Jag försöker att upskatta omsättingen av Tax Free på färjorna som går via Åland.
Tallinks årsredovisining ger mest ledtrådar då dom anger ett värde på ombordförsäljingen (restauranger/barer + butik), på koncernnivå.
Applicerar man detta på linjerna för villken det ges total omsättning per linje, hamnar man strax över €100 per/pax på SE-FI.
Frågan är hur mycket av dessa €100 är själva tax-free butiken? Vad är konsensus här på Fartygssidan?
(Har en kvalificerad gissining men inväntar inlägg)
Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Det lät inte mycket. På den tiden jag bodde i Oslo och åkte regelbundet Oslo - København kostade ju bara middagen betydligt mer än 100 €, ofta närmare 1000 Dkr.St David wrote: ↑23 Jan 2023 23:19 Jag försöker att upskatta omsättingen av Tax Free på färjorna som går via Åland.
Tallinks årsredovisining ger mest ledtrådar då dom anger ett värde på ombordförsäljingen (restauranger/barer + butik), på koncernnivå.
Applicerar man detta på linjerna för villken det ges total omsättning per linje, hamnar man strax över €100 per/pax på SE-FI.
Frågan är hur mycket av dessa €100 är själva tax-free butiken? Vad är konsensus här på Fartygssidan?
(Har en kvalificerad gissining men inväntar inlägg)
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Jag skulle gissa-tänka mig snittet på paxantalet med [värdet en buffemåltid per 4 timmar] + [en drink per kvällsavgång].
Tror att de som inte äter lite/billigt jämnar ut sig med de som äter mycket eller dyrare.
"Resten" är taxfree.
//Skepptikern
Tror att de som inte äter lite/billigt jämnar ut sig med de som äter mycket eller dyrare.
"Resten" är taxfree.
//Skepptikern
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Håller med @Risberg att €100 känns lågt, jag tänkte också på @Skepptikerns metod.
Det intresanta är att en Bufe kostar ca €45. I taxfreen: Två lådor öl €35 + 1 flaska sprit €20 = Nu är vi uppe i €100.
Då tar vi inte med, extra drinkar, och vin och 200 cigaretter, så är vi uppe drygt €200.
Inte alla maxar ut, men även med rätt bergränsad konsumption är man snabbat uppe i långt över €100.
Tror inte att barnen drar ned det så mycket.
Jag har mina uträkningar på jobbdatorn skall försöka vidarutveckla detta senare i veckan.
Det intresanta är att en Bufe kostar ca €45. I taxfreen: Två lådor öl €35 + 1 flaska sprit €20 = Nu är vi uppe i €100.
Då tar vi inte med, extra drinkar, och vin och 200 cigaretter, så är vi uppe drygt €200.
Inte alla maxar ut, men även med rätt bergränsad konsumption är man snabbat uppe i långt över €100.
Tror inte att barnen drar ned det så mycket.
Jag har mina uträkningar på jobbdatorn skall försöka vidarutveckla detta senare i veckan.
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Värt att ta i beaktning är att antalet redovisade passagerare är enkelresor, dvs varje kryssningsresenär är två passagerare och därmed dubbelt så mycket pengar att fördela utan att man för den sakens skull köper dubbelt så mycket taxfree..
Min egna taxfreepåse brukar kosta mellan 50 och 100€ då jag är förtjust i champagne, något det både brukar vara vettigt utbud och bra priser på ombord på finlandsfärjorna.
Min egna taxfreepåse brukar kosta mellan 50 och 100€ då jag är förtjust i champagne, något det både brukar vara vettigt utbud och bra priser på ombord på finlandsfärjorna.
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Ni glömmer en kategori pax, behovsresenärerna, tex jobb. De som reser ofta eller fi - mar bryr sig nog till stor del blanka fan i överprisad sk taxfree eller buffe.
Som studerande i MHQ på glada 90-talet åktes det många gånger Åbo-Mar med 0 konsumption ombord eller högst en öl.
Och emellanåt var det typ 100-200 pax på hela båten varav drygt 10 fattiga studeranden så...
Som studerande i MHQ på glada 90-talet åktes det många gånger Åbo-Mar med 0 konsumption ombord eller högst en öl.
Och emellanåt var det typ 100-200 pax på hela båten varav drygt 10 fattiga studeranden så...
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.
Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.
Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.
Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.
Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.
Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Det är möjligt att det är skillnad på DFDS och Finlandsbåtarna, men när en middag på DFDS-färjan kostar mer i danska kroner på internationellt farvatten, utan moms och alkoholskatter, än hvad samma måltid hade kostat på en restaurant i Oslo i norska kroner, så måste vinstmarginalen där vara tämligen stor.Mistluren wrote: ↑25 Jan 2023 06:04 Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.
Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.
Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.
Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
Det är inte det att man har låg vinstmarginal på det övriga, om än lite lägre, tvärt om. Men det finns så stora ofördelade kostnader, själva båten, bränsle, underhållning etcetera, att man inte klarar sig utan vinstmarginalen från butiken. Man kan ju inte plocka bort en tredjedel av bränslet eller fartyget om man stänger butiken.Risberg wrote: ↑25 Jan 2023 08:52Det är möjligt att det är skillnad på DFDS och Finlandsbåtarna, men när en middag på DFDS-färjan kostar mer i danska kroner på internationellt farvatten, utan moms och alkoholskatter, än hvad samma måltid hade kostat på en restaurant i Oslo i norska kroner, så måste vinstmarginalen där vara tämligen stor.Mistluren wrote: ↑25 Jan 2023 06:04 Trådstartaren önskar våra uppskattningar för att kunna skapa sig en bild av concensus.
Att en kryssning räknas som två resor är en viktig kommentar. Drygt €200 i ombordförsäljning per person för en kryssning (snittbeloppet för alla passagerare blir något lägre på grund av övriga passagerarkategorier) tycker jag låter rimligt.
Till frågan; så uppskattar jag att försäljningen i butiken utgör ca 1/3-1/2 av detta.
Men värt att notera, försäljningsmarginalen är mycket stor på det som säljs i butiken. Större en den totala vinsten från all försäljning. Dvs övrig försäljning kan inte själv bära omkostnaderna.
-
- Posts: 39
- Joined: 12 Jul 2022 16:24
Re: Taxfreens andel av ombordförsäljnngen - SE-FI
I "min egen teori" så tar jag hänsyn till det. Åker man båt KAP-MAR eller TKU-MAR så köper man någonting även som ruttresenär. . Fika, en macka eller full buffe. Snittet på de som inte köper något och de som kör full buffe eller 3 rätters middag det blir ändå liknande. Ju längre du är ombord ju mer kommer du konsumera.weatherc wrote: ↑25 Jan 2023 00:02 Ni glömmer en kategori pax, behovsresenärerna, tex jobb. De som reser ofta eller fi - mar bryr sig nog till stor del blanka fan i överprisad sk taxfree eller buffe.
Som studerande i MHQ på glada 90-talet åktes det många gånger Åbo-Mar med 0 konsumption ombord eller högst en öl.
Och emellanåt var det typ 100-200 pax på hela båten varav drygt 10 fattiga studeranden så...
//SkepptikernSkepptikern wrote: ↑24 Jan 2023 08:56 Jag skulle gissa-tänka mig snittet på paxantalet med [värdet en buffemåltid per 4 timmar] + [en drink per kvällsavgång].
Tror att de som inte äter lite/billigt jämnar ut sig med de som äter mycket eller dyrare.
"Resten" är taxfree.