Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Styrelseveteranerna Ben Lundqvist och Nils-Erik Eklund avgår från Viking Lines styrelse.

Den svenska storägaren Jakob Johansson föreslås som ny styrelseordförande.

https://www.hbl.fi/artikel/dcfae6e0-2c4 ... 594e61cdc4
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

Viking Line har presenterat sina kvartalssiffror för första kvartalet 2023.

https://www.nyan.ax/nyheter/viking-line ... er-tio-ar/
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Markmeister89 wrote: 27 Apr 2023 10:55 Viking Line har presenterat sina kvartalssiffror för första kvartalet 2023.

https://www.nyan.ax/nyheter/viking-line ... er-tio-ar/
Framtiden ser ljus ut dessutom. Det är dock riktigt trist att VL lagt ner trafiken mellan Kapellskär-Mariehamn, man hoppas ju på en comeback i någon form
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

FJÄRDVÄGEN är till salu!
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

Cinderella är ingen rolig syn för tillfället. Hon har dekat ner sig rejält. Hon ska väl dockas 2024 men man får hoppas att hon får någon sorts uppfrächning exteriört innan. Hur hytterna ser ut törs jag knappt tänka på. Hon är en flytande rishög
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

M.H wrote: 29 Apr 2023 21:06 Cinderella är ingen rolig syn för tillfället. Hon har dekat ner sig rejält. Hon ska väl dockas 2024 men man får hoppas att hon får någon sorts uppfrächning exteriört innan. Hur hytterna ser ut törs jag knappt tänka på. Hon är en flytande rishög
Hytterna är det inget större fel på men visst har åren satt sina spår. Rent, välstädat och allt fungerar. Hon är väl underhållen. Galaxy var inte vacker innan hon seglade iväg men henne behöver du inte se. 🙂
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

M.H wrote: 29 Apr 2023 21:06 Cinderella är ingen rolig syn för tillfället. Hon har dekat ner sig rejält. Hon ska väl dockas 2024 men man får hoppas att hon får någon sorts uppfrächning exteriört innan. Hur hytterna ser ut törs jag knappt tänka på. Hon är en flytande rishög
Hytterna håller på att renoveras i detta nu med en hyttavdelning i taget.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Fick nu äntligen tid att lyssna igenom intervjun med Jakob Johansson på Ålands Radio. Inga egentliga nyheter annat än ”fortsätter vi sälja fartyg i samma takt har vi snart inga kvar” vilket signalerar att nybyggen kan komma. Det sägs också rakt ut att VLs modell är skräddarsydda nybyggen och inte köp på begagnatmarknaden. Vi får se vad som händer när han blivit varm i kläderna som ordförande.

https://alandsradio.ax/lyssna?nid=453782&fid=409616
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Nja, snarare indikerar väl det och det ovanstående gällande hyttrenoveringar, att man inte inte har bråttom
med att sälja Cinderella?

Samt att man vill dementera uppgifter om begagnat, förstås.
PelleZ
Posts: 29
Joined: 24 Feb 2023 20:42

Re: Framtiden för VL

Post by PelleZ »

Det jag fann mest intressant i intervjuerna gjorda av Ålands Radio är att det nu framkommer en prislapp på vad EUs tvingande handel med utsläppsrätter kommer att kosta rederierna. I Viking Lines fall handlar det om 25 miljoner Euro årligen när det är helt implementerat.
” Det som oroar Viking Line är de utsläppsrätter som beräknas kosta bolaget 25 miljoner euro per år när de är införs till fullo. ”
https://alandsradio.ax/nyheter/viking-l ... och-framat

Om man tittar på historiska resultat har det sällan varit över ett par miljoner Euro plus så det ser tufft ut att från och med nästa år ta höjd för ytterligare miljoner Euro i ökade kostnader – var ska dessa pengar hämtas? Även fast jag tror att marknaden är inne i en återhämtning så tror jag att det blir svårt att balansera dessa ökade kostnader med nuvarande affärsmodell och med ovan nämnda summa i huvudet så blir försäljningarna av Mariella, Amorella och Rosella ganska logiska. LNG satsningen, såtillvida att LNG-priset håller sig på mattan, är ju en hjälp men ingen universallösning i och med att LNG-fartyg emitterar Co2 även dom fast dock mindre än konventionell framdrift.
Post Reply