Okej, låt oss leka med vad du säger. Eftersom du bara nämner en normal, låt oss ha en mysig dag i Sverige typ dag. Jag har en sjuk hund nu. Imorgon vill jag åka till Sverige för det. Jag kan boka Eckerö till Sverige på morgonen, men hur kommer jag tillbaka?Emil G wrote: ↑17 Jul 2023 16:05
Sen är väl läget inte heller unikt för ålänningarna att det kan vara kärvt att ta sig till utomlands med bil på färja med kort varsel under den absoluta högsäsongen, gotlänningarna har det problemet trots att det rör sig om inrikestrafik - hur ser det ut med möjligheten att åka till finska fastlandet med kort varsel? Sen finns ju även Finnlines så du är i Sverige innan Stockholmsbåtarna så alternativ finns ju utan största problemet verkar ju vara ålänningarnas bekvämlighet som är det största problemet. Tar det inte två timmar till Sverige som man kan boka samma dag är det kris och katastrof och "någon" borde köpa en ny färja som går i skytteltrafik.
Finnswan, slutsåld.
Eckerö, alla avgångar slutsåld.
Cinderella från Stockholm, slutsåld.
Silja har några platser men ska folk betala 225 euro bara för att komma hem och måste köra ända till stockholm centrum för det?
Jag är ingen ålänning och jag förstår din poäng, men avståndet är inte den enda frågan. Med Stockholmsfärjorna betalar ålänningarna 180 för sin bil. Med Eckerö 20 euro och ofta mindre på grund av abonnemang.
Det är en grundläggande rättighet att lätt kunna ta sig till viktiga platser. När folk har sjuka hästar eller hundar nu eller till och med människor måste de åka till Eckerö och tigga om folk vill ge upp sin plats åt dem. Vad är det för system? Detta har redan hänt flera gånger i sommar. Det är lätt för människor som inte tänker på den här typen av situationer att säga att de bara kan ta en stockholmsfärja i 6 timmar och betala mer än 200 euro.
Lite mänsklighet då och då vore skönt.
Eckerö har sagt ett tag nu att deras nya fartyg ska vara elektriskt. Detta kommer att innebära en sänkning av driftskostnaderna. Även Eckerö måste tacka nej till mycket last på sommaren framför turister. När de kan få heltidskunder, i kombination med att Rosella är borta, skulle ett nytt fartyg med en kapacitet på cirka 350 bilar inte vara galen.
De säljer hela tiden ut 250 platser utan att ens ta lastkunder.