Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Naturligtvis är Österrikes alliansfrihet en följd av andra världskrigets efterspel och inte Krimkriget. Likväl handlar det om traktat med Ryssland som för västs försvarförmåga vore högst önskvärda att få upphävda.

Bornholm, Gotland och Åland är alla strategiskt mycket viktiga om än på lite olika vis. Självklart är det platser där man skulle vilja ha framtida NATO-baser.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Ålänningar är mycket glada och stolta över sin demilitarisering. Att Finland försöker ångra detta kommer att orsaka massiv motreaktion och framför allt är jag inte säker på om de ens kan. Åland är trots allt självstyrt.

95% av Ålänningar känner sig inte ens finska och varje gång den finska flottan snöar i ansiktet är många olyckliga.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 01 Jun 2023 10:03 Naturligtvis är Österrikes alliansfrihet en följd av andra världskrigets efterspel och inte Krimkriget. Likväl handlar det om traktat med Ryssland som för västs försvarförmåga vore högst önskvärda att få upphävda.
Stämmer inte riktigt. Tysklands och Österrikes delning och Polens, Tjeckoslovakiens, Ungerns, Rumäniens och Bulgariens tvångsanslutning var ett resultat av Jalta-avtalet, men efter det var inte Sovjet och de västliga segermakterna överens överhuvudtaget. Så där finns inget traktat att upphäva, däremot släppte Gorbatjåv ensidigt Warszawapaktsstaterna (och Österrikes allinsfrihet). Sovjet erkände aldrig att västberlinare var västtyskar, däremot utropade de sin del av Berlin till DDRs huvudstad. Men samtliga fyra segermakter hade faktiskt inpektionsrätt i hela Berlin tills återföreningen av Tyskland. När D-marken infördes i de brittiska, franska och USamerikanska zonerna 1949 och Bundesrepublik Deutschlands bildades var det en förevändning för Sovjet att inte låta deras zon ingå i det nya Tyskland, utan utropade istället DDR, som egen stat. Sedan bestämde Gorbatsjåv och Busch senior sig för att återförena Tyskland (mot Frankrikes och Storbritanniens vilja - det var ju tal om att DDR skulle bli självstänig EU-medlem utan förhandlingar 1990). I Österrikes fall var det ett skickligt samarbete mellan alla österrikiska partier, och antagligen en missuppfattning från Sovjets sida att USA inte var villiga att dra sig ur Salzburgregionen. Men österrikarna var inte tryggare än att när Warszawapaktsstaterna invaderade Tjeckoslovakien 1968 tog de delvis genvägar genom östligaste Österrike och förbundskansler Bruno Kraisky, som just hade uttalat sig kritiskt om Sovjet, "flydde" från Wien till Salzburg.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Vi börjar komma rätt långt från ämnet och undertecknad är väl den huvudskyldige för detta. Men den refererade artikeln belyste ju Tax-free frågan med en jämförelse med Gotland och dess militära roll och dessa frågor har en koppling även om den inte är direkt. Avskaffande av Tax-free följer inte heller direkt av en eventuell (och förvisso mycket spekulativt antagen) militarisering av ön. Men en sådan skulle sätta öns status i fråga. Omvänt skulle en ändring av öns status kunna vara än väg till militarisering.

Må sedan vara att många Åläningar idag är nöjda med situationen och det är väl därför man försöker skrämmas med militarisering.

För övrigt kanske en sådan skulle kunna ha än mer drastiska konsekvenser för VL än avskaffad Tax-free. Vill man spekulera vidare kan man ju spekulera kring en broföbindelse med finska fastlandet likt den till Key West !
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 01 Jun 2023 14:22
För övrigt kanske en sådan skulle kunna ha än mer drastiska konsekvenser för VL än avskaffad Tax-free. Vill man spekulera vidare kan man ju spekulera kring en broföbindelse med finska fastlandet likt den till Key West !
Är det inte gratis småfärjor hela vägen från Åland till Finland?
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Risberg wrote: 01 Jun 2023 15:54
Mistluren wrote: 01 Jun 2023 14:22
För övrigt kanske en sådan skulle kunna ha än mer drastiska konsekvenser för VL än avskaffad Tax-free. Vill man spekulera vidare kan man ju spekulera kring en broföbindelse med finska fastlandet likt den till Key West !
Är det inte gratis småfärjor hela vägen från Åland till Finland?
Det kostar om man reser med fordon.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Markmeister89 wrote: 01 Jun 2023 16:11
Risberg wrote: 01 Jun 2023 15:54
Mistluren wrote: 01 Jun 2023 14:22
För övrigt kanske en sådan skulle kunna ha än mer drastiska konsekvenser för VL än avskaffad Tax-free. Vill man spekulera vidare kan man ju spekulera kring en broföbindelse med finska fastlandet likt den till Key West !
Är det inte gratis småfärjor hela vägen från Åland till Finland?
Det kostar om man reser med fordon.
Var nog ca 15-20 år sedan jag åkte med dem sist. Men vill minnas att man i varje fall då inte kunde boka hela vägen utan minst en natts uppehåll någonstans.

Hur som helst kanske inte riktigt samma sak som en väg.

En väg från finska fastlandet till Åland torde å andra sidan bli ett rejält lyft för Eckerölinjen !
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Magnusson wrote: 31 May 2023 11:24 Intressanta tankar om hur taxfreen, eller snarare borttagandet av detsamma skulle tänkas påverka Åland. Några kloka skribenter på detta forum har varit inne på samma spår

https://www.nyan.ax/ledare/finns-det-et ... -taxfreen/


Det är intressant hur Viking line blivit involverat i det åländska samhället och den åländska identiteten, vilket inte nödvändigtvis är enbart positivt
Viking Line har beslutat att dra in all annonsering i NYAN, Varför har jag ingen aning om, varsågod att spekulera…
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

https://www.hbl.fi/artikel/5dece95c-bdb ... 50567daffa

Där får du förklaringen. Artikeln var utan betalspärr när jag kopierade länken.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

Om jag får vara lite spydig;
Har Viking Line något kvar att annonsera till en Åländsk publik? :P
Rosella kallade dom "motorvägen till Åland", men den har dom stängt.
Grace och Glory är kanske den vackra vägen till Stockholm - men om man som Ålänning redan bor i skärgården är en resa genom den inget säljargument.
Cinderella har inga tider som passar.
Gabriella är en bra förbindelse till Helsingfors - men inte tvärtom, och man skall ju kunna komma hem också
Då återstår bara att ta Grace och Glory till Åbo

Att Viking Line abonerat på utrymme för en tidtabell är bara komstigt.
Dels för dom flesta turer försvunnit i.o.m Rosella och dom flesta andra är av begränsat intresse för Nyans läsare.
Dels för att det inte ändras så mycket år till år (bortsett från att Kapellskärslinjen nu utgått)
Post Reply