Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

https://www.hbl.fi/artikel/aa44c521-5ab ... 0e8ab20563

Detta passar även i Siljatråden med samma tema.
På något sätt verkar det som att verkligheten inte riktigt motsvarar våra pessimisters åsikter. Men det kommer då säkert en förklaring hur det är på riktigt 😂

Jag åkte själv med Cinderella förra veckoslutet från Stockholm till Helsingfors. Båten var proppfull, både på bildäck men också ombord. Fin båt men tydligt partysliten. Med en ordentlig investering på interiören kan hon bli hur vackert som helst igen.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Men det stämmer väl ganska väl med det som sagts tidigare här och det gör väl knappast de som är missnöjda med att Rosella försvunnit nöjdare?

Ett alternativ till att rusta upp Cinderella är att sälja henne och låta Grace ta över hennes turer, samtidigt som man anskaffar ett nytt fartyg liknande Glory. Dock är det fortsatt så att intäkterna från Cinderellas vinterverksamhet är lite tveksamma och det kommer inte att bli bättre när Birka kommer åter i trafik.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Ska bli intressant att se vad som kommer. Förra året i augusti sa Jan Hanses i antingen HBL eller Åbo underrätelser att det behövdes ett fartyg i Glory-storlek för att göra Helsingfors lönsamt.
Fartyget var under utveckling och beslut kunde fattas under högsäsong 2023. Högsäsongen är snart över och deras ekonomi ser perfekt ut, jag undrar om något är på väg.
I november sa han att Gabriella är till salu men bara för ett väldigt bra pris (27-28 miljoner?), det sa han i en Ålands handel podcast.
När Birka kommer skulle jag inte bli förvånad om Cinderella åker till Helsingfors på heltid och Gabriella så småningom kommer att säljas. Även om jag alltid har tyckt att 24-timmarskryssningarna var väldigt lyckade, tycker jag verkligen att Cinderella ser lite sliten ut och jag tror att folk kan byta till Birka.
Men hur är det då med högsäsongen? Gabriella och Cinderella var båda slutsålda nästan varje dag, så du går miste om en hel del potential om du har en enbåtsverksamhet där på sommaren.
Vad ska då ett nybygge byggas för? Specifikt för Stockholm-Helsingfors, eller för Stockholm-Åbo med Grace som flyttar till Stockholm-Helsingfors? Jag tror att Grace behöver lite uppdateringar men hon skulle absolut kunna jobba för Stockholm-Helsingfors.

Jag tror att det bästa vore att beställa två fartyg till Stockholm-Helsingfors, i längden behöver man två fartyg till det och åren av Silja Symphony och Silja Serenade borde också vara räknade. Efter att ha slagit ut dem på Åbolinjen finns möjligheten att göra det på Helsingforslinjen.

Intressanta tider!
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

Just den här sommaren har varit väldigt speciell när Tallink dragit bort Galaxy, kortlinjen saknat bildäckskapacitet och inga specialkryssningar har gjorts under högsäsong utan man varit hänvisad till de reguljära turerna om man vill åka. Frågan är väl om man ens kan se Tallink som den huvudsakliga konkurrenten för Viking längre, tror snarare det är rederiet med de blå båtarna från Kapellskär till Nådendal som kan ge lätt huvudbry när deras nya fartyg kommer. Man får se hur det artar sig framöver när Finnlines på riktigt ger sig in i leken, 2 000 nya lastmeter och 1 200 nya passagerarplatser dagligen till Finland kombinerat med en uttalad ambition att ta marknadsandelar kan bli jobbigt, med det sagt ska man få det att funka också. Tror de initialt kan få jobba ganska rejält för att få folk att se dem som ett alternativ till Viking.

Nästa sommar kommer bli mer intressant med Finnlines två nya i trafik, Birka tillbaka och sen får man väl se vad Tallink och Eckerö hittar på samt icke att förglömma vad Stena har för ambitioner med sin linje.

Sen ska man väl komma ihåg det att Finnlines (och Stena för den delen) har råd att dumpa priserna på Sverige-Finlandstrafiken om man vill det för att plocka marknadsandelar då man har andra ben att stå på - den lyxen har inte Viking.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Jag håller med om att Tallink knappt är en konkurrent på Åbolinjen och att Finnlines är den större konkurrenten där. Men när det kommer till Stockholm-Helsingfors är Tallink i högsta grad fortfarande en stor konkurrent, om något så är de större än Viking. Viking har nu ekonomin att göra allt de kan för att ändra på det.
När jag diskuterar ett nybygge för Stockholm-Helsingfors tror jag inte att Finnlines är relevant, inte heller Stena Line. Fraktnumren är alltid låga på Stockholm-Helsingfors. Det är framförallt passagerarna som är väldigt viktiga där.
I Vintertid är Åbolinjen fortfarande mycket lönsam med mycket gods, på Stockholm-Helsingfors är det svårare.

På den noten undrar jag hur mycket Finnlines kommer att ta ifrån Viking. Jag tror att när det kommer till passagerare kommer de inte att göra något mirakulöst och Viking kommer att vara mer än bra. Visst kommer de att ta lite frakt men Jan Hanses sa tidigare att majoriteten av deras fraktkunder vill direkt till Stockholms centrum så de slipper Kapellskär.

Jag tror att Finnlines potentiella inflytande på Viking är mycket överdrivet. De konkurrerar inte om samma sorts kunder, det gör Silja och Viking, och Silja är borta från Åbolinjen. Viking trodde inte heller att det skulle påverka dem så mycket.

Självklart kan jag ha helt fel, jag är bara en snubbe på ett forum och ingen expert med tillgång till bokningsnummer, men det är vad jag tror.

Jag håller helt med om att dynamiken nästa år kommer att bli väldigt, väldigt intressant att se. Birka, nya Finnlines, vad gör Tallink? Med Glory fullbokat så mycket, skulle det ha funnits en marknad för Galaxy? Folk kommer att föredra Glory så kanske inte tillräckligt för att vara mycket lönsamma. Tallink sa att Baltic Princess var en succé i somras men i samma meddelande meddelade de att de skulle gå tillbaka till sitt vinterschema två veckor tidigare. Hur stor framgång är det då?

Vad menar du med Stena Lines ambitioner? Det känns som att jag missat något där. Har de inte mycket gamla Urd och Stena Gothica där?
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

VikingGlory wrote: 26 Jul 2023 17:15 Jag håller med om att Tallink knappt är en konkurrent på Åbolinjen och att Finnlines är den större konkurrenten där. Men när det kommer till Stockholm-Helsingfors är Tallink i högsta grad fortfarande en stor konkurrent, om något så är de större än Viking. Viking har nu ekonomin att göra allt de kan för att ändra på det.
När jag diskuterar ett nybygge för Stockholm-Helsingfors tror jag inte att Finnlines är relevant, inte heller Stena Line. Fraktnumren är alltid låga på Stockholm-Helsingfors. Det är framförallt passagerarna som är väldigt viktiga där.
I Vintertid är Åbolinjen fortfarande mycket lönsam med mycket gods, på Stockholm-Helsingfors är det svårare.

På den noten undrar jag hur mycket Finnlines kommer att ta ifrån Viking. Jag tror att när det kommer till passagerare kommer de inte att göra något mirakulöst och Viking kommer att vara mer än bra. Visst kommer de att ta lite frakt men Jan Hanses sa tidigare att majoriteten av deras fraktkunder vill direkt till Stockholms centrum så de slipper Kapellskär.

Jag tror att Finnlines potentiella inflytande på Viking är mycket överdrivet. De konkurrerar inte om samma sorts kunder, det gör Silja och Viking, och Silja är borta från Åbolinjen. Viking trodde inte heller att det skulle påverka dem så mycket.

Självklart kan jag ha helt fel, jag är bara en snubbe på ett forum och ingen expert med tillgång till bokningsnummer, men det är vad jag tror.

Jag håller helt med om att dynamiken nästa år kommer att bli väldigt, väldigt intressant att se. Birka, nya Finnlines, vad gör Tallink? Med Glory fullbokat så mycket, skulle det ha funnits en marknad för Galaxy? Folk kommer att föredra Glory så kanske inte tillräckligt för att vara mycket lönsamma. Tallink sa att Baltic Princess var en succé i somras men i samma meddelande meddelade de att de skulle gå tillbaka till sitt vinterschema två veckor tidigare. Hur stor framgång är det då?

Vad menar du med Stena Lines ambitioner? Det känns som att jag missat något där. Har de inte mycket gamla Urd och Stena Gothica där?
Gällande Finnlines är det svårt att sia, det beror väl helt på hur de väljer att agera. Drar de igång en prisdumpningskampanj för att fylla lastdäcken och marknadsför sig rätt kan de nog bli kännbart men det är som sagt svårt att säga om de kommer, sen behöver de få till en vettig anslutningstrafik från både Kapellskär och Nådendal om de ska kunna konkurrera om passagerare utan fordon. En rätt rejäl fördel som de dock har är avgångstiderna på dagturerna, betydligt bättre än de från Stockholm/Åbo om man kommer utifrån.

Avseende Stena är det lite det jag syftade på, med Urd och Gothica kan de knappast konkurrera om passagerarna annat än på en marginell nivå och är de nöjda som de har det är det väl lugnt men frågan är vad som skulle hända om de gjorde en rokad och kastade in något annat mer passagerarvänligt tonnage till nästa sommar.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Jag bara undrar hur det kommer att se ut på bildäcket på Glory&Grace när FL:s nybyggena levererade,har konstaterat här på samma tråd flera gånger att Grimaldi har ett bra och långt minne!
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Både Grace och Glory har blivit försenade från Stockholm under senare tid, det är nog trångt och rörigt på kajen med alla fordon som ska med.23 knop är inget ovanligt på ålandshav. Glory tycks hoppa över Långnäs (iallafall igår)har jag sett då man blivit sen och ankomsten till Långnäs kolliderar med Europalink
Emil G
Posts: 30
Joined: 05 Jul 2023 08:55

Re: Framtiden för VL

Post by Emil G »

M.H wrote: 26 Jul 2023 21:50 Både Grace och Glory har blivit försenade från Stockholm under senare tid, det är nog trångt och rörigt på kajen med alla fordon som ska med.23 knop är inget ovanligt på ålandshav. Glory tycks hoppa över Långnäs (iallafall igår)har jag sett då man blivit sen och ankomsten till Långnäs kolliderar med Europalink
Hur funkar det med taxfreen i de fallen? Vid hård blåst åberopar man ju force majeure och kan sälja ändå om man inte kan angöra säkert. Detta kan jag köpa då det ligger utanför rederiets kontroll men känns ju märkligt att kunna åberopa det för att man behöver köra in en försening som beror på att man inte har tillräckligt bra logistiklösningar för att klara tidtabellen om fartyget är fullt - något som ligger inom rederiets kontroll.
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Emil G wrote: 27 Jul 2023 09:22
M.H wrote: 26 Jul 2023 21:50 Både Grace och Glory har blivit försenade från Stockholm under senare tid, det är nog trångt och rörigt på kajen med alla fordon som ska med.23 knop är inget ovanligt på ålandshav. Glory tycks hoppa över Långnäs (iallafall igår)har jag sett då man blivit sen och ankomsten till Långnäs kolliderar med Europalink
Hur funkar det med taxfreen i de fallen? Vid hård blåst åberopar man ju force majeure och kan sälja ändå om man inte kan angöra säkert. Detta kan jag köpa då det ligger utanför rederiets kontroll men känns ju märkligt att kunna åberopa det för att man behöver köra in en försening som beror på att man inte har tillräckligt bra logistiklösningar för att klara tidtabellen om fartyget är fullt - något som ligger inom rederiets kontroll.
Jag kan inte heller den finstilta när det gäller inställd anlöp till Långnäs. Det jag sett med egna ögon under innevarande högsäsong är att stadsgården har svårigheter att svälja trafiken vid vid vissa avgångar. Trafiken till framför alt Glory fastnar på den kraftigt trafikerade Stadsgårdsleden och det blir även stopp i busstrafiken där. Man bör nog se över logistiken till nästa sommar
Post Reply