Framtiden för Tallink Silja
- VikingGlory
- Posts: 162
- Joined: 28 Nov 2022 11:13
Re: Framtiden för Tallink Silja
Tallink erbjuder redan nu 50 % rabatt på Åbolinjen om du bokar före den 18 april. Detta är naturligtvis ett dåligt tecken och jag tror inte att vi behöver förvänta oss ett enda fartyg från Tallink på Stockholm - Åbo nästa år.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Blir nog ganska få kryssningsbokningar från Stockholm- vem vill kryssa med avgång 0710 och ankomst 0610? Hyttstädning påbörjas timman innan? Då skall du upp fyra på morgonen och börja packa Inget för morgontrötta som vill njuta av en sovmorgon …
Re: Framtiden för Tallink Silja
Intressant info om vilka som åker med BP på vintertid (kap-mar-åbo) i turun sanomat. 95% av paxen är 22h kryssare från Åbo.
Det berättar ju också rätt bra varför de bara har en båt på linjen.
Det berättar ju också rätt bra varför de bara har en båt på linjen.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Re: Framtiden för Tallink Silja
Jamen, det är ju finländarna som åker Finlandsbåt eller Ruotsinlaiva eller vad det nu kan heta på finska. Det hörs väl på namnet?
Hur man än vill och se hela flottan i trafik igen: Svenskarna är inte längre lika intresserade som förut.
Prisnivån i restauranger och taxfree på fartygen är inte längre attraktiv, det har blivit så dyrt.
Det måste till ett nytänkande, nya koncept, inte nya men uppgraderade båtar - men till vilket pris? När tröttnar finländarna? I Finland säljs väl starköl nu i livsmedelsbutikerna. Det blir trots allt billigare att köpa ölen hemmavid om man räknar ihop alla kostnader för en taxfree-resa. Förutom nöjet att åka båt då!?
Hur man än vill och se hela flottan i trafik igen: Svenskarna är inte längre lika intresserade som förut.
Prisnivån i restauranger och taxfree på fartygen är inte längre attraktiv, det har blivit så dyrt.
Det måste till ett nytänkande, nya koncept, inte nya men uppgraderade båtar - men till vilket pris? När tröttnar finländarna? I Finland säljs väl starköl nu i livsmedelsbutikerna. Det blir trots allt billigare att köpa ölen hemmavid om man räknar ihop alla kostnader för en taxfree-resa. Förutom nöjet att åka båt då!?
Re: Framtiden för Tallink Silja
Problemet är ju det att svenskarna har flere alternativ på åt vilket håll de kan fara. Vi finländare har ju i procip bara söder/sydväst, dvs "finlandsbåt"/estland. Österut är stängt för evigt och norrut kommer det bara isbjörnar emot/jes wrote: ↑19 Apr 2023 21:34 Jamen, det är ju finländarna som åker Finlandsbåt eller Ruotsinlaiva eller vad det nu kan heta på finska. Det hörs väl på namnet?
Hur man än vill och se hela flottan i trafik igen: Svenskarna är inte längre lika intresserade som förut.
Prisnivån i restauranger och taxfree på fartygen är inte längre attraktiv, det har blivit så dyrt.
Det måste till ett nytänkande, nya koncept, inte nya men uppgraderade båtar - men till vilket pris? När tröttnar finländarna? I Finland säljs väl starköl nu i livsmedelsbutikerna. Det blir trots allt billigare att köpa ölen hemmavid om man räknar ihop alla kostnader för en taxfree-resa. Förutom nöjet att åka båt då!?
Det stämmer att det säljs 5.5% i vanlig livsmedelsbutik. Där tillkommer biljetten sas o resan till närmsta hamn med kryssning. Och sverigefärjorna är inte ens billiga när gäller alkohol, tallinsbåtarna är billigare. Och är man ute för att köpa alkohol så är det Tallin som gäller, inte båtarna. Ex, en låda Karhu VL Åbo-Sto 25.50e och i Tallin 18e
Re: Framtiden för Tallink Silja
Men vore det inte för Tax-Free så hade man ju inte behövt köra till Sverige överhuvudtaget, när 95% av paxen ändå är finska 22-timmarskryssare. Det hade räckt med en tur till Långnäs.
Re: Framtiden för Tallink Silja
Det räcker med att köra till Långnäs för att få sälja taxfree, att dom också lägger till i Kapellskär
beror nog helt uteslutande på lasten på bildäck.