Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Trossen »

Åbo underrättelser har skrivit artiklar om Stenas linje Hangö-Nynäshamn. Låsta artiklar tyvärr :( men det tycks se ut som att linjen inte är någon direkt succé efter första året. Nedläggningshotad?

https://abounderrattelser.fi/ett-ar-eft ... antat-oss/
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Jonsson »

Någon succé är linjen definitivt inte, men Stena kan vara uthålliga och jag har för mig att volymerna gått upp från hösten. Vi får nog avvakta ytterligare ett år för att veta vad Stena har planerat.

Men vi kan iaf konstatera att Stenas intåg på Sverige-Finland inte blev dödsstöten för de etablerade rederierna som några förutspådde..
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Trossen »

Stena kan vara uthålliga, men också otåliga och ta snabba beslut om så krävs. Svårt att säga vad som kommer hända i just detta fall.

Nej, precis - det har ju hävdats här att bara du fokuserar på last och antal lastmetrar blir det succé direkt. Att satsa på kombination av pax och last som de traditionella rederierna gör är förlegat .. Detta visar ju att verkligheten som vanligt är mer komplex än så.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Risberg »

Framförallt visar det på den bestående skillnaden mellan på den ena sidan Ålands Hav och på den andra sidan Östersjön.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Mistluren »

Nja, man prövade ju Nynäshamn-Gdynia också. Med mindre framgång.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 05 Feb 2023 21:26 Nja, man prövade ju Nynäshamn-Gdynia också. Med mindre framgång.
Var inte det när man fortfarande hade tax-free?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Mistluren »

20180605_165755.jpg
5 juni 2018
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 06 Feb 2023 00:02 20180605_165755.jpg5 juni 2018
:lol: En ren fraktroute alltså, inte ens ro/pax. Men då faller den litet utanför jämförelsen mellan Ålands Hav och Östersjön. För Nynäshamn - Hangö är väl en ro/pax-route?
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Stena Line: Nynäshamn - Hangö

Post by Mistluren »

Både ja och nej. Det är ju inte så mycket passagerare mellan Nynäshamn och Hangö heller och i båda fallen konkurrerar man med mer mångsidiga konkurrenter. Jag har i och för sig för mig att man även tog en del chaufförer på Nynäshamn-Gdynia, osäker på det dock.

Nynäshamn-Ventspils har gått bättre. Men dels tar man mer passagerare där, dels var det en etablerad linje som man köpte från Scandlines.
Post Reply