Överlag var det en mycket trevlig resa. Självklart lite fartyget med besättning av barnsjukdomar, det är inte helt oväntat med ett helt nytt fartyg. Jag kommer inte att skriva allt för mycket om resan. Tankar och åsikter kommer under varje bild.
Jag ber om ursäkt att vissa bilder är på fel håll. Det är en inställning jag försöker fixa.
Viking Glory ankommer Stockholm.
I Terminalen var det gott om folk. Ett band spelade även lite musik i väntan på att få gå ombord.
På väg ombord.
Hytt 8407. Hytten var fräsch och trevlig. Dock var det väldigt varmt, trots att termostaten stod på det kallaste. Det var även väldigt lyhört mellan hytterna, samt hördes steg och spring väldigt tydligt från Däck 9.
Badrummet till hytten. Väldigt standard för färjorna.
Hyttgång på Däck 8
Trapphus Däck 8
Akterdäck, babord sida.
Trapphus på Däck 11
Översiktskarta
Bufférestaurangen ligger på Däck 10 Middagen i buffén var okej. En av de bättre jag ätit. Utbudet var hyfsat stort, och dryck ingår. Tyvärr så var det exakt samma utbud på lunchen dagen efter.
En liten rolig detalj i mattan. Viking Glory ovanifrån, vilken visar var för respektive akter är.
Galaxy i Åbo
Amorella som ligger i Åbo och förbereds för sin karriär på Helsingforslinjen från 1/4.
Galaxy och Amorella, som i många år nu gått parallellt med varandra på Åbo-Linjen.
Rent och fräscht ombord.
På däck 9 hittar vi TORGET Café och Bar:
På däck 10 finns MARKET. En liten "saluhall" som Viking Line kallar det. Det är som en Food Court, med lite olika matställen man ka välja bland.
KOBBA Restaurang och Bar:
SPA Archipelago SPA avdelning kändes fräsch och trevlig. Tyvärr var där väldigt mycket folk efter en stund, och mycket barn släpptes in. Vore skönt att få lite lugn och ro, för sina 250kr. Men barnen hoppade och lekte som i ett vattenland. Tyvärr dyrt med över 40kr för en pepsi.
Shopping world, Glorys Tax-Free butik, ligger på däck 9. Utbudet är väl inte all för olikt från de övriga Finlandsfärjorna, även om priset känns en aning dyrt för en skåning

TERRACE är en stor ute-terrass med en bar. Detta kan nog bli en riktigt trevlig terrass till våren/sommaren.
Soldäcken är stora och rymliga, även om jag personligen gillar de på Viking Grace bättre.
Ett ställe jag inte besökte speciellt mycket, tyvärr, är Vista Lounge. Det får bli nästa gång

I Långnäs låg Fjärdvägen
Innan Mariehamn mötte vi en gammal kändis för mig, Europalink. Tråkigt att båda Star-class fartygen försvunnit från Malmö. Nordlink (Finnswan) är fortfarande mitt favoritfartyg. I Mariehamn låg Viking Grace väl förtöjd när vi kom in. Hon avgick dessutom innan vi var förtöjda. Fanns inga dagskryssare från Åbo? Pommern, ett känt landmärke i Mariehamn
I Mariehamn klev ett helt gäng med passagerare ombord En MAFI från Åbo lossas
Trossarna klara. Avgång mot Stockholm
Finska kustbevakningen ute och kör
Resan från Mariehamn gick snabbt. Middagen på kvällen intogs i Market. Köttbullar med potatismos, gräddsås och lingon för 14€. Inte det billigaste, men det smakade gott och man blev mätt.
Överlag så var resan mycket trevlig. Viking Line har verkligen lyckats med Viking Glory, och det kommer definitivt bli fler resor med henne.