


Med ny teknik som retrofit, som t.ex Wärtsilä erbjuder, Kan man lyfta även äldre båtar till en mycket miljövänligare nivå.

https://www.wartsila.com/marine/product ... aign=ot-mp

En 2004 byggd Victoria skulle då passa HEL-STO riktigt bra. Lagom med kapacitet för pax, en fraktsida med 1000 lm och med allt som paxen kan kräva. Längden borde inte vara ett problem vid skatudden, Finnjet var t.o.m. lite längre.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag säger inte att jag inte håller med. Tvärtom tycker jag att din idé faktiskt är väldigt bra. Jag tror bara att Tallink kommer att vilja ha Victoria tillgänglig att använda i framtiden med tanke på att det är en av de mer moderna de har ute på charter. Jag känner också till Vikings tankesätt vid det här laget och jag kan inte se dem gå för det. Hon kan också bli svår att sälja om några år.

Men hon skulle vara ett bra alternativ för några år istället för Gabriella eller till och med att komplettera Gabriella tills nybyggen kommer.

Något intressant som har pågått ett tag men som inte nämnts på forumet. Viking fortsätter att köpa sig in i Eckerö. I januari ägde de cirka 17,4% och nu äger de 18,72%, efter att ha köpt en hel del aktier i juni och juli. Jag tror att de går för fullt övertagande så småningom.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

Det är precis vad jag tänkte, en temporär lösning tills man beställer nytt. Sedan vet jag inte säkert om egendomsförhållanden med Victoria. Hos TS ägs ju alla båtar av särskilda företag men inte av TS direkt. Vem som är finansiär av de enskilda båtarna kan ju vara avgörande när man diskuterar försäljningar eller charterkontrakt. Och det vet jag inget om.
I väntan på nästa båtresa...
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

VikingGlory wrote: 02 Aug 2023 10:56Något intressant som har pågått ett tag men som inte nämnts på forumet. Viking fortsätter att köpa sig in i Eckerö. I januari ägde de cirka 17,4% och nu äger de 18,72%, efter att ha köpt en hel del aktier i juni och juli. Jag tror att de går för fullt övertagande så småningom.
Nu har jag inte superbra koll på Eckerö men består de i princip inte av Eckerö, Finlandia, Finbo Cargo och två ro-ro-fartyg? Känns som att det vore vettigare att komma fram till en överenskommelse där Viking övertar passagerarverksamheten än att köpa allt. Nu kanske Viking är intresserad av fraktverksamheten också annars känns det som ett knöligt sätt att köpa ett helt rederi för att komma över en 40-årig och 22-årig färja.
Post Reply