Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

detta med elfärjor får man nog vänta på ganska länge?Min polare som är ålänning och jobbar inom sjöfarten både jurist och sjökapten till skolning bosatt i England har följt den pågående debatten med stort intresse,hans mening är att om VL:n skall
klara de kommande åren borde följande förändringar göras:Glory&Grace flagga Estnikt sätta mellan Vice versa Hel-Tal-Sto,Gabriella flaggas Svenskt trafik Åbo-Mar-Kap,XPRS flaggas Estniskt Hel-Tal,Cinderella Sto-Mar,samt tema&special kryssningar,öppna eget personal kontor i Tallinn?
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 21 Jun 2023 18:02 detta med elfärjor får man nog vänta på ganska länge?Min polare som är ålänning och jobbar inom sjöfarten både jurist och sjökapten till skolning bosatt i England har följt den pågående debatten med stort intresse,hans mening är att om VL:n skall
klara de kommande åren borde följande förändringar göras:Glory&Grace flagga Estnikt sätta mellan Vice versa Hel-Tal-Sto,Gabriella flaggas Svenskt trafik Åbo-Mar-Kap,XPRS flaggas Estniskt Hel-Tal,Cinderella Sto-Mar,samt tema&special kryssningar,öppna eget personal kontor i Tallinn?
Hvarför flagga svenskt överhuvudtaget? Och hvarför inte finskt/åländskt?
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Risberg wrote: 21 Jun 2023 18:56
pepe57 wrote: 21 Jun 2023 18:02 detta med elfärjor får man nog vänta på ganska länge?Min polare som är ålänning och jobbar inom sjöfarten både jurist och sjökapten till skolning bosatt i England har följt den pågående debatten med stort intresse,hans mening är att om VL:n skall
klara de kommande åren borde följande förändringar göras:Glory&Grace flagga Estnikt sätta mellan Vice versa Hel-Tal-Sto,Gabriella flaggas Svenskt trafik Åbo-Mar-Kap,XPRS flaggas Estniskt Hel-Tal,Cinderella Sto-Mar,samt tema&special kryssningar,öppna eget personal kontor i Tallinn?
Hvarför flagga svenskt överhuvudtaget? Och hvarför inte finskt/åländskt?
För allt den killen säger är skitsnack.
Föreställ dig att lämna den största inkomstformen i Åbolinjen för att skicka de nyaste och största färjorna med långt till många lanemeters till Stockholm - Tallinn där tallink inte ens vågar sätta ett andra fartyg. För att sedan skicka Gabriella med långt till små lanemeters till Stockholm-Åbo som enda fartyg där samtidigt som marknaden uppenbarligen är enorm. Jag är ledsen men om det är vad din vän säger har han ingen aning om vad han pratar om.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Åländska flaggan är inte internationel maritim flagga!Mera understöd i Sverige mindre personal omkostnader!Under den Estniska flaggan kan man vidka tex 3:1 el 2:1 avlösningssystem istället för 1:1,vilket skulle betyda stora besparingar i personal omkostnader!Åbo linjen är inte någon höjdare efter att FL:s nybyggena har levererats,klart att nu i sommar är det folk i rörelse,men det var ganska dysstra siffror mars,april,maj, på Glory&Grace.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 22 Jun 2023 09:12 Åländska flaggan är inte internationel maritim flagga!Mera understöd i Sverige mindre personal omkostnader!Under den Estniska flaggan kan man vidka tex 3:1 el 2:1 avlösningssystem istället för 1:1,vilket skulle betyda stora besparingar i personal omkostnader!Åbo linjen är inte någon höjdare efter att FL:s nybyggena har levererats,klart att nu i sommar är det folk i rörelse,men det var ganska dysstra siffror mars,april,maj, på Glory&Grace.
Såvitt jag minns hade Ålandslinjens fartyg åländsk flagga i aktern, till skillnad från Viking Line och Silja. Men det var inte det som var poängen med min fråga, utan hvarför Du antog/föreslog svenskflaggad Viking-färja men inte finsk/åländsk-flaggad.
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

pepe57 wrote: 22 Jun 2023 09:12 Åländska flaggan är inte internationel maritim flagga!Mera understöd i Sverige mindre personal omkostnader!Under den Estniska flaggan kan man vidka tex 3:1 el 2:1 avlösningssystem istället för 1:1,vilket skulle betyda stora besparingar i personal omkostnader!Åbo linjen är inte någon höjdare efter att FL:s nybyggena har levererats,klart att nu i sommar är det folk i rörelse,men det var ganska dysstra siffror mars,april,maj, på Glory&Grace.
Om detta är fakta undrar jag varför Viking Line ändrade flagg på XPRS från estniskt till finskt bara några månader sedan.

Förresten kan jag berätta att jag var på Tallinnkryssning senare veckoslut och konstaterar att servicen har blivit väldigt mycket bättre. Inga surpuppiga ester som inte har lust att göra någonting överhuvudtaget, trevligt mottagande och, den största förbättringen enligt mig: Äntligen folk som talar svenska. Och det gjorde dom för det var många resenärer som också gjorde det.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Rosella var Åländsk flaggad så det är säkert möjligt.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Med dispans får man köra med passagerar fartyg om det är reguljär linje trafik(är inte internationel maritim flagga)Åland har inte ett eget internationellt fartygsregister alla fartyg tillhör den finska fartygsregistret,den åländska flaggan kostar lika mycket som den finska.Det var Birka som började med den Åländska flaggan(Baronessan,Prinsessan)som marknadsförings jippo att önska passagerarna välkommna till Åland!Då när XPRS var under est flagga anlitade VL ett bemannings kontor iTallin
som grundades av en Ålänning som var intendent på Slite(DianaII,Kalypso)och sedan en kortare period på SF-Line(Rosella)som intendent.Man ansåg väl på öriket att det blev för dyrt att anlita utomstående företag?Utslaget som de själva kom ut med var att de själva ville ta hand om rekryteringen?Räkna själva hur mycket löneutgifterna och personal omkostnaderna steg med flagg ombyte,inte frågan om små pengar!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

VikingGlory wrote: 22 Jun 2023 12:50 Rosella var Åländsk flaggad så det är säkert möjligt.
Rosells var svenskflaggad, innan dess finsk flagga.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

/jes wrote: 22 Jun 2023 13:33
VikingGlory wrote: 22 Jun 2023 12:50 Rosella var Åländsk flaggad så det är säkert möjligt.
Rosells var svenskflggad.
Nej, Åländsk flaggad från 2014 till 2023.
Post Reply