Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by St David »

Jag försöker att upskatta omsättingen av Tax Free på färjorna som går via Åland.
Tallinks årsredovisining ger mest ledtrådar då dom anger ett värde på ombordförsäljingen (restauranger/barer + butik), på koncernnivå.
Applicerar man detta på linjerna för villken det ges total omsättning per linje, hamnar man strax över €100 per/pax på SE-FI.
Frågan är hur mycket av dessa €100 är själva tax-free butiken? Vad är konsensus här på Fartygssidan?
(Har en kvalificerad gissining men inväntar inlägg)
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Risberg »

St David wrote: 23 Jan 2023 23:19 Jag försöker att upskatta omsättingen av Tax Free på färjorna som går via Åland.
Tallinks årsredovisining ger mest ledtrådar då dom anger ett värde på ombordförsäljingen (restauranger/barer + butik), på koncernnivå.
Applicerar man detta på linjerna för villken det ges total omsättning per linje, hamnar man strax över €100 per/pax på SE-FI.
Frågan är hur mycket av dessa €100 är själva tax-free butiken? Vad är konsensus här på Fartygssidan?
(Har en kvalificerad gissining men inväntar inlägg)
Det lät inte mycket. På den tiden jag bodde i Oslo och åkte regelbundet Oslo - København kostade ju bara middagen betydligt mer än 100 €, ofta närmare 1000 Dkr.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Skepptikern »

Jag skulle gissa-tänka mig snittet på paxantalet med [värdet en buffemåltid per 4 timmar] + [en drink per kvällsavgång].
Tror att de som inte äter lite/billigt jämnar ut sig med de som äter mycket eller dyrare.

"Resten" är taxfree.

//Skepptikern
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by St David »

Håller med @Risberg att €100 känns lågt, jag tänkte också på @Skepptikerns metod.
Det intresanta är att en Bufe kostar ca €45. I taxfreen: Två lådor öl €35 + 1 flaska sprit €20 = Nu är vi uppe i €100.
Då tar vi inte med, extra drinkar, och vin och 200 cigaretter, så är vi uppe drygt €200.
Inte alla maxar ut, men även med rätt bergränsad konsumption är man snabbat uppe i långt över €100.
Tror inte att barnen drar ned det så mycket.

Jag har mina uträkningar på jobbdatorn skall försöka vidarutveckla detta senare i veckan.
Jonsson
Posts: 20
Joined: 17 Jan 2023 21:18

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Jonsson »

Värt att ta i beaktning är att antalet redovisade passagerare är enkelresor, dvs varje kryssningsresenär är två passagerare och därmed dubbelt så mycket pengar att fördela utan att man för den sakens skull köper dubbelt så mycket taxfree..

Min egna taxfreepåse brukar kosta mellan 50 och 100€ då jag är förtjust i champagne, något det både brukar vara vettigt utbud och bra priser på ombord på finlandsfärjorna.
weatherc
Posts: 45
Joined: 27 Jun 2022 18:03

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by weatherc »

Ni glömmer en kategori pax, behovsresenärerna, tex jobb. De som reser ofta eller fi - mar bryr sig nog till stor del blanka fan i överprisad sk taxfree eller buffe.

Som studerande i MHQ på glada 90-talet åktes det många gånger Åbo-Mar med 0 konsumption ombord eller högst en öl.
Och emellanåt var det typ 100-200 pax på hela båten varav drygt 10 fattiga studeranden så...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Mistluren »

Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.

Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.

Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.

Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Risberg »

Mistluren wrote: 25 Jan 2023 06:04 Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.

Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.

Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.

Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
Det är möjligt att det är skillnad på DFDS och Finlandsbåtarna, men när en middag på DFDS-färjan kostar mer i danska kroner på internationellt farvatten, utan moms och alkoholskatter, än hvad samma måltid hade kostat på en restaurant i Oslo i norska kroner, så måste vinstmarginalen där vara tämligen stor.
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Mistluren »

Risberg wrote: 25 Jan 2023 08:52
Mistluren wrote: 25 Jan 2023 06:04 Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.

Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.

Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.

Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
Det är möjligt att det är skillnad på DFDS och Finlandsbåtarna, men när en middag på DFDS-färjan kostar mer i danska kroner på internationellt farvatten, utan moms och alkoholskatter, än hvad samma måltid hade kostat på en restaurant i Oslo i norska kroner, så måste vinstmarginalen där vara tämligen stor.
Det är inte det att man har låg vinstmarginal på det övriga, om än lite lägre, tvärt om. Men det finns så stora ofördelade kostnader, själva båten, bränsle, underhållning etcetera, att man inte klarar sig utan vinstmarginalen från butiken. Man kan ju inte plocka bort en tredjedel av bränslet eller fartyget om man stänger butiken.
Skepptikern
Posts: 39
Joined: 12 Jul 2022 16:24

Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI

Post by Skepptikern »

weatherc wrote: 25 Jan 2023 00:02 Ni glömmer en kategori pax, behovsresenärerna, tex jobb. De som reser ofta eller fi - mar bryr sig nog till stor del blanka fan i överprisad sk taxfree eller buffe.
Som studerande i MHQ på glada 90-talet åktes det många gånger Åbo-Mar med 0 konsumption ombord eller högst en öl.
Och emellanåt var det typ 100-200 pax på hela båten varav drygt 10 fattiga studeranden så...
I "min egen teori" så tar jag hänsyn till det. Åker man båt KAP-MAR eller TKU-MAR så köper man någonting även som ruttresenär. . Fika, en macka eller full buffe. Snittet på de som inte köper något och de som kör full buffe eller 3 rätters middag det blir ändå liknande. Ju längre du är ombord ju mer kommer du konsumera.
Skepptikern wrote: 24 Jan 2023 08:56 Jag skulle gissa-tänka mig snittet på paxantalet med [värdet en buffemåltid per 4 timmar] + [en drink per kvällsavgång].
Tror att de som inte äter lite/billigt jämnar ut sig med de som äter mycket eller dyrare.

"Resten" är taxfree.
//Skepptikern
Post Reply