Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

/jes wrote: 22 Jun 2023 13:33
VikingGlory wrote: 22 Jun 2023 12:50 Rosella var Åländsk flaggad så det är säkert möjligt.
Rosells var svenskflaggad, innan dess finsk flagga.
Var åländsk näst sista dagen i trafik iallafall
IMG_1746.JPG
även 27 augusti 2022
IMG_1460.JPG
17 maj 2022
IMG_1397.JPG
25 februari 2022
IMG_1116.JPG
2 oktober 2021
IMG_7878.jpg
11 juli 2020
2023-05-02.jpg
Bilder från mig
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Fartygsregister är en sak, nationsflagga en annan. Norge har både NOR och NIS, men bägge har norsk nationsflagga. Detsamma gäller väl i Danmark. Alla färöiska färjor och båtar har färöisk flagga, icke en enda för dansk flagg. Vet ej om Føróyar har eget skeppsregister.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Finland har inte det s.k. paralell registret,men en massa olika avtal tex passagerar avtal,ropax avtal bakades för FL:s när Hansa båtarna kom i trafik(lite högre grundlön men inte serverings arvodet,småtonnage avtal,sedan bakades även för Eckerö line ett eget avtal i.o.m. att där jobbade många ester som var även bosatta i Estland,för i Finland existerade inte då i alla fall det s.k. sink skatten tex när jag jobbade för Malmö Managementet hade jag ett finskt sjömansskattekort var skatte %22,så betalade jag till sverige sink skatt 10% och 12%till finland.Ännu med säkerhet kan sägas att 2008 om du jobbade på ett finskt fartyg måste du betala hela skatten till finland,tex då ester som jobbade på finskt fartyg och var bosatta i estland blev dubbelt beskattade.
pengolodh_sc
Posts: 17
Joined: 12 Feb 2022 18:37

Re: Framtiden för VL

Post by pengolodh_sc »

Risberg wrote: 22 Jun 2023 14:51 Vet ej om Føróyar har eget skeppsregister.
FAS - Faroe Islands National & International Ship Register
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Skrämmande lungt inom VL?Allla gömt sig?Nybyggena?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Inte så tyst. De arbetar med flera projekt för framtida fartyg. Ett är ett helt elektriskt fartyg och ett projekt med målet att göra Åbolinjen koldioxidneutral. De sa att de förväntar sig ett positivt resultat som förra året vilket är bättre än förutspått i början av året och de sa att bokningssiffrorna går mycket bra och bokningssiffrorna på Helsingfors-Tallinn till och med överstiger 2019 års nivåer.

Det är inte alls tyst runt Viking, de har det väldigt bra för tillfället. Med den situation världen är i just nu kan vi helt enkelt inte förvänta oss att de ska köpa nya fartyg just nu. För mycket är oklart när det gäller framtida bränslen, elfartyg och att kunna ladda elfartyg i Helsingfors/Tallinn.

De måste fortsätta göra det de gör och arbeta med sin balansräkning. De gör det här väldigt bra och då är jag säker på att när mer blir klart om elektriska fartyg och bränslen för framtiden kan vi förvänta oss flera beställningar och det kommer att bli spännande tider.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Elfärjan tidigaste 2035?Det var bara förnågra månader sedan det pratades här på tråden om beställning av nybygget?Vad har ändrats sedan dess?Har det någonting att göra med balansräkning?
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Framtiden för VL

Post by weatherc »

Lite kluriga tankar.. Vad skulle en balja typ Grace dra el för att puttra över pölen?
Kan tänka mig det blir "billigt" att åka när börselen kostar över 20 snt/kwh även mitt i sommaren :P
De börjar väl med dynamisk prissättning, ena dagen kostar biljetten 5€, följande 2000€ :twisted:
"Tyvärr blir vi 4h sena för vi måst stanna å ladda vid Sottunga" :mrgreen:
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Självklart skulle en elektrisk färja bara vara för linjer som Helsingfors-Tallinn och kanske Kapellskär-Mariehamn. Stockholm-Åbo kommer aldrig att se en elektrisk färja.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Det blir intressant att se utvecklingen. Behovet av vindkraftel är uppenbart övermättat, det som sker om man bygger mer, medelset subventioner, är bara att man gör det ännu svårare för den planerbara elproduktionen, med ännu större brist på el och högre priser när det inte blåser. Det vill säga för det mesta.

Men en lösning på problemet är naturligtvis att använda vindelen till att producera väte eller som blir allt mer på modet metanol. Detta kräver dock ytterligare subventioner eller i vart fall omdirigerade subventioner.

Vindsnurror för metanolproduktion, helst inte inkopplade på elnätet överhuvudtaget, är förstås en möjlighet. Det kräver förstås fyra gånger så mycket energi, men så länge som det finns i annat fall värdelös, framsubventionerad el att ta av så kanske det är en bättre lösning än batterier?
Post Reply