Att Cinderella har billigare tax-free än Glory är ju logiskt på det viset att man nästan uteslutande vänder sig till svenska kunder. M/S Eckerö är ju också billigare, även lite billigare än Cinderella tror jag. Hon har nog (för rederiet) optimala priser mot den svenska marknaden, trots att de flesta dagskryssare egentligen inte har rätt till ranson....
Cinderella torde dock få högre priser när hon sätts in på Helsingfors om några veckor....
HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Mmm, betalningsvilja, på engelska Willingness To Pay, en av de värsta svordomar jag känner till. Eufemism för ocker eller utpressning (i de fall betalaren inte har något val att avstå).
Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Monopolprissättning är ordet. Tyvärr så befinner man sig som bekant under ett monopol ombord på ett fartyg eller inne på en flygplats.
Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Mina egna observationer om en välfylld Silja Symphony kom på skam. Eller så var det endast en engångsföreteelse. Enligt nyhetsbyrån Finwire sjönk antalet passagerare resande med TS i maj med 3.3% jämfört med maj förra året. Därtill sjönk fraktvolymen med 23 % drygt, vilket torde vara oroande för rederiet.Magnusson wrote: ↑05 Jun 2023 08:41 Jag åkte Symphony från Helsingfors till Stockholm häromdagen efter en vecka i Finland. Jag kunde konstatera att det var många år sen jag såg så mycket folk ombord. Det var inte särskilt fullt på bildäck. Ramperna behövde inte användas, utan det var nästan bara kryssningsresenärer, varav uppskattningsvis 90% (minst) var från Finland. De finska turisterna delar nog inte Ullas uppfattning och är nog inte helt utleda på Stockholm ändå...
Det behöver sägas att Symphony kör ensam på linjen, dvs ingen konkurrens från Viking, vilket påverkar passagerarantalen
Jag kunde också konstatera hur dyrt det blivit ombord. En vanlig stor stark kostade runt 7 € och ett flak öl i taxfreen runt 20 €. Tiderna när det var "lönande" att åka är definitivt förbi...
Gällande att rederierna prioriterar den finska marknaden före den svenska, kan det vara värt att komma ihåg att under pandemin (börjar kännas avlägsen nu...) hade svenskar landstigningsförbud i Finland och på Åland. Därtill var svenska kryssningsresenärer inte välkomna ombord på Vikings fartyg. Vi ska nog inte recensera coronastrategier, men det är nog tämligen uppenbart att svenskar hittade nya resmål och frågan är om de någonsin kommer tillbaka till båtarna igen i samma utsträckning som förr, bl.a givet prisbilden ombord och även biljettpriserna.
Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Låter som om rederierna får hvad de förtjänar.Magnusson wrote: ↑08 Jun 2023 08:41
Gällande att rederierna prioriterar den finska marknaden före den svenska, kan det vara värt att komma ihåg att under pandemin (börjar kännas avlägsen nu...) hade svenskar landstigningsförbud i Finland och på Åland. Därtill var svenska kryssningsresenärer inte välkomna ombord på Vikings fartyg. Vi ska nog inte recensera coronastrategier, men det är nog tämligen uppenbart att svenskar hittade nya resmål och frågan är om de någonsin kommer tillbaka till båtarna igen i samma utsträckning som förr, bl.a givet prisbilden ombord och även biljettpriserna.
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: HBL: Finska turister trötta på Stockholm
Detta kan lätt bero på att Galaxy är borta. Symphony och Serenade kunna göra riktigt bra men det kommer inte att vara så uppenbart i statistiken. Baltic Princess spenderar också större delen av maj i ett mindre intensivt kryssningsschema.Magnusson wrote: ↑08 Jun 2023 08:41Mina egna observationer om en välfylld Silja Symphony kom på skam. Eller så var det endast en engångsföreteelse. Enligt nyhetsbyrån Finwire sjönk antalet passagerare resande med TS i maj med 3.3% jämfört med maj förra året. Därtill sjönk fraktvolymen med 23 % drygt, vilket torde vara oroande för rederiet.Magnusson wrote: ↑05 Jun 2023 08:41 Jag åkte Symphony från Helsingfors till Stockholm häromdagen efter en vecka i Finland. Jag kunde konstatera att det var många år sen jag såg så mycket folk ombord. Det var inte särskilt fullt på bildäck. Ramperna behövde inte användas, utan det var nästan bara kryssningsresenärer, varav uppskattningsvis 90% (minst) var från Finland. De finska turisterna delar nog inte Ullas uppfattning och är nog inte helt utleda på Stockholm ändå...
Det behöver sägas att Symphony kör ensam på linjen, dvs ingen konkurrens från Viking, vilket påverkar passagerarantalen
Jag kunde också konstatera hur dyrt det blivit ombord. En vanlig stor stark kostade runt 7 € och ett flak öl i taxfreen runt 20 €. Tiderna när det var "lönande" att åka är definitivt förbi...