Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
Post Reply
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Tydligen går det rykten nu om att Rosella ska säljas till Ventouris Ferries och XPRS går till Mariehamn-Kapellskär.
Nej nej - helt osannolikt- XPRS på Mariehamn - Kappis - finns inget underlag. Skulle VL ge upp trafiken på Tallinn? Snacka om RYKTE! :D
M.H
Posts: 148
Joined: 28 Jul 2022 16:26

Re: Framtiden för VL

Post by M.H »

XPRS är riktigt vass med den svartmålade bryggan. Man kan tänka sig att ZPRS som har fartresurser hinner med en sväng till Åbo nattetid(frakt)och kör dagtid Kapellskär-Mariehamn under lågsäsong och enbart Kapellskär-Mariehamn under högsäsong.
Markmeister89
Posts: 80
Joined: 12 Feb 2022 21:09

Re: Framtiden för VL

Post by Markmeister89 »

VikingGlory wrote: 02 Dec 2022 19:19 Tydligen går det rykten nu om att Rosella ska säljas till Ventouris Ferries och XPRS går till Mariehamn-Kapellskär. Jag måste se det innan jag tror det, jag förstår inte varför Viking skulle gå från 7 fartyg till 5 på mindre än ett år. Ekonomin i Viking är inte så dålig.
Hade du sagt det innan Viking köpte upp 17% av aktierna i Eckerö så hade jag nog trott dig..
User avatar
St David
Posts: 109
Joined: 13 Nov 2022 18:02

Re: Framtiden för VL

Post by St David »

Mycket intessant stort tack för länken!

Jag håller med mycket av dom f.d Ekerö delägarnas analys. Jag säger inte att det har varit fell av ex Viking att satsa på kryssningar och Tax-Free. Problemet är att dom endast hållit sig till detta. Tax-freen har således varit en "förbannelse" för Ekerö och Viking, så som antyds i artikeln.
Detta är heller inget nytt. Viking byggde ju som bekant upp Kapp-Nåd under ca30år, så ur i H kunde dom lämna walkover till Finnlines som nu sätter in jätte ropax där?

Däremot tror jag inte att underlaget är stort nog för att fylla finlandsfärjorna med främst "upmarket" klientel, så på den punkten håller jag inte med.
Trossen
Posts: 224
Joined: 11 Feb 2022 22:43

Re: Framtiden för VL

Post by Trossen »

Bra artikel och huvudet på spiken i många frågor! Det där med Birka och kapitalförstöring är ju lysande - visst är det så! Att samarbete mellan åländska rederier är nödvändigt är ju också helt uppenbart. Det gäller framför allt för att bemöta Finnlines - vad Tallink håller på med för tillfället är ju högst oklart - mäkleri av mobila bostäder? Man säger att det sker i syfte att bygga kapital för en återkomst - till vad? En marknad andra passat på att ta över i Tallinks frånvaro?

Nu tycks dock inte poletten trillat ned hos Eckerö ännu - man säger tom uttryckligen att det inte är aktuellt att samarbeta med Viking. Det är ju det striden inom Eckerö också handlat om - förnyelse vs ”tax-free konservatism” eller vad man skall kalla det.

Kanske blir det också så, tycker jag mig ana i artikeln, att Birka tar över Cinderellas kryssningar och Cinderella går in på Helsingfors. Det är ju denna typ av strategiska lösningar som är nödvändiga.
Viking byggde ju som bekant upp Kapp-Nåd under ca30år, så ur i H kunde dom lämna walkover till Finnlines som nu sätter in jätte ropax där?
Det där har Nils Erik Eklund i en av Vikings jubileumsböcker konstaterat att det var ett stort misstag, men att det inte fanns något annat val i samband med Slites konkurs.
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Mycket intressant faktiskt!
Nej, jag tror inte att Finnlines utgör ett stort hot mot Viking. När det gäller Eckerö skulle en sammanslagning med Viking vara perfekt. Kanske kan de säga att Finnlines fortfarande är en konkurrent och att de kan komma undan med det?
XPRS och Finlandia Helsingfors - Tallinn.
Glory/Grace åbolinjen.
Gabriella/Cinderella Stockholm-Helsingfors.
Birka Stockholm-Mariehamn.
Mariehamn-Kapellskär skulle bara behöva ett fartyg utanför sommaren, kanske XPRS-storlek? Och sedan stöd av ett mindre stor skepp I sommar.
Kanske kan du till och med använda ett fartyg i Starstorlek, året runt? Högt på prioriteringslistan bör då vara ersättare för Cinderella och Gabriella.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Detta är resultatet av den enorma avudsjukan som har rått och råder fortfarandet på öriket Åland tyvärr,omöjligt att sammarbeta?Något
nytänkadet finns ej,när rederierna satsar på Ropax fartyg i hela europa bygger VL passagerar fartyg,finns ej mera underlag för denna typ av
fartyg som jag skrev redan 2020,nu har t.o.m. några gubbar vaknat på Åland,att det skulle ha kräft lite nytänkandet i hela helheten men som jag
sagt flere gånger tidigare gubbarna på Åland är mästare och sova över sina schancher och möjligheter?Alltid följt efter vad konkurrenterna gör,ända
som de själv presterat,var att de hämtade insekterna&skalbaggarna till buffe bordet,men detta blev inte någon höjdare och drogs fort bort!
User avatar
VikingGlory
Posts: 162
Joined: 28 Nov 2022 11:13

Re: Framtiden för VL

Post by VikingGlory »

Trossen wrote: 03 Dec 2022 19:53
Det där har Nils Erik Eklund i en av Vikings jubileumsböcker konstaterat att det var ett stort misstag, men att det inte fanns något annat val i samband med Slites konkurs.
Kom Finnlines efter att Slite lämnat? Skulle Nåd-Kap också klara sig väldigt bra när det finns Åbolinjen? Hur fungerade det för Viking förr i tiden? Stoppade Nåd-Kaps fartyg på Åland året om?
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

1996 började Finnlines under dotterbolaget Finnlink med trafiken mellan Nåd-Kap.(Finnsailor).
Post Reply