För övrigt anser jag att MECKLENBURG-VORPOMMERN borde byta namn till DEUTSCHLAND

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

För övrigt anser jag att MECKLENBURG-VORPOMMERN borde byta namn till DEUTSCHLAND

Post by Risberg »

MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett fruktansvärt långt och otympligt namn. Särskilt med tanke på att "parfärjan" heter SKÅNE. Det blir litet som Powel Ramels visa min mor hette Amalia, Götilda, Josefina............min fader hette Kurt.

DEUTSCHLAND har använts av de tyska järnvägarna och deras efterföljare fem gånger: 1909, av preussiska statsbanorna på en av de tyska tågfärjor, som öppnade Trelleborg - Saßnitz-leden. 1935, av Deutsche Reichsbahn på en passagerarbåt på Bodensjön. 1953 av Deutsche Bundesbahn på deras första Gedser - Großenbrode-färja. 1972 av DB på en Rødby - Puttgarden-färja. Och 1997 av Scandlines AG på en Rødby - Puttgarden-färja. När de senare drog sig ur bägge tågfärjelederna mellan Trelleborg och f.d. DDR, sålde de SASSNITZ till Stena Line, sade upp sitt leasingavtal om MECKLENBURG-VORPOMMERN och kungjorde helt fräckt i ett pressmeddelande att Trelleborg - Rostock-leden upphört. Ren lögn.

Nu när MECKLENBURG-VORPOMMERN svenskflaggats finns det ingenting som hindrar Stena Line att döpa om färjan till DEUTSCHLAND, som "tack för senast". :lol:
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: För övrigt anser jag att MECKLENBURG-VORPOMMERN borde byta namn till DEUTSCHLAND

Post by Risberg »

Det har vi dryftat förr, och jag ser helst att man undviker de typiska Stena-namnen på tågfärjorna. Så var poängen med DEUTSCHLAND inte bara ett kortare namn utan även att knyta an till gamla Kungsleden och irritera Scandlines AG.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: För övrigt anser jag att MECKLENBURG-VORPOMMERN borde byta namn till DEUTSCHLAND

Post by Mistluren »

Stena har inte så mycket ordning på sina namn tycker jag. Sämst har man nästan lyckats med paret Stena Gothica och Urd. Varför byta namnet på den ena men inte den andra och dessutom till ett nytt namn, Stena Gothica hette i en tidugare skepnad Stena Driver. Jo, jag förstår att hon just i den stunden man bytte namnet hade ett uppdrag där fartygen historiskt hetat just Stena Gothica. Men bra blev det inte och som gående i par med Urd hade det förstås varit bättre att hon fått fortsätta gå under namnet Ask.

Men som nytt namnförslag för Mecklenburg-Vorpommern, varför inte Stena Engineer?

PS -Som tilläggsfråga till den järnvägsintresserade trådskaparen såg jag ett nytt blått tåg stående i Trelleborgs hamn i lördags och lustigt nog såg jag ett liknande i Berlin några dagar tidigare. (Eventuellt samma eller från samma serie) Googlade fram att det var ett nytt tåg för regionaltrafiken i Västergötland. Transporteras dessa med Stenas tågfärjor?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: För övrigt anser jag att MECKLENBURG-VORPOMMERN borde byta namn till DEUTSCHLAND

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 04 Jul 2023 09:14 PS -Som tilläggsfråga till den järnvägsintresserade trådskaparen såg jag ett nytt blått tåg stående i Trelleborgs hamn i lördags och lustigt nog såg jag ett liknande i Berlin några dagar tidigare. (Eventuellt samma eller från samma serie) Googlade fram att det var ett nytt tåg för regionaltrafiken i Västra Götaland. Transporteras dessa med Stenas tågfärjor?
Det kommer ständigt nyleverancer över tågfärjeleden Trelleborg - Rostock. Till Västtrafik, Mälartåg, Norske Tog, Östgötatrafik &c. Dessutom kommer både garantireparerade spårvagnar till Göteborg och Roslagsbanetåg på lastbil med TT-Line.
Post Reply