Åland-Sverige

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Åland-Sverige

Post by VikingGlory »

Emil G wrote: 17 Jul 2023 16:05
Sen är väl läget inte heller unikt för ålänningarna att det kan vara kärvt att ta sig till utomlands med bil på färja med kort varsel under den absoluta högsäsongen, gotlänningarna har det problemet trots att det rör sig om inrikestrafik - hur ser det ut med möjligheten att åka till finska fastlandet med kort varsel? Sen finns ju även Finnlines så du är i Sverige innan Stockholmsbåtarna så alternativ finns ju utan största problemet verkar ju vara ålänningarnas bekvämlighet som är det största problemet. Tar det inte två timmar till Sverige som man kan boka samma dag är det kris och katastrof och "någon" borde köpa en ny färja som går i skytteltrafik.
Okej, låt oss leka med vad du säger. Eftersom du bara nämner en normal, låt oss ha en mysig dag i Sverige typ dag. Jag har en sjuk hund nu. Imorgon vill jag åka till Sverige för det. Jag kan boka Eckerö till Sverige på morgonen, men hur kommer jag tillbaka?

Finnswan, slutsåld.
Eckerö, alla avgångar slutsåld.
Cinderella från Stockholm, slutsåld.
Silja har några platser men ska folk betala 225 euro bara för att komma hem och måste köra ända till stockholm centrum för det?

Jag är ingen ålänning och jag förstår din poäng, men avståndet är inte den enda frågan. Med Stockholmsfärjorna betalar ålänningarna 180 för sin bil. Med Eckerö 20 euro och ofta mindre på grund av abonnemang.

Det är en grundläggande rättighet att lätt kunna ta sig till viktiga platser. När folk har sjuka hästar eller hundar nu eller till och med människor måste de åka till Eckerö och tigga om folk vill ge upp sin plats åt dem. Vad är det för system? Detta har redan hänt flera gånger i sommar. Det är lätt för människor som inte tänker på den här typen av situationer att säga att de bara kan ta en stockholmsfärja i 6 timmar och betala mer än 200 euro.
Lite mänsklighet då och då vore skönt.

Eckerö har sagt ett tag nu att deras nya fartyg ska vara elektriskt. Detta kommer att innebära en sänkning av driftskostnaderna. Även Eckerö måste tacka nej till mycket last på sommaren framför turister. När de kan få heltidskunder, i kombination med att Rosella är borta, skulle ett nytt fartyg med en kapacitet på cirka 350 bilar inte vara galen.

De säljer hela tiden ut 250 platser utan att ens ta lastkunder.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Åland-Sverige

Post by pepe57 »

Ingen fara man kan anlita skärgårds färjorna!
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Åland-Sverige

Post by Mistluren »

VikingGlory wrote: 17 Jul 2023 17:00
Emil G wrote: 17 Jul 2023 16:05
Sen är väl läget inte heller unikt för ålänningarna att det kan vara kärvt att ta sig till utomlands med bil på färja med kort varsel under den absoluta högsäsongen, gotlänningarna har det problemet trots att det rör sig om inrikestrafik - hur ser det ut med möjligheten att åka till finska fastlandet med kort varsel? Sen finns ju även Finnlines så du är i Sverige innan Stockholmsbåtarna så alternativ finns ju utan största problemet verkar ju vara ålänningarnas bekvämlighet som är det största problemet. Tar det inte två timmar till Sverige som man kan boka samma dag är det kris och katastrof och "någon" borde köpa en ny färja som går i skytteltrafik.
Okej, låt oss leka med vad du säger. Eftersom du bara nämner en normal, låt oss ha en mysig dag i Sverige typ dag. Jag har en sjuk hund nu. Imorgon vill jag åka till Sverige för det. Jag kan boka Eckerö till Sverige på morgonen, men hur kommer jag tillbaka?

Finnswan, slutsåld.
Eckerö, alla avgångar slutsåld.
Cinderella från Stockholm, slutsåld.
Silja har några platser men ska folk betala 225 euro bara för att komma hem och måste köra ända till stockholm centrum för det?

Jag är ingen ålänning och jag förstår din poäng, men avståndet är inte den enda frågan. Med Stockholmsfärjorna betalar ålänningarna 180 för sin bil. Med Eckerö 20 euro och ofta mindre på grund av abonnemang.

Det är en grundläggande rättighet att lätt kunna ta sig till viktiga platser. När folk har sjuka hästar eller hundar nu eller till och med människor måste de åka till Eckerö och tigga om folk vill ge upp sin plats åt dem. Vad är det för system? Detta har redan hänt flera gånger i sommar. Det är lätt för människor som inte tänker på den här typen av situationer att säga att de bara kan ta en stockholmsfärja i 6 timmar och betala mer än 200 euro.
Lite mänsklighet då och då vore skönt.

Eckerö har sagt ett tag nu att deras nya fartyg ska vara elektriskt. Detta kommer att innebära en sänkning av driftskostnaderna. Även Eckerö måste tacka nej till mycket last på sommaren framför turister. När de kan få heltidskunder, i kombination med att Rosella är borta, skulle ett nytt fartyg med en kapacitet på cirka 350 bilar inte vara galen.

De säljer hela tiden ut 250 platser utan att ens ta lastkunder.
Men hur är det på vintern? Använder man likt Rosella gjorde bildäcken för parkering av dagskryssarnas bilar är bilplatser inte mycket värda

Ett alternativ till en större färja är förstås en nyare mindre och samtidigt ha M/S Eckerö kvar som insatsfärja under sommarmånaderna. Problemet är förstås att sådan är rätt dyra för tillfället, det fanns en anledning till att man sålde Rosella. Samma anledning som att Stena plötsligt valde att bara ha två färjor Göteborg-Fredrikshamn. Det är brist på färjor, vilket får andra att betala väldigt bra för dem. Skulle tro att det beror på att allt för mycket gammalt tonnage höggs upp under pandemin.

Nästa fråga är hur en ny eller nyare färja skulle se ut. Bygger inte mycket av resandet under vintern på att tullen inte kollar 20-timmars regeln så noga? Börjar man med det behövs kanske inte så mycket restauranger eller shoppingyta. Istället kanske man skulle behöva en färja mer likt Bornholmstrafikens f.d. Hammerodde och Dueodde?

Men det vet vi ju inte, så kanske bäst att låta M/S Eckerö gå kvar några år till?

Med M/S Eckerö kvar kunde man förstås tänka sig att komplettera henne med inhyrt tonnage under sommarmånaderna, men är det verkligen lönt med dagens hyror?

Den färja du beskriver med ca 350 bilar är väl annars något ganska likt M/S Hammershus och till henne har man ju just M/S Povl Anker som extrafärja. Klart att man kunde beställa en liknande och få ett likadant upplägg och det var väl något sådant man tänkte sig när man förlängde kajerna? -Men tiden har ju gått och när man nu säger att man vill ha batterifärjor är ju det en omskrivning för att man vill avvakta.

Eller så försöker man helt enkelt hyra Poul Anker nästa sommar, då passar väl landgångar och allt förmodar jag och hon går som jag förstått det endast helger för närvarande? -Förmodligen skulle hon göra lite större nytta till Åland, men å andra sidan blir det väl i så fall upprörda känslor på Bornholm istället.
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Åland-Sverige

Post by Emil G »

VikingGlory wrote: 17 Jul 2023 17:00Okej, låt oss leka med vad du säger. Eftersom du bara nämner en normal, låt oss ha en mysig dag i Sverige typ dag. Jag har en sjuk hund nu. Imorgon vill jag åka till Sverige för det. Jag kan boka Eckerö till Sverige på morgonen, men hur kommer jag tillbaka?

Finnswan, slutsåld.
Eckerö, alla avgångar slutsåld.
Cinderella från Stockholm, slutsåld.
Silja har några platser men ska folk betala 225 euro bara för att komma hem och måste köra ända till stockholm centrum för det?

Jag är ingen ålänning och jag förstår din poäng, men avståndet är inte den enda frågan. Med Stockholmsfärjorna betalar ålänningarna 180 för sin bil. Med Eckerö 20 euro och ofta mindre på grund av abonnemang.
Nu har jag ju helt uppenbart en annan syn på saken men priserna känns inte alls konstiga, kollar jag en avgång med Stena till Danmark ligger priserna med bilplats runt 2000 kr om jag vill åka kort inpå, Gotlandstrafiken likaså, Vasa-Umeå kostar 2000 kr, FRS till Sassnitz ungefär samma men där är det snabbfärja. Den enda kortlinjen som har låga priser är Bornholmslinjen men det är ett specialfall där danska staten betalar.

Eller Strömstad-Sandefjord är nästintill gratis men den linjen lider av fruktansvärd överkapacitet vad det verkar när man kan åka två plus bil för 150 kronor mitt i juli.

Men om ska tänka lite framåtriktat tror jag att det är bra i längden att det bara är ett rederi på kortlinjen, Eckerö skär guld nu under sommaren vilket behövs inför vintern men det ger även ett större underlag för lågsäsongen vilket någonstans skapar förutsättningarna för att skaffa en ny färja.

Sen blir det ju lite paradoxalt när man på Åland är beroende av turisterna som håller ner färjepriserna men det får inte vara för många turister för då finns det inga bilplatser kvar. Svår nöt att knäcka minst sagt...
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Åland-Sverige

Post by Trossen »

Nästa fråga är hur en ny eller nyare färja skulle se ut. Bygger inte mycket av resandet under vintern på att tullen inte kollar 20-timmars regeln så noga? Börjar man med det behövs kanske inte så mycket restauranger eller shoppingyta. Istället kanske man skulle behöva en färja mer likt Bornholmstrafikens f.d. Hammerodde och Dueodde?
Huvudet på spiken! När tullen plötsligt började jobba för högtryck i Grisslehamn och Kapellskär under pandemin blev det ju uppenbart att kortrutternas akilleshäl är detta med kontrollen av 20h regeln. Så fort den kontrollen prioriteras av tullen sjunker både försäljningen ombord OCH antalet pax. Vem vill åka om hela inköpet riskerar att beslagtas?

Av den anledningen bygger kalkyler om nybyggen på kortrutten över Ålands hav på en jäkla skakig grund. Dagskryssare och försäljning ombord kan ju gå från 100 till 0 beroende på hur tullen prioriterar. Vilket rederi vågar ta investeringsbeslut på dylik grund?

Tror tyvärr inte på dyra nybyggen på rutten - lämpligt andrahandstonnage är nog det rimliga. Detta tonnage kan säljas vidare den dag tullen byter strategi.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Åland-Sverige

Post by Mistluren »

Jämförelsen med Bornholm och Gotland som vi redan varit inne på i andra sammanhang är alltid intressant. Men ingen av dessa öar har något riktigt bra system. Till Gotland är det väldigt dyrt att åka för icke Gotlänningar och så särskilt bra utbud är det inte heller trots att skattebetalarna betalar stor pengar. Till Bornholm är det främst snabbfärjorna till Ystad som är billiga, genom subventioner förmodar jag. Men direktfärjan till Själland fungerar ju uselt. Helt fullbokad hela sommaren. Här har jag för mig att man ställt krav på två konventionella färjor för att det alltid skall gå att ta sig till ön oavsett väder och även om den ena är trasig. (Rätta mig om jag har fel, detta är som jag minns det.) Baktanken har förmodligen också varit att det skall ge ett gott utbud.

Hur som helst har man löst detta med två konventionella färjor på så vis att man har ett modernt fartyg, Hammershus som går en tur per dygn till Själland, vilken alltid är fullbokad och därutöver tar en korttur till Sassnitz (Murkan) för att hämta turister. Den senare är inte särskilt bokad. Därutöver har man Povl Anker (M/S Eckerös systerfartyg) som är gammal och avskriven och mest ligger i hamn av formaliaskäl. Några sommarhelger gör hon några extrasvängar. Men då till Tyskland, dit det egentligen inte behövs. Uppenbarligen finns här något fel i upphandlingens incitamentsstruktur som gör att man hellre vill ha trafiken via Ystad än sätter in förstärkning till Köge.

Min slutsats är att upphandlad trafik inte är något eftersträvansvärt och att man bör försöka ha en marknadsbaserad trafik så långt som möjligt. Kanske är det till och med värt omaket att behöva åka via Stockholm någon enstaka gång?

Med det sagt tycker jag faktiskt helt seriöst att man borde undersöka möjligheten att få förstärkning genom att hyra in Povl Anker för turer mellan Grisslehamn-Eckerö under sommarmånaderna. Kanske är det förenligt med upphandlingsvillkoren om hon bara finns i Östersjön och i första hand tar över Hammershus turer för det fall det händer något med den senare? -Som Povl Anker ligger nu gör hon i vart fall ingen större nytta, samtidigt som det är brist på färjor.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Åland-Sverige

Post by weatherc »

Förstår inte riktigt problem gällandet Åland här...
Det är ju marknadsbaserad trafik. Dvs så har mycket troligen både TL och VL räknat noga på att nuvarande trafik är rätt så optimal. Skulle de nu sålda/uthyrda pråmarna ha skurit guld i vinst på Östersjön skulle de ju självklart ha fortfarande gått i trafik där. Men verkligheten är jusom synes en helt annan.
Må så vara att det nu på sommaren är lite fullsatt men det är ju bara typ 1.5 månad av året. Resten 10.5 mån lär det ju finnas gått om utrymme.
Dessutom lär ju inte åtminstone svenskar i nån större mängd vandra till Åland i nuvarande läge när kronan är prutt värd.

Vad gäller "hastiga nödtransporter". Finns väl för fan veterinär på holmen? Och om det skulle vara ett sådant behov för "hastiga nödtransporter" skulle väl landskapet förhandla en typ av kvot av ett par bilplatser på bildäcket av nån av Ålands-pråmarna som reserverade för dessa (som om ej fyllda före x min före avgång kunde ges åt normala passagerare).
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Åland-Sverige

Post by Mistluren »

Om Tallink skulle få lust att ge sig in i leken vore kanske en sommartidtabell likt nedanstående möjlig för Baltic Princess?

(Åbo 23.30)->5.00 Mariehamn 5.20->6.25 Kapellskär
Kapellskär 7.10->10.15 Mariehamn 10.55->12.00 Kapellskär
Kapellskär 13.00->16.05 Mariehamn 16.30 -> (22.00 Åbo)

Fördelarna är att man dels skulle kunna erbjuda ett rimligt utbud på linjen Kapellskär-Mariehamn dels rimligare kryssningstider för svenska resenärer.

Nackdelarna är att erbjudandet blir sämre för finska kryssningsresenärer, vilka utgör den största kundgruppen och att det inte längre går att erbjuda dag(kvälls) tur från Finland till Åland. -Så det är knappast ett alternativ för en året runt verksamhet. Men kanske möjligt som sommartidtabell om intresset för att åka mellan Kapellskär och Mariehamn är stort nog?
User avatar
Magnusson
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2022 15:21

Re: Åland-Sverige

Post by Magnusson »

Ledaren resonerar kring turtäthet och priser. Jag tror absolut att ledaren har en poäng i sitt resonemang och framförallt tror jag att Finnlines verkligen har ett gyllene tillfälle att kunna börja konkurrera. Det blir en spännande höst

https://www.nyan.ax/ledare/billig-aland ... ett-minne/
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Åland-Sverige

Post by Mumin »

Spännande är ju följande i slutet av texten:

Åländska investerare har enligt tillförlitliga källor uppvaktat Gotlandsbolaget om att öppna Kapellskärslinjen.

Jo, det kommer att bli spännande.

Vad kommer att hända med Victoria I? Hon körs till Tallinn just nu. Vilt spekulerat: Skulle TS sälja henne till VL? Hon kunde säkert fungera bra som parhäst till Gabriella... Det är redan nu nästan omöjligt att boka mina önskeresor på höstsidan. Så kapacitet skulle behövas.
Last edited by Mumin on 31 Jul 2023 11:09, edited 1 time in total.
I väntan på nästa båtresa...
Post Reply