Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Ett påpekande: Nyan är en mindre aggressiv konkurrent till Ålandstidningen och är alltså inte den enda tidningen på Åland.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Men ägarna till båda tidningar nästan samma människor?Wiklöv,Lundquist etc,en seriös aktieägare ville veta hur mycket
pengar VL betalat till fartygsanställda att undkomma arbetsdomstolen under 2016-2020 fick inte svar!
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

pepe57 wrote: 13 Jun 2023 17:34 Men ägarna till båda tidningar nästan samma människor?Wiklöv,Lundquist etc,en seriös aktieägare ville veta hur mycket
pengar VL betalat till fartygsanställda att undkomma arbetsdomstolen under 2016-2020 fick inte svar!
Va äger Lundquist aktier i Nya Åland, dvs dom boycottar sin egen tiding(!)? I så fall blir det hela verkligen skruvat.
Att dömma av Nyans egen presentaion äger dock Wiklöf 76%. Men, den verkar inte ha uppdaterats på 10 år så detta kan ha ändrats.
Säger för övright en hel del om Nya Åland att dom till synes inte gitt att uppdatera sin företagspresentation på 10år.
https://www.nyan.ax/kontakt/om/
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

Kollade konkurenten Ålandstidningens årsredovising.
Där hittar vi Viking Line intressenter, nr2 Ben Lundqvist 8.7% nr1 Wiklöv & Lunqvist ab 25.2% - kan bara spekulera om Viking LIne kopplingar.
En viss Jan Hanses sitter i styrelsen där det även återfinns en Jessica Lundqvist. Där ser man.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

På Åland även många småkusiner och kusiner gifta med varandra av vilken orsak känner ej!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

pepe57 wrote: 14 Jun 2023 17:45 På Åland även många småkusiner och kusiner gifta med varandra av vilken orsak känner ej!
Är småkusin på finlandssvenska detsamma som nästkusin på skånska (jag tror det heter tremänning på rikssvenska)?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Risberg wrote: 15 Jun 2023 19:02
pepe57 wrote: 14 Jun 2023 17:45 På Åland även många småkusiner och kusiner gifta med varandra av vilken orsak känner ej!
Är småkusin på finlandssvenska detsamma som nästkusin på skånska (jag tror det heter tremänning på rikssvenska)?
Syssling tror jag är det i första hand rekommenderade ordet på rikssvenska. Men ja, det är samma sak tremänning, nästkusin och småkusin.

På finlandssvenska betyder dock syssling det som på rikssvenska heter brylling (eller fyrmänning)

Hur som helst tror jag att pepe57 har en poäng. Detta är nog i första hand att se som familjebråk...
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

https://svenska.yle.fi/a/7-10036430

Såpan fortsätter.

Jag vill bara påpeka att Herr Hanses målar om sig i en knut som han svårt kommer ut från.

Det finns exempel där sådana egentligen helt onödiga situationer lett till att den ansvarige tvingats avgå.
I väntan på nästa båtresa...
Victory
Posts: 8
Joined: 10 May 2023 19:26

Re: Framtiden för VL

Post by Victory »

Jag bodde på Åland i 10 år, först studerade jag sedan gjorde jag ett par år på en rad olika fartyg inom den åländska sjöfarten. Min sambo är åländska och många av mina närmsta vänner är på ön. Vi är där stup i kvarten.(hehe bakgrunden avklarad). Suttit och funderat över Rosellas försäljning. Vad säger Viking Lines tillbakadragande från Kapellskär-Mariehamn om utvecklingen på ön? Innan Rosella pratades det om ett nybygge anpassat för linjen(ADCC) till att nu helt lägga ned den och hänvisa till att linjen saknar lönsamhet. Vad har hänt? Hur kan Mariepark som ligger på ett kanonläge vara öde? Hur kan det stället inte utvecklas till ett välkomnande turistcenter?(jag vet om de planer som finns. Men kom igen, det är riktigt bra läge som bara står tomt. Hur kan man från stadens sida inte hitta en bra lösning?) Är det vanligt med tomma fastigheter på attraktiva adresser någon annanstans? Jag läste i någon av ålandstidningarna om kommande problem med åldrande befolkning och vad det leder till med den allmänna tillväxten på ön. Jag förstår att Nyan väljer att granska det här. Man tar bort en service som iaf jag ansett varit självklar samtidigt som åländska företag har problem(?) med de skatteregler som utgör grunden för taxfreen. Att ifrågasätta om det är värt problemen när upplevelsen är att man får ut mindre service är väl sunt? Men vad tror ni, säger den indragna linjen något som landskapet kanske borde lyssna till och fundera över? Eller är det bara rädda ogrundade funderingar jag har? Kom på en fråga till. Är linjen helt utdömd eller handlar det här om en konsolidering av färjetrafiken från Viking Lines sida?
User avatar
shwimmente
Posts: 69
Joined: 10 Feb 2022 21:17

Re: Framtiden för VL

Post by shwimmente »

Victory wrote: 16 Jun 2023 14:12 Jag bodde på Åland i 10 år, först studerade jag sedan gjorde jag ett par år på en rad olika fartyg inom den åländska sjöfarten. Min sambo är åländska och många av mina närmsta vänner är på ön. Vi är där stup i kvarten.(hehe bakgrunden avklarad). Suttit och funderat över Rosellas försäljning. Vad säger Viking Lines tillbakadragande från Kapellskär-Mariehamn om utvecklingen på ön? Innan Rosella pratades det om ett nybygge anpassat för linjen(ADCC) till att nu helt lägga ned den och hänvisa till att linjen saknar lönsamhet. Vad har hänt? Hur kan Mariepark som ligger på ett kanonläge vara öde? Hur kan det stället inte utvecklas till ett välkomnande turistcenter?(jag vet om de planer som finns. Men kom igen, det är riktigt bra läge som bara står tomt. Hur kan man från stadens sida inte hitta en bra lösning?) Är det vanligt med tomma fastigheter på attraktiva adresser någon annanstans? Jag läste i någon av ålandstidningarna om kommande problem med åldrande befolkning och vad det leder till med den allmänna tillväxten på ön. Jag förstår att Nyan väljer att granska det här. Man tar bort en service som iaf jag ansett varit självklar samtidigt som åländska företag har problem(?) med de skatteregler som utgör grunden för taxfreen. Att ifrågasätta om det är värt problemen när upplevelsen är att man får ut mindre service är väl sunt? Men vad tror ni, säger den indragna linjen något som landskapet kanske borde lyssna till och fundera över? Eller är det bara rädda ogrundade funderingar jag har? Kom på en fråga till. Är linjen helt utdömd eller handlar det här om en konsolidering av färjetrafiken från Viking Lines sida?
Corona, krig och (valuta)kurser, om vi ska allitterera ner det i korthet
Post Reply