Framtiden för VL

Här snackar vi alla sorters färjor. Vägfärjor till kryssningsfärjor. Allt mellan himmel och hav.
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Markmeister89 wrote: 28 Oct 2022 15:56 Nya siffror för Viking Line och det ser ljust ut.

Screenshot_2022-10-28-15-53-47-859_com.facebook.katana.jpg

https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-v ... r-vinsten/
pepe57
Posts: 163
Joined: 11 Feb 2022 11:31

Re: Framtiden för VL

Post by pepe57 »

Tiden visar?Intressanta tider,isynnerhet nästa år!
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Trevligt att se Dig i forumet igen, pepe57! :)
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

pepe57 wrote: 28 Oct 2022 13:35 Med vilka medel skulle VL köpa någonting från varken Tallink el Color line det är ju alldeles galet och spekulera med sådana greijer ?Det behöv pängar?
Min spekulation var att köpa från Tallinks eventuella konkursbo, inte till marknadspris och att sälja Gabriella. Allt under förutsättning att det är lönsamt att bedriva färjetrafik Stockholm-Helsingfors med Siljas varumärke, och det är jag inte helt säker på!
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

pepe57 wrote: 28 Oct 2022 13:31 Såsom jag ser på VL:s framtid:Innom fem år finns bara kvar för VL:s del STHLM-MAR och MAR-KAP som understöds av öriket Åland ev någon stugby?
Kan du utveckla det lite närmare? Har man sagt A får man säga B! :)
User avatar
Mumin
Posts: 155
Joined: 13 Feb 2022 06:23

Re: Framtiden för VL

Post by Mumin »

När jag åkte med Gabriella den 13. Oktober Hel-Sto och den 05.November Sto-Hel var den proppfull. Skall se hur det är på Serenade den 18.11. Men på Gabriella fick jag inte plats den kvällen - fullbokad på bildäck.

Jag har mycket väl förstått att vissa har sina egna idéer och uppfattningar men hittills har realiteten sett helt annorlunda ut.

Ett konkursbo Tallink tror jag inte på. De senaste siffrorna visade även där en vinst.
I väntan på nästa båtresa...
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Just ni går det inte att boka bilplats på Baltic Princess heller. Tror att man faktiskt dragit ner för mycket.

Även om man inte har något bildäck måste det kännas frestande för Eckerö att sätta Birka i trafik som läget är nu.
User avatar
Risberg
Posts: 1424
Joined: 10 Feb 2022 19:41

Re: Framtiden för VL

Post by Risberg »

Mumin wrote: 11 Nov 2022 18:41 Jag har mycket väl förstått att vissa har sina egna idéer och uppfattningar men hittills har realiteten sett helt annorlunda ut.

Ett konkursbo Tallink tror jag inte på. De senaste siffrorna visade även där en vinst.
Kanske inte konkurs, men tror Ni ägarna kommer att förbli branchtrogna eller se sig om efter helt andra investeringar att tjäna pengar på? Är Tallinks ägare redare? ;)
User avatar
Mistluren
Posts: 375
Joined: 28 Jul 2022 16:58

Re: Framtiden för VL

Post by Mistluren »

Risberg wrote: 11 Nov 2022 19:18
Mumin wrote: 11 Nov 2022 18:41 Jag har mycket väl förstått att vissa har sina egna idéer och uppfattningar men hittills har realiteten sett helt annorlunda ut.

Ett konkursbo Tallink tror jag inte på. De senaste siffrorna visade även där en vinst.
Kanske inte konkurs, men tror Ni ägarna kommer att förbli branchtrogna eller se sig om efter helt andra investeringar att tjäna pengar på? Är Tallinks ägare redare? ;)
Definitionsmässigt är de redare. -Ja!

Men som för alla andra publika bolag har rimligen alla kloka aktieägare (de flesta) givetvis sin portfölj differentierad.

För att göra svaret lite fylligare så ligger rederinäringen investeringsmässigt nära fastighetsbranchen och så har det alltid varit. För närvarande ser det faktiskt lite ljusare ut för rederinäringen jämfört med fastigheter så ja jag tror inte att det planeras någon omfattande deinvestering i rederinärimgen. De flesta avser nog behålla sina aktier på medellång sikt.
User avatar
/jes
Posts: 196
Joined: 10 Feb 2022 22:04
Location: Lidingö/Bettna

Re: Framtiden för VL

Post by /jes »

Mistluren wrote: 11 Nov 2022 19:11 Just ni går det inte att boka bilplats på Baltic Princess heller. Tror att man faktiskt dragit ner för mycket.

Även om man inte har något bildäck måste det kännas frestande för Eckerö att sätta Birka i trafik som läget är nu.
Silja prioriterar frakten eftersom BP inte har separat bildäck?? Man har fraktavtal som garanterar visst utrymme?? I know nothing! :D
Post Reply