Åland-Sverige

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Åland-Sverige

Post by PelleZ »

Magnusson wrote: 31 Jul 2023 08:32 Ledaren resonerar kring turtäthet och priser. Jag tror absolut att ledaren har en poäng i sitt resonemang och framförallt tror jag att Finnlines verkligen har ett gyllene tillfälle att kunna börja konkurrera. Det blir en spännande höst

https://www.nyan.ax/ledare/billig-aland ... ett-minne/
Bra ledare men lite märkligt att man inte nämner Rosellas frånvaro vilket borde vara den enskilt största faktorn till att priserna för ålänningarna har pressats uppåt.

Tror också att rederierna är väldigt nöjda med situationen och intjäningen för stunden. Det behövs ett andrum mellan de gångna pandemiåren och EUs utsläppsskatter som kommer redan nästa år och då kostnaderna garanterat går upp.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Mycket intressant artikel! Jag tror att en taxfreebutik är avgörande för att göra sträckan lönsam med överkomliga biljettkostnader så jag vet inte om Gotland kan få det att fungera med Drotten eller Visborg. Men de är ett ekonomiskt stabilt företag och gillar att testa nya saker så vem vet!

Om Victoria till Viking, har Viking varit väldigt tydliga med att de inte är intresserade av second hand tonnage och jag tvivlar på att Tallink skulle sälja lätt till en konkurrent som Viking.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Åland-Sverige

Post by Mumin »

Nu är vi ju i fel tråd...

... men Silja Scandinavia blev ju en viking en gång i tiden med.

Om affärerna lockar tror jag nog att man temporärt skulle ta in en båt som är bara hälften till ålders som Amorella var det. Allt har med vinst, lönsamhet och avkastning att göra. Men jag skrev ju själv, att den spekulationen är ytterst vild.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Mumin wrote: 31 Jul 2023 17:14 Nu är vi ju i fel tråd...

... men Silja Scandinavia blev ju en viking en gång i tiden med.

Om affärerna lockar tror jag nog att man temporärt skulle ta in en båt som är bara hälften till ålders som Amorella var det. Allt har med vinst, lönsamhet och avkastning att göra. Men jag skrev ju själv, att den spekulationen är ytterst vild.
Silja Scandinavia köptes inte från Silja utan från Euroway. Silja hade den bara på charter. Isabella skulle vara ett bättre exempel men detta från Viking till Tallink.
Jag håller med om att allt handlar om vinst så det kan hända men Victoria är ett av de mer moderna fartygen som de har tillgängliga för charter och de kommer förmodligen att ha planer för henne i trafiken i framtiden. Kombinerat med att Viking sa att de inte är intresserade av att köpa second hand tonnage. Men vem vet om en charter.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Åland-Sverige

Post by Emil G »

Är intressant med det här citatet:
En titt bakåt i internetarkiven visar att ett normalpris på Åbo- och Helsingforslinjerna förefaller ha fördubblats eller mer än så sedan före pandemin. Man kan absolut argumentera för att en personbiljett till Stockholm för 16–18 euro inte är orimlig. Men med bil – och eventuell hytt – springer det iväg i en historisk jämförelse.
Och så undrar man varför linjen dragits med lönsamhetsproblem när aktuella biljettpriser på 16-18 euro nämns i en artikel om att tiden för de billiga Ålandsresorna är över. Vad är egentligen förväntningen på priserna?
Post Reply